مهر ماه

گزارشات سال ۱۳۹۹

1-دعوت از راوي دفاع مقدس در حضور همکاران و دانش آموزان

شما به ما آموخته ‏اید که بال، برای پریدن است و جاده برای دویدن. به ما آموخته ‏اید که دم و دقیقه‏ های زندگی غنیمت ‏اند. ما همه میدان‏ داریم و زمین، میدانی بزرگ است؛ گاهی میدان جنگ، گاهی میدان مسابقه؛ ولی هیچ‏گاه خالی از تکاپو نیست.

به ما آموخته‏ اید که انسانیت یعنی دلبری کردن. زیستن هنر است و هنرمند آنانند که شمع می‏شوند تا صدای بال زدن‏های پروانه‏ ها برقرار بماند.

شما به آموخته ‏اید که راه خویش را بشناسیم تا تابلوهای منحرف کنار جاده، نفریبدمان.

آموخته ‏اید که به قدم ‏هایمان آن‏قدر راه رفتن را بیاموزیم که خستگی نشناسند، به چشم‏ هایمان آن‏قدر مهر ورزیدن را بیاموزیم که دشمنی نشناسند و به دست‏ هایمان آن‏قدر سختی کشیدن را بیاموزیم که سستی نشناسند.

شما انگشت‏ های اشاره‏ای بوده ‏اید به سمت ماه. کوله پشتی‏تان، نشان از هجرتی دراز داشت. ما رسم سفر کردن را باید از شما بیاموزیم.

همزمان با هفته دفاع مقدس و لزوم آشنايي دانش آموزان با رزمندگان فداکار هشت سال دفاع از اسلام و آب و خاک اين مرز و بوم، امروز چهارشنبه 2 مهر ماه 99 راوي محترم دفاع مقدس، جناب آقاي محمدزاده در جمع همکاران گرامي و دانش آموزان عزيز حضور يافتند و با بياني شيوا و شيرين، دقايقي را در رابطه با لزوم حفظ سنگر در جنگ نرم دشمنان توسط همه افراد جامعه، به خصوص دانش آموزان که آينده انقلاب در دستان آن هاست سخنراني کردند، و جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه پيدا کرد و دانش آموزان سوالات خود را از ايشان پرسيدند.

در پايان مسابقه اي از صحبت هاي جناب آقاي محمدزاده در بين دانش آموزان برگزار و هدايايي تقديم گرديد.

2-بارگذاري کليپ حضرت رقيه فصل سرخ نهضت عاشورا در کانال آموزشگاه

رقیه جان…

تو براتی بودی در واقعه عاشورا، که همگان بدانند حسین (ع) بنای جنگ و پیکار نداشت …

یا رقیه (س) چه بدعهدی کردند که در جواب بی تابی های کودکانه‌ ات سر بریده را به آغوشت رساندند…

غمگین مباش اگر خرابه های شام گهواره‌ ات بود، چون امشب فرشتگان به استقبال گوهر وجودت می‌آیند و تو را به آغوش خواهند کشید.

تو باب‌ الحوائج کوچک حسین (ع) هستی که با انگشتان کودکانه‌ ات گره‌ ها می‌گشایی؛ بگشای گره کور این روزهای جهان را …

شهادت مظلومانه سه ساله کربلا تسلیت باد.

امروز چهارشنبه 2 مهر ماه 99 معاون محترم پرورشي سرکار خانم آل سيدان همزمان با سالروز شهادت جانسوز دختر سه ساله ابا عبدالله عليه السلام کليپ زبان حال آن بانوي بزرگوار توسط دانش آموز عزيز خانم تارا صباغ تهيه گرديد و در کانال اطلاع رساني آموزشگاه در پيام رسان سروش بارگذاري شد.

3-افتتاحيه طرح قرآني آيات

رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم فرمودند: این قرآن نور روشن ، ریسمان محکم فضیلت بزرگ ومرتبه بلند ی است و مایه شفا وسعادت است . هرکس ازقرآن روشنایی طلب نماید خداوند اورا منوّر فرماید و اگر امورش را به آن وا گذ ارد خداوند او را حفظ کند و هر کس به قرآن توسل جوید خداوند نجاتش بخشد وهر کس ملاز م قرآن شود بلند مرتبه گردد و هرکس که از آن طلب شفا کند خداوند اورا شفا دهد وکسی که آن را مقدّم بر هر چیزی بدارد خداوند اورا هدایت کند وهرکه از غیر قرآن هدایت طلبد خداوند او را به حالت گمرا هی وا گذارد و کسی که با آن انس و الفت د اشته باشد خداوند اورا به سعادت می رساند وکسی که آن را پیشوا ومقتدا و محل اعتماد خود در رجوع کردن به آن قرار دهد خداوند او را در بهشت جای داده وزندگی سالم و با آرامشی رابرایش مهیا می سازد.

همزمان با سالروز شهادت مظلومانه بنت الحسين عليه السلام، حضرت رقيه سلام الله عليها، امروز چهارشنبه 2 مهر ماه 99 مراسم افتتاحيه طرح آيات در اين آموزشگاه برگزار گرديد.

