فروردین ماه

گزارشات سال ۱۴۰۱

فضاسازی آموزشگاه ویژه ماه مبارک رمضان

ماه رحمت شده پیدا لکَ لبّیک خدا

«استجابت» شده معنا لکَ لبّیک خدا

ماه ها در پی ماه رمضانت بودیم

شد روا حاجت ماها لکَ لبّیک خدا

وقت آن است کمی خانه تکانی بکنیم

تا شوی در دل ما جا لکَ لبّیک خدا

در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ همزمان با آغاز مبارک رمضان و بازگشایی مدارس واحد محترم پرورشی با همفکری و یاری مربیان محترم هنر خانم ها نعیمی و کیمیایی فضا سازی ویژه ای متناسب با ایام انجام دادند و طرح زیبایی را در سالن اصلی مدرسه به نمایش گذاشتند، همچنین جهت برگزاری محفل انس با قرآن نمازخانه آموزشگاه آماده حضور قاریان قران گردید.

برگزاری جلسه آموزشی با موضوع اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا مربی محترم بهداشت سرکار خانم تقدیمی در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ جلسه ای آموزشی با موضوع تغذیه صحیح برای دانش آموزان عزیز برگزار نمودند.

هدف رعایت رژیم غذایی متعادل و استفاده از همه گروههای غذایی و کاهش مصرف فست فودها و مواد غذایی با چربی بالا و کاهش مصرف شیرینی جات بخصوص زولبیا و بامیه و استفاده از خرما و همچنین گنجاندن سه وعده افطار ،شام و تاکید مصرف وعده سحری میباشد.

تاکید به استفاده از فیبر و میوه و سبزیجات بدلیل جبران الکترولیت و مایعات بدن در این ماه مبارک انجام شد. توصیه به عدم استفاده از مایعات سرد و یخ خصوصا در وعده افطار و تاکید به استفاده از مایعات ولرم در زمان افطار شد.

توصیه شد حتما برنامه مناسب جهت خوابیدن و خواب کافی در این ماه داشته باشند .

آشنایی با گوناگونی گیاهان

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ دانش آموزان را با گیاهