فعالیت های سه ماهه واحد بهداشت

گزارشات سال ۱۴۰۰

رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی امری ضروری در جهت پیشگیری از انواع بیماریها می باشد و با توجه به شرایط موجود و پاندمی کرونا فعالیتهای آموزشی و بهداشتی با موضوع کرونا و راههای پیشگیری از آن انجام شد.
کرونا چیست ؟
بیماری ویروسی میباشد که با توجه به جهش های زیاد و ایجاد سویه های مختلف باعث پاندمی در دنیا شده است

راههای انتقال آن :
از طریق ترشحات تنفسی و تماس نزدیک افراد بدون رعایت فاصله احتماعی انتقال می یابد

علائم آن:
شامل سرفه ،عطسه،تب،بدن درد ،آبریزش بینی و….

روشهای پیشگیری :
با رعایت فاصله اجتماعی حداقل ۱/۵متر
استفاده از ماسک
شستشوی مرتب دستها به مدت۳۰الی۶۰ثانیه یا استفاده از محلول ضد عفونی کننده
تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب
و…..

درمان :
متاسفانه هنوز درمان قطعی با توجه به جهش های ویروس کشف نشده است
و با واکسیناسیون و تزریق ۳دوز واکسن میتوانیم در امر پیشگیری سهیم باشیم

نحوه صحیح شستشوی دستها:
مدت زمان ۳۰الی۶۰ثانیه

که در اول سال بصورت تئوری برای دانش آموزان کلاس اول آموزش داده شد و بعد بصورت عملی تک تک دانش آموزان نحوه صحیح شستشو دستها را انجام دادند، که برای دانش آموزان بسیار لذت بخش بود.
همچنین برچسبهای روش صحیح شستشو دستها در سرویسهای بهداشتی و ابخوری در معرض دید دانش آموزان نصب شد.

 

ضد عفونی کردن دستها در زمان ورود به مدرسه و مصرف چاشت در این خصوص محلول های ضد عفونی کننده مناسب پوست دست به تعداد کافی تهیه شد و در کلاسها و راهروها و سرویسها و حیاط مدرسه گذاشته شده است و توصیه به داشتن محلول ضد عفونی شخصی در کلاس ها شد.

توصیه اکید به استفاده از ماسک
در این خصوص ماسک جهت دانش آموزان در مدرسه تهیه شد و توصیه شد که در صورت آلودگی ماسک یا خیس شدن ماسک و یا هر ۲الی ۳ ساعت ماسکها تعویض شود. همراه داشتن ماسک اضافه و مایع ضد عفونی کننده،استفاده از ماسک و نحوه صحیح استفاده ماسک،توصیه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کلاس و فضای مدرسه و…
حداقل فاصله ۱ونیم الی ۲متری دانش آموزان از همدیگر و معلمین حفظ شود
در این خصوص برچسبهای فاصله گذاری اجتماعی بر روی نیمکت دانش آموزان با شروع سال تحصیلی نصب شده است✔️

آموزش علائم کرونا

علائم کرونا در افراد مختلف متفاوت میباشد ولی علائم شایع شامل

سردرد و سرگیجه
بدن درد
سرفه
عطسه
آبریزش بینی
گلو درد
تب و…..
و توصیه به عدم حضور در مدرسه در صورت داشتن هر یک از علائم فوق در دانش آموز و اعضای خانواده بررسی همه دانش آموزان با ترمومتر جهت بررسی دمای بدن در بدو ورود به مدرسه انجام شده است. در صورت وجود هر یک از علائم مشکوک دانش آموز به منزل ارجاع داده میشود.

بررسی دانش آموزان از نظر بهداشت فردی
ناخنها ،موی سر،پاکیزگی لباسهاو….

موارد بهداشتی فوق به همکاران محترم نیز آموزش داده شده است و تاکید شده هر دانش آموزی را با علامت مثبت به واحد بهداشت مدرسه ارجاع دهند. لازم به ذکر است که فعالیتهای فوق از طریق کانال مدرسه و بهداشت و گروه سفیران و از طریق کلیپهای آموزشی ،تراکت،پمفلت و….و همچنین بصورت آموزش حضوری در کلاسها بصورت مستمر انجام شده است.

آماده سازی و تهیه وسایل مورد نیاز در جعبه کمکهای اولیه
که شامل
ابسلانگ
چسب زخم
پنبه
دستکش یکبار مصرف
دستکش لاتکس
چسب لاتکس
گاز استریل
باند کشی
ماسک و….

بروز رسانی بردهای بهداشتی در مدرسه با موضوع کرونا
توضیحات در مورد این بیماری بصورت عکس و نقاشی و …بر روی برد در معرض دید دانش آموزان قرار گرفته است و مطالب هر چند وقت یکبار با کمک سفیران سلامت به روز رسانی میشود.

به منظور حفظ سلامتی دانش آموزان عزیز و رعایت رژیم غذایی سالم و متنوع که در بر گیرنده تمام نیاز های دانش آموزان عزیز باشد برنامه غذایی برای چاشت دانش آموزان آماده شد و در اختیار آنان قرار گرفت که شامل گروه پروتئین ها و مغزها و گروه کربوهیدراتها و میوه ها و….میباشد.

برگزاری افتتاحیه سفیران سلامت و انتخاب سفیران و قرائت متن سوگند نامه توسط سفیران عزیز انجام شده است و همکاریهای لازم و تهیه تولید محتوا توسط این عزیزان بطور مداوم انجام شده و در کانال بهداشت قرار داده میشود و گزیده فعالیت سفیران سلامت در کانال مدرسه بطور مرتب بارگزاری میشود.
تشکیل گروه سفیران سلامت در کانال سروش و برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه بهداشت در گروه و همچنین برگزاری جلسه بصورت حضوری در مدرسه برای سفیران سلامت عزیز، سفیران سلامت درآموزش زمینه های مختلف بهداشتی با بازگشایی مدارس نقش بسزایی را تا کنون ایفا کرده اند.

پدیکلو ز یک بیماری انگلی می باشد که بسیار مسری است و بیشتر در مدارس و مهد کودکها و….دیده می شود.این انگل بر روی پوست سر تکامل میابد و از خون ان تغذیه میکند و مراحل رشد و نمو خود را روی پوست سر می گذراند
با تشخیص شپش باید بلافاصله اقدامات درمانی شروع شود که استفاده از شامپوهای ضد شپش میباشد
و ضد عفونی کردن همه وسایل شخصی فرد تاثیر بسزایی در روند درمان دارد

با فرارسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس و شیوع پدیکلوز (شپش سر) آموزشهای بهداشتی در این زمینه به دانش آموزان از طریق برد بهداشتی و کانال بهداشت و کانال مدرسه و آموزش حضوری داده شده است و موی سر همه دانش آموزان کلاس اول از نظر پدیکلوز بررسی شد و موارد مثبت به مراکز بهداشتی و در مانی ارجاع داده شد، همچنین آموزشهای موارد مثبت نیز داده شد و پیگیری درمان نیز انجام شده است.

بررسی قد و وزن همه دانش آموزان مدرسه در همه پایه های تحصیلی جهت تعیین BMl (شاخص توده بدنی)

در این خصوص شاخص توده بدنی دانش آموزان همه پایه ها محاسبه شد و غربالگری دانش آموزان نیازمند مراقبت بیشتر انجام شد و همچنین آموزش و توصیه های غذایی مناسب داده شد و موارد خاص و نیازمند مراقبت بیشتر ارجاع داده شد.
رژیم غذایی مناسب رژیمی است که همه گروههای غذایی را متناسب با سن و جنسن فرددر بر گیرد که شامل گروه کربوهیدراتها ،پروتئین ،انواع گوشتها،حبوبات ،سبزیجات و میوه ها ،وبه میزان کمتر روغن ها و شیرینی میباشد.

بررسی سنجش دانش آموزان کلاس اول ارجاع دانش آموزان نیازمند مراقبت بیشتر به متخصصین مربوطه که شامل بینایی سنجی (اپتومتریست) ،شنوایی سنجی و … و پیگیری دانش آموزانیکه سنجش مراجعه نکرده اند.

تکمیل و بررسی پرونده های سلامت همه دانش آموزان در همه پایه ها از نظر کارت واکسن ،برگه سنجش و واکسیناسیون

تهیه کلیپ ها و مطالب آموزشی به مناسبتهای مختلف از ابتدای سال تحصیلی در زمینه های مختلف مثل هفته دیابت و هپاتیت و حوادث ترافیکی و چاقی و اضافه وزن و نه به دور همی شب یلدا و تشویق به واکسیناسیون و …..
که از طریق کانال بهداشت و کانال مدرسه بارگزاری شده است.

لازم به ذکر است که مطالب بهداشتی در رابطه با کرونا و واکسیناسیوت بصورت مرتب و مداوم در کانال مدرسه و بهداشت و بردهای آموزشی در مدرسه آموزش داده میشود.


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 10.5/20