در اين مراسم که با حضور دانش آموزان پايه اول با رعايت فاصه گذاري اجتماعي و رعايت پروتکل هاي بهداشتي انجام پذيرفت. معاون آموزشي سرکار خانم رضايي و معاون پرورشي سرکار خانم آل سيدان به بيان اهداف کلي طرح پرداختند، در ادامه مربيان محترم قرآن سرکار خانم قانع و سرکار خانم فرزاديان به چگونگي اجراي طرح در فضاي مجازي و لزوم همکاري والدين و دانش آموزان با مربي قرآن اشاره نمودند.

در پايان کتاب هاي طرح به معلمين قرآن اهدا گرديد.

4-شناخت سايه ها در زنگ علوم

امروز 2 مهر ماه 99 آموزگار گرامي سرکار خانم بماني بعد از پخش نمودن فیلم آموزشي و ارائه توضیحات کامل و جامع به شکوفه هاي کلاس اول سه همراه با دانش آموزان در محوطه آموزشگاه حاضر شدند و زير نور درخشان خورشيد با نحوه تشکيل سايه به صورت عملي آشنا شدند.

دانش آموزان در حیاط مدرسه سایه های مختلفی با دستان کوچکشان درست کردند، سپس با گچ سایه ی دوستانشان را روي زمين کشیدند و یک ساعت آموزشی شاد را در کنار هم کلاسي هاي خود تجربه نمودند.

انجام اين قبيل فعاليت ها به دانش آموزان کمک مي کند تا ضمن يادگيري بهتر درس، ارتباط خوبي با همسالان خود برقرار کنند و مهارت هاي اجتماعي ايشان تقويت مي شود.

5-آزمايشي براي شناخت بهتر انرژی ها

امروز 3 مهر ماه 99 آموزش انواع انرژی ها توسط آموزگار گرامي سركار خانم شرفي انجام پذيرفت. دانش آموزان بعد از گوش سپردن به صحبت هاي معلم با راهنمايي ايشان پندين آزمايش را انجام دادند و به اين طريق موفق شدند مفاهيم درس را به خوبي و به طور كامل بياموزند.

دانش آموزان با ساخت فرفره و با استفاده از یک گیره کاغذی و نخ دریافتند باد انرژی دارد و اجسام را جابه جا میکند ، همچنین با ساخت مارپیچ کاغذی و قراردادن آن روی شعله دریافتند گرما انرژی دارد و باعث حرکت مارپیچ میشود دانش آموزان با انجام چند فعالیت دیگر با انواع انرژی گرمایی و صوتی و حرکتی آشنا شدند.

6-برگزاري مراسم منتظران آب و تدريس نشانه آ ا

ای کاش که آب کربلا می‌آموخت آن روز ز

چـــشمت آبرو داری را….

بسیار گریست تا کی بی تاب شد آب

خون ریخت ز دیدگان خوناب شد آب

از شدت تشنه کامی‌ات ای سقّا

آن روز ز شــرم روی تو آب شد آب

 شکوفه های پايه اول در  3 مهر ماه 99 با اولین نشانه فارسی آشنا شدند . به منظور ایجاد انگیزه و ماندگاری خاطره خوش از اولین روز آموزش رسمی آموزگاران محترم خانم ها بنكدار، بماني و طباطبايي با همكاري مادران دلسوز و مهربان فضاي کلاس را با وسایلی که در آن صدای آ شنیده میشد تزیین نمودند و هدیه ها و خوراکی هایی که در آن صدای آ شنیده می شد برای دانش آموزان تهیه كردند.

دانش آموزان با ذوق و شوق فراوان به مخض ورود به کلاس سئوال کردند که چرا همه چیز صدای آ دارد؟ و خودشان به اين نتیجه رسیدند كه قرار است با صدای آ آشنا شوند .

معلم هر كلاس آموزش را با شعری شروع و بعد درباره فواید آب برای موجودات زنده و راههای صرفه جویی این نعمت الهی و … صحبت نمودند و در كلاس اول دو یکی از دانش آموزان داستان صرفه جویی آب را با کتابی به دوستانش توضیح داد .

مدیریت محترم سركار خانم فغاني به همراه معاونت محترم آمورشي خانم رضايي نيز در كلاس ها حضور يافتند و از نحوه اجراي مراسم بازديد نمودند.

در پايان هدايا و خوراكي هاي خوشمزه كه همگي داراي نشانه آ بودند به دانش آموزان تقديم گرديد و خطره خوشي از يادگيري اولين نشانه از حروف الفباي فارسي در ذهن ايشان ثبت شد.

7-انجام يك فعاليت عملي درباره نور و سايه

آموزگار گرامي سرکار خانم بنكدار در  3 مهر ماه 99 بعد از آموزش مبحث الگو يابي از كتاب رياضيات پايه اول همراه با دانش آموزان در محوطه آموزشگاه حاضر شدند و آموخته هاي خود در درس رياضي را در قالب بازي با سايه ها مرور كردند.

دانش آموزان در حیاط مدرسه سایه های مختلفی با دستان کوچکشان درست کردند و با علاقه مندي زياد مفهوم سايه و چگونگي تشكيل آن را فراگرفتند.

انجام اين قبيل فعاليت ها به دانش آموزان کمک مي کند تا ضمن يادگيري بهتر درس، ارتباط خوبي با همسالان خود برقرار کنند و مهارت هاي اجتماعي ايشان تقويت مي شود.

8-آموزش چگونگي تصوير خواني و نگارش متن ادبي

آموزگار گرامي سرکار خانم امام وردي در 3 مهر ماه 99 به آموزش چگونگي تصوير خواني و نگارش متن ادبي پرداختند. دانش آموزان با نگاه كردن به تصوير كتاب و پرداختن به جزئيات تصوير و فكر كردن به آن شروع به نوشتن كردند كه همزمان با تصوير خواني بند نويسي و توجه به علائم نگارشي نيز توسط دانش آموزان رعايت شد.

‎انجام اين قبيل فعاليت ها به دانش آموزان کمک مي کند تا علاوه بر يادگيري بهتر درس، توانمندي هاي خواندن،تصوير خواني،انديشيدن و…خود را تقويت نمايند و از آموختن اين مبحث فارسي بسيار لذت بردند.

9-آغاز طرح آیات قرآن کریم

قرآن کریم پیام روشن الهی است، که همه انسانها را به درستی ورستگاری دعوت می کند. معتبرترین منبع معارف الهی است که از جانب خدای سبحان برپیامبر خاتم (ص) نازل گشت.

از صدر اسلام تاکنون میان مسلمانان،توانایی خواندن وحفظ وفهم این پیام جاودانه از مهمترین ارکان تعلیم وتربیت بوده است. یکی از راه های برقراری انس دائمی با قرآن کریم وبهره مندی از آن حفظ آیات نورانی آن است. چرا که حافظ قرآن برای حفظ آیات وتسلط بر آن خودرا مقید به مرور دائمی آیات می داند.

این انس دائمی به مرور زمان باعث تسلط بر مفاهیم روشنگر و هدایت آفرین قرآن می گردد. بی تردید این عامل ،گام لازم ونخست برای سعادت است.

حضرت علی (ع)می فرمایند:ذهن کودک مانند زمین خالی است که آماده بارور شدن است.

چه خوب است که ما زمین خالی نو نهالمان رابا آیات پند آموز قرآن وسخنان گوهر بار ائمه بارور کنیم،تا آینده سالم ایشان والبته جامعه مان را تضمین کنیم.

ما در عین داشتن جسم سالم،نیازمند روحی سالم هستیم،که یکی از راه های دست یابی به روح سالم خواندن قرآن وعمل به دستورات آن است.

باتوجه به اهمیت این امر مهم و انس دائمی باقرآن ،طرح آیات قرآن کریم در کلیه پایه ها در روز 12 مهر ماه 99 به صورت مجازی با لطف وعنایت پروردگار آغاز شد.

پس بیاییم با انگیزه قوی و نیت خالصانه دست به دست هم دهیم وفرزندانی تربیت کنیم که علاوه بر جسم سالم،روحی بانشاط وپر از معنویت واخلاص داشته باشند.

10-اعلام اسامی برندگان مسابقه جدول دفاع مقدس

به هوش باشیم که شهدا، چشم بیدار تاریخند و هر لحظه، در شهود زوایاى عمل ما. یادمان باشد، ما میراث دار حریم مردانى هستیم که رایحه معاد را در کالبد جهان ما دمیده‏اند؛ شهدایى که مصداق بارز حضورند و تجلّى آشکار هدایت.

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس مسابقه تحت عنوان دفاع مقدس در بین دانش آموزان این آموزشگاه و از طریق کانال دبستان دخترانه امام حسین علیه السلام واحديک در پيام رسان سروش برگزار گردید. تعدادی از دانش‌آموزان در این مسابقه شرکت نمودند که از بین آنها 8 نفر به تمامی سوالات پاسخ صحیح داده بودند که اسامی این عزیزان به شرح ذیل می باشد:

 خانم ها

مائده عباسپور

هلیا سادات میرزایی

کیانا جعفری

زهرا درودي

ثمينا شعفي

نرگس سعیدی

نازنین فاطمه رضایی

صدف نوروزی

دانش آموزانی که اسامی آنها برای دریافت جوایز خود به واحد پرورشی آموزشگاه مراجعه نمایند.

 جهت شادی روح شهدا بخصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صلوات

11-اعلام اسامی برندگان مسابقه نقاشی دست های پاک نجات بخش زندگی

استفاده از ماسک احترام به طرف مقابل است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم آموزش هرچه بیشتر مسائل بهداشتی به کودکان و در جهت نهادینه کردن این مهم در رفتار اجتماعی دانش آموزان، مسابقه نقاشی تحت عنوان دست های پاک نجات بخش زندگی در بین دانش‌آموزان نواحی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی برگزار گردید.

 در پی شرکت  تعداد زیادی از دانش آموزان در این مسابقه که تعداد 9 نقاشی به عنوان آثار برتر توسط مربي محترم بهداشت در 10 مهر ماه 99 انتخاب و مورد تشویق قرار گرفتند. اسامی دانش آموزان به شرح ذیل می باشد:

خانم ها

فادیه سبحان زاده

مهسا حافظ

ثمین دادگر

فاطمه زهرا معصومی

فاطمه شکرچی

زینب شکرچی

فاطمه زهرا صدیقی

یگانه سادات هاشمی

پرنیان جلال آبادی

 دانش آموزان عزیز برای دریافت جوایز خود به واحد بهداشت مدرسه مراجعه نمایید.

12-برگزاري جلسه هماهنگي با معلمين جهت شرکت دانش آموزان در يادواره کودک و محرم

امام رضا(علیه السلام) در حدیث دیگری فرموده است: هر کس مصایبی را که بر ما روا داشته اند به یاد آورد و بر آن بگرید، در قیامت همراه با ما خواهد بود. هرکس به یاد مصایب ما بگرید و دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم ها گریان است، چشمان او گریان نخواهد بود. هم چنین هر کس در جلسه ای بنشیند که در آن مجلس، امر ما برپا داشته می شود، در روزی که دل ها می میرد دل او زنده می شود.

در پي دريافت شيوه نامه شرکت دانش آموزان مدارس امام حسين عليه السلام در پانزدهمين يادواره کودک و محرم و با توجه به شيوع بيماري کرونا و عدم دسترسي کامل به دانش آموزان براي تشويق آن ها به شرکت در يادواره، جلسه اي در 10 مهر ماه 99 با حضور مديريت محترم سرکار خانم فغاني، معاونين آموزشي و پرورشي سرکار خانم آل سيدان و کليه معلمين محترم در نمازخانه آموزشگاه برگزار گرديد.

در اين جلسه سرکار خانم سيدان ضمن تشکر از معلمين که از ابتداي کار هماهنگي و همکاري خوبي در جهت انجام اين کار داشتند، از کليه آموزگاران درخواست کردند که امسال به طور ويژه اي در کانال هاي سروش کلاسي در اين زمينه فعاليت کنند و دانش آموزان تشويق به ارائه آثار خود به واحد پرورشي نمايند.

13-معرفی انواع جمله ، مشخصات و علامت هر جمله

آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي در 10 مهر ماه 99  مبحث جمله و انواع آن را در قالب ارائه فیلم آموزشی و کلیپ از طريق کانال کلاسي در پيام رسان سروش به دانش آموزان کلاس چهارم يک آموزش دادند . دانش آموزان پس از مشاهده دقيق فيلم ها به منظور يادگيري بهتر درس چندين فعاليت برای تشخیص جمله امری، پرسشی، عاطفی و خبری را انجام دادند و به اين طريق مهارت لازم را کسب نمودند.

معلم به منظور تثبيت اين درس از دانش آموزان درخواست کردند با انتخاب یک متن مشخص کنند جملات به کار رفته در آن از چه نوعی است، همچنین با انجام یک مکالمه با دیگران انواع جمله را برای انتقال پیام خود بکار بردند و با اين روش موفق شدند اين مبحث درسي را به طور کامل بياموزند.

14-آموزش جمع و تفریق کسرها با انجام فعاليت دست ورزي

دانش آموزان کلاس چهارم يک با کمک و راهنمايي آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي در 10 مهر ماه 99 با انجام یک فعالیت دست ورزی جالب موفق شدند چگونگی انجام‌ جمع و تفریق کسر ها را به درستي و به طور کامل فراگرفتند. آن ها با برش سه عدد شکل هندسي شش ضلعی و تقسیم آن ها به ۲ و۳ و۶ قسمت مساوی و انجام‌ جمع و تفریق دریافتند در جمع و تفریق دو کسر با مخرج های مساوی فقط صورت ها جمع یا تفریق میشوند و مخرج تغییری نمیکند.

انجام اين قبيل فعاليت ها به دانش آموزان کمک مي کند تا مباحث درس رياضيات را بهتر درک نمايند و نقش موثري در يادگيري ايشان دارد.

15-بررسي آثار دانش آموزان شرکت کننده در پانزدهمين يادواره کودک و محرم

محرم تمرین سوختن است، تمرین شعله ور شدن، مشق ققنوسی بودن، تمرین سوختن در آتش عشق، مشق فداکاری و ایثار، تمرین جانبازی با دستان بریده، محرم تمرین عاشقی است با سر بریده، محرم مقصدی است برای مبداء، محرم رجوعی دوباره است و محرم…

محرم ماه عاشورا است و شهید شش ماهه، محرم ماه دل‌های شکسته کودکان حرم است و زینب شکسته بندی که خود بیش از همه می‌شکند، محرم ماه داغ برادر است و سرداری که مشک بر دندان در راه خیمه‌های کودکان تشنه آسمانی گام بر می‌دارد.

نه اشک‌ها در چشم دوام می‌آورند نه حرف‌ها بر زبان، روایت درد آسان نیست و زبان بسیار ناتوان در گفتن ناگفتنی‌ها است.

معاون محترم پرورشي سرکار خانم سيدان در 10 مهر ماه 99 همزمان با ايام عزاداري ماه صفر و در پي فعاليت هاي انجام پذيرفته در رابطه با پانزدهمين يادواره کودک و محرم،آثار زيبا و چشم نواز دانش آموزان بررسي شد و شناسنامه اثر نقاشي ها و دلنوشته هاي دريافت شده بر روي آثار اين عزيزان نصب گرديد و ليست اسامي شرکت کنندگان در فايل اکسل تايپ و آثار در تاريخ مقرر به دبيرخانه يادواره ارسال خواهد شد.

16-اعلام اسامي دانش آموزان فعال در بخش فرهنگي آموزشگاه

لازم نیست حتماً عالی باشی تا شروع کنی، ولی حتماً باید شروع کنی تا بتوانی عالی باشی.

همزمان با فراخوان واحد پرورشي آموزشگاه در هفته دفاع مقدس، همچنين شهادت مظلومانه حضرت رقيه سلام الله عليها و با هدف پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با فعاليت هاي مفيد فرهنگي، تعدادي از دانش آموزان پر تلاش و خلاق کليپ هاي مناسبتي تهيه و به شناسه کاربري معاون پرورشي از طريق پيام رسان سروش ارسال مي نمايند و اين کليپ ها در 10 مهر ماه 99 پس از بررسي کامل در کانال دبستان دخترانه امام حسين(ع)- واحد يک بارگذاري مي شود.

بدينوسيله از تمامي دانش آموزان کوشا و مبتکري که در اين زمينه فعاليت مستمر دارند تقدير و تشکر مي نماييم.

17-برگزاری جلسه با گروه یاوران انقلاب

نگاه اصولی و واقع گرایانه نسبت به مقوله فرهنگ و امورات فرهنگی جامعه اسلامی به عنوان اصلی ترین زیرساخت نرم افزاری در رشد و پیشرفت و تحولات اجتماعی محسوب می شود که از دیرباز مورد توجه و تأکید دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی واقع گردیده است. پتانسیل بالقوه ای که با طراحی و هدایت درست و مبنایی می تواند به قوه ای اجرایی و قابل اعتماد در نسل های جاری و آتی نظام تبدیل گشته و با جولان ضدفرهنگ و تحقق آسیب ها و تهاجمات فرهنگی متخاصمین می تواند تبدیل به یک تهدید امنیت ملی گردد. بعبارتی دیگر «كارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است، اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و كژی خواهد شد.

با توجه به شرایط موجود و لزوم فعالیت های فرهنگی دانش آموزان در فضای مجازی، گروه یاوران انقلاب در پیام رسان سروش توسط مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی و معاون محترم پرورشی سرکار خانم آل سيدان ايجاد شده و اعضای آن یاوران پرورشی کلاس ها در گروه عضو شدند.

در روز يکشنبه 13 مهرماه 99 جلسه‌ای با این عزیزان در محوطه آموزشگاه برگزار گرديد و در این جلسه رویکرد اصلی گروه ( دینی و انقلابی) مورد تاکید قرار گرفت و وظایف هر یک از اعضا به آنها محول گردید.

18-جشن عاطفه ها کمک های مومنانه

 امسال که خبری از پیاده روی اربعین نیست، با همون پای سفر اربعین برید بگردید ببینید کدام دانش آموز لوازم تحریر نداره! کی اجاره خونه‌اش عقب افتاده؟ ببینید کی برنج و روغن و گوشت نداره! ببینید کی برای تهیه جهیزیه دخترش مشکل داره!پول‌های اربعینی را اینجا خرج کنید.

همزمان با ایام اربعین سید و سالار شهیدان و با توجه به شرایط سخت اقتصادی که امسال برای تعداد زیادی از هموطنان مان، خیریه موسسه امام حسین علیه السلام اقدام به جمع آوری کمک های مومنانه عزاداران حسینی نموده است.

 در این راستا پیام جمع آوری این کمک ها به کلیه کانالهای کلاسی ارسال شد، همچنین معاون پرورشیدر 13 مهر ماه 99 در کلاس های پایه اول حضور یافتند و جهت کمک‌های نقدی و غیر نقدی این عزیزان نیز جایگاهی آماده شده است.

19-تصور اتاق از بالا و کشیدن نقشه ی آن بر روی برگه

دانش آموزان کلاس چهارم يک در 15 مهر ماه 99 بعد از گوش سپردن به صحبت هاي آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي با چگونگی تهیه نقشه که عکس هوایی میباشد آشنا شدند، همچنین تفاوت تصویر اشیا از بالا و رو به رو را با چند نمونه تصویر مشاهده و دریافتند در نقشه مکان ها و اشیا از بالا تمام قسمت های آن ها قابل دیدن نیست و فقط سطح بالایی آن ها را میتوان مشاهده کرد .

در ادامه دانش آموزان تصویر اتاق خود را از بالا تصور و به صورت یک نقشه آن را بر روی برگه کشیدند.

20-انشا با موضوع اربعین امام حسین (ع) و چگونگی برگزاری مراسم عزاداری در شرایط کرونایی

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسين و علی الصحاب الحسین عليه السلام

آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي در 16 مهر ماه 99 و در آستانه ایام سوگواری اربعین امام حسین عليه السلام از دانش آموزان درخواست نمودند انشايي با موضوع چگونگی برگزاری عزاداری و راههای رعایت موارد بهداشتی بنویسند.

دانش آموزان روش های مناسب و صحيح عزاداری برای جلوگیری از شیوع بيماري کرونا، همچنین با شکوه برگزار نمودن اربعین امام خسین عليه السلام را به خوبی بیان کردند.

در پایان چند نفر از دانش آموزان به صورت تصویری انشای خود را برای دوستانشان قرائت کردند.

21-برگزاري مراسم پرده خواني به مناسبت اربعين حسيني

از روز تیغ تا امروز، چهل بار آفتاب داغ بر کربلا تابیده و صحرا غمین شده است. رخ به سوی محبوب داری و از جان سلام می‌دهی:

«سلام بر تو ای ولی خدا… سلام بر تو ای دوستدار و محبوب و برگزیده خدا، سلام بر بنده خالص و فرزند بنده خاص خدا، سلام بر حسین علیه السلام….»

«السلام علی اسیر الکربات و قتیل العبرات. سلام بر اسیر اندوه‌ها و کشته آب چشمان…»

و اینک پس از قرن‌ها تو هستی که باید شهادت دهی. تو که به اربعین رسیده‌ای و می‌خواهی با اربعینی‌ها هم‌نوا شوی:

«پروردگارا! گواهی می‌دهم که آن حضرت ولی تو و فرزند ولی توست. برگزیده تو و فرزند برگزیده توست…»

به مناسبت اربعين سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام و ايام دهه آخر صفر شنبه 19 مهر ماه 99  و يکشنبه 20مهر ماه 99 مراسم پرده خواني واقعه عاشورا توسط آقاي علي نژاد براي دانش آموزان پايه اول با رعايت فاصله گذاري اجتماعي و پروتکل هاي بهداشتي در نمازخانه آموزشگاه برگزار گرديد.

در اين برنامه ابتدا جناب آقاي علي نژاد در مورد اين برنامه توضيحاتي ارائه نمودند و پس از آن پرده خواني بسيار زيبايي براي نوگلان پايه اول اجرا گرديد.

22-تکلیف مهارت محور با عنوان به تو از دور سلام

با توجه به ایام اربعین و دهه آخر صفر آموزگار محترم خانم یاری یک نوع تکلیف مهارت محور با توجه به سبک جدید تکالیف دانش آموزی در سیستم آموزشی ،(تکالیف مهارت محور) از دانش آموزان خواستند با توجه به ایام عزاداری در دهه آخر صفر که در منازل خود در کنار والدین و اعضای خانوادگی خود در مراسم قرائت زیارت عاشور و اربعین و… شرکت کنند و برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان( عج) و شفاعت بیماران و نابودی ویروس منحوس کوید ۱۹( کرونا ) دعا کنند .

تعدادي از دانش آموزان خوب کلاس انجام تکلیف کردند و تصاویر و کلیپی در همین زمینه را در 21 مهر ماه 99 ارسال کردند . این دانش آموزان خوب عبارتند از : ملیکا نوروزیان – مطهره گلکار – دیانا افشار کهن – زینب شکرچی – فاطمه کشاورز – نیلوفر سادات قدمگاهی – ریحانه جعفرزاده

دختران گلم قبول باشه و التماس دعا داریم .

باتشکر از همکاری و همراهی خوب والدین این عزیزان و دانش آموزان خوبم در کلاس دوم سه خانم یاری .

موفق و سلامت باشید . آمین

23-ساخت مدار الکتریکی

آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي به منظور آموزش بهتر مبحث مدار الکتریکی از دانش آموزان خواستند تا در منزل مدار موازی و متوالی بسازند و از انجام اين فعاليت عکس و فيلم تهيه کنند و در 22 مهر ماه 99 براي ايشان ارسال نمايند.

دانش آموزان کوشا و پرتلاش با مشاهده فیلم آموزشی که توسط معلم شان تهيه و در اختيارشان قرار گرفته بود با مدار و انواع آن ، همچنين چگونگی ساخت مدار با استفاده یک سیم و یک لامپ و باتری آشنا شدند. دانش آموزان مدار موازی و متوالی را تهیه و با ویژگی آن ها آشنا شدند و دریافتند در منازل از مدار موازی استفاده میشود.

24-دعوت از منتخبین قرآنی و اطلاع رسانی جهت شرکت در مسابقات قرآن ناحیه شش

از دیدگاه حضرت علی(علیه السلام) فرزندان انسان تربیت پذیرند و اگر پدر و مادر از شیوه‌ها و اصول تربیتی آگاه باشند، از این ویژگی و تربیت پذیر بودن انسان به خوبی بهره می‌برند و فرزندان خویش را در رسیدن به بالاترین درجه‌های علمی و معنوی یاری می‌رسانند.

آن حضرت بر اساس اصل «تربیت پذیر بودن انسان»، یکی از حقوق فرزندان بر پدر را، تربیت شایسته فرزند می‌داند و می‌فرماید: «حق فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برای او برگزیند و به خوبی ادب و تربیتش کند و به وی قرآن بیاموزد».

آن حضرت در کلامی دیگر فرموده است: « هیچ پدری به فرزندش، موهبتی مانند تربیت نیکو نبخشیده است».

آن حضرت در سخنی در این باره، به فرزندش امام حسن(علیه السلام) می‌فرماید: « پیش از آن که قلب تو دچار قساوت و اندیشه ات سرگرم [ امور بیهوده] شود، به تربیت تو پرداختم».

مربيان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزاديان در 24 مهر ماه 99 باتوجه به اهمیت اُنس با قرآن کریم و برگزاری مسابقات قرآن ناحیه شش از دانش آموزان منتخب در رشته حفظ و قرائت دعوت بعمل آوردند و توضیحات لازم جهت شرکت در مسابقات را به ايشان ارائه داده و دراین زمینه cd مفاد مسابقه

خدمت عزیزان تقدیم گردید.

امیدوارم این عزیزان باعنایت و لطف پروردگار متعال به موفقیت دست یابند.

25-ارسال کمک هاي مومنانه دانش آموزان به خيريه موسسه امام حسين عليه السلام

جشن عاطفه ها فرصتی است برای عشق ورزی و مهربانی به کسانی که نیازمند دستان گرم همنوعان شان هستند،به بهانه ی روز جشن عاطفه ها چشم های گریان کودکان محروم، امروز چشم به راه دستهای نوازشگری است که همواره به بهانه ای،مهربانی را بین خود و همنوع خود تقسیم می کنند.

همزمان با اجراي رزمايش همدلي و کمک مومنانه جهت کمک به محرومين و با توجه به طولاني شدن ويروس منحوس کرونا و آسيب ديدن کسب و کار بسياري از هموطنان عزيز، جشن عاطفه ها با هدف کم کردن بار اين عزيزان در اين آموزشگاه برگزار گرديد. در اين راستا تبليغات گسترده اي در کانال سروش و کانال هاي کلاسي آغاز گرديد و اولياي محترم را تشويق به انجام اين کار خداپسندانه کرديم.

کمک هاي نقدي اين عزيزان به مبلغ 11450000 ريال و کمک هاي غيرنقدي، در روز سه شنبه 22 مهر ماه 99 به خيريه موسسه امام حسين عليه السلام ارسال گرديد.

26-آموزش فريضه ديني نماز

نماز ، محبوب ترین کار نزد خداوند

نماز به‌منزلۀ کعبه، و تکبیره الاحرام [همچون] پشت سر انداختن همه چیز غیر خدا و داخل شدن در حرم الهی است؛ و قیام به‌منزلۀ صحبت دو دوست و رکوع خم شدن عبد در مقابل آقاست و سجده نهایت خضوع و خاک شدن و عدم شدن در مقابل اوست. وقتی که عبد در آخر نماز از پیشگاه مقدّس الهی باز می‌گردد اولین چیزی را که سوغات می‌آورد سلام از ناحیه‌ی اوست.

در نگاه پیامبر اکرم (ص) نماز اول وقت، محبوب ترین کار نزد خداوند است.

حضرت می فرمودند: «هرگاه نماز در وقتش خوانده شود، به طرف آسمان بالا رود، درحالتی که همچو نور می درخشد و درهای آسمان برای آن نماز باز شود تا اینکه به عرش برسد. سپس برای نمازگزار شفاعت می کند و می گوید خدا حافظ تو باشد، آن گونه که در توجه و حفظ من کوشیدی.»

مربيان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزاديان در 24 مهر ماه 99 با توجه به اهمیت این فریضه دینی، نماز را به دانش آموزان آموزش دادند و بنابر تکلیفی که در این زمینه به دختران گل پایه سوم بعد از آموزش فصل نماز داده شد. اولیاء بزرگوار این عزیزان، از اقامه نماز دختران نازنینمان عکس هایی ارسال کردند.

امید است که این نماز گزاران از پیروان امام زمان( عج) قرار گیرند.

27-آموزش ذکر صلوات و آیه صلوات

درود برمحمّدوآل محمّد(ص)

امام رضا (ع) فرمودند: كسى كه توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام صلوات و درود فرستد، كه همانا گناهانش اگر حقّ الناس نباشد محو و نابود گردد.

?به محمد(ص)سبب خلقت دنیا صلوات

?به محبت که نمود هدیه به دل ها صلوات

?به علی(ع)شیر خدا آن شه مردان جهان

?به وجودی همه پر گشته زتقوی صلوات

?به تمامی عفاف ،فاطمه(س)آن دخت نبی

?به همه حجب وحیا،عصمت زهرا صلوات

?به کرامت به درایت به صبوری حسن(ع)

?به کریمی که دهد حاجت دل ها صلوات

?به حسین(ع)خون خدا آن شه مظلوم وغریب

?به شهیدی که غمش شد به دل ما صلوات

?به سجودی که نمود آن شه سجاد(ع)خدا

?به عبادت که نمود حضرت حق را صلوات

?به شکافنده هر علم و به باقر(ع) ،به خرد

?به شعوری که نمود حل معما صلوات

?به علمدارتشیع ،به صداقت به صفا

?به امام جعفر صادق(ع) همه ازما صلوات

?به نشاننده خشم،کاظم(ع) محبوس واسیر

?به نه تسلیم شده بر ظلم وستم ها صلوات

?به غریبی که غم ازدل ببرد قربت او

?به رضا(ع)آن که ستاند غم دل را صلوات

?به نهم اختر آسمان امامت ،به تقی(ع)

?به جوادو همه جود کرم ها صلوات

?به نقی(ع)هادی ما درره رستگاری ودین

?به هدایتگر ما درره عقبا صلوات

?به امامی که حسن،عسکری (ع)است نام خوشش

?به ابا حجت حق،شاه نه پیدا صلوات

?به وجود خوش آن مهدی(عج) پنهان زنظر

?به عدالت که نماید همه برپا صلوات

مربيان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزاديان در 24 مهر ماه 99 با نظر به اینکه آموزش ذکر صلوات و آیه صلوات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از دانش آموزان پایه سوم در خواست کردند تا تکلیف آموزش این قسمت را به صورت خط و تصویر زیبا در مورد ذکر و آیه صلوات انجام دهند و تصاوير آن را از طريق فضاي مجازي براي مربي شان ارسال کنند. اين عزیزان بادستان کوچک خود ،فعالیت های بسیار عالی آماده نمودند.

با آرزوی موفقیت برای این عزیزان.

28-ارسال آثار دانش آموزان به دبیرخانه یادواره کودک و محرم

عاشورا نه یک حادثه بلکه یک فرهنگ برخواسته از متن اسلام ناب است که نقش حیاتی در استحکام ریشه و رویش شاخه ها و برگ و بار دین و ارزش های اسلامی ایفا کرده است.

با توجه به اهمیت تبیین و آشنایی دانش آموزان با فرهنگ عاشورا پانزدهمین یادواره کودک و محرم در این آموزشگاه با حضور دانش آموزان پایه های اول تا ششم در سه رشته نقاشی، دل نوشته و شعر برگزار گردید و آثار زیبای دانش آموزان در روز یکشنبه 27 مهر ماه 99 توسط معاون محترم پرورشي سرکار خانم آل سيدان به دبیرخانه یادوراه ارسال گردید.

لازم به ذکر است که تعداد 234 اثر شامل نقاشی، شعر و دل نوشته به همراه فرم اکسل آثار به دبستان دخترانه واحد 2 مشهد فرستاده شد.

29-اجراي طرح زيارت از راه دور

دستت را میگذاری روی مرزی ترین نقطه وجودت یک حس گمشده آهسته شروع میکند به جوانه زدن… سلام می کنی چشمت مست تماشای گنبد طلا میشود… بو می کشی تا ریه هایت پر شود از عطر حضور نگاه مهربان امام رضا و احساس تازگی اندیشه های خسته ات را فرا میگیرد… زیر لب زمزمه می کنی یا ضامن آهو یا غریب الغربا حواست به من هست؟ دلت را جا گذاشتی در حرم و گره اش زدی به ضریح امام رضا…

همزمان با شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در 25 مهر ماه 99 طرح زیارت از راه دور در این آموزشگاه برگزار شد.

در این طرح از دو روز قبل از شهادت در کانال های کلاسی در پیام رسان سروش اطلاع‌رسانی انجام پذيرفت و از  دانش آموزانی که تمایل داشتند در این طرح شرکت کنند درخواست شد تا شماره تلفن خود را به شناسه کاربری معاون محترم پرورشی سرکار خانم آل سیدان ارسال نمایند.

در شب شهادت راس ساعت 20:00 معاون محترم پرورشي و مربي پرورشي خانم ساقي همراه با دانش آموز عزيز خانم زهرا درودي و اوليا محترم شان در حرم مطهر رضوي حضور يافتند و با دانش آموزان متقاضي به صورت تصادفي تماس تصويري برقرار نمودند و دانش آموزان از ذاه دور حرم مطهر را زيارت نمودند و سلام عرض کردند.

پس از آن تعدادي سربند”يا ثامن الحجج” که از قبل تهيه شده بود به کودکان زائري که مشرف به حرم شده بودند اهدا گرديد.

 

30-آشنایی با تفاوت های زندگی در شهر و روستا

دانش آموزان کلاس چهارم يک در 28 مهر ماه 99 با استفاده از عکس و فیلم موفق شدند با ویژگی های زندگی در شهر و روستا آشنا شوند و اطلاعات مفيد و ارزشمندي را در اين رابطه کسب نمايند.

آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي در ابتدا تفاوت های شهر و روستا و زندگی عشایري را به دانش آموزان معرفي کردند و در ادامه به منظور تثبيت مطالب آموزش داده شده از اين عزيزان خواستند تا با انجام یک فعالیت به معرفی یک مکان از یک شهر یا یک روستا با استفاده از عکس توضیحاتی رابه دوستانشان ارائه دهند.

در پایان دانش آموزان دریافتند شغل و طرز زندگی مردم در مکان های مختلف باهم تفاوت های زیادی دارند.

 

31-ضرب عدد در کسر

دانش آموزان کلاس چهارم سه در 28 مهر ماه 99 پس از گوش سپردن به صحبت هاي آموزگار گرامي سرکار خانم عليزاده و فراگیری جمع کسرها با انجام چند فعالیت دست ورزی توانستند برای جمع کسرها ضرب بنویسند و برای آنها شکل رسم کنند و آنها را روی محور نشان بدهند .

اين عزيزان دریافتند عددی که همراه با کسر به کار برده می شود فقط در صورت کسر ضرب می شود ، همچنین برای تثبیت یادگیری دانش آموزان چند تمرین دیگر هم انجام شد و توسط معلم در فضاي مجازي بررسی گردید.

32-نمایش نامه نويسندگان کوچک کلاس چهارم يک

دانش آموزان خوش ذوق و خلاق کلاس چهارم يک در 28 مهر ماه 99 بعد از آشنايي با قوانين نگارشي نمايش نامه نويسي که آموزگار گرامي سرکار خانم شرفي براي ايشان توضيح داده بودند، موفق شدند یک نمایشنامه با استفاده از هشت کلمه ساقه، ریشه، گلسرخ، زمین، خورشید، پروانه، گلبرگ، برگ بنويسند. دانش آموزان متن هاي زيبايي را با استفاده از همين هشت کلمه نوشتند و از طريق فضاي مجازي براي معلم شان ارسال نمودند.

نمایش نامه هاي ارسالي اين عزيزان بسيار خلاقانه و زیبا بود ،ضمنا چند نفر از دانش آموزان نمایش نامه ی خود را به صورت فیلم ارسال کردند .


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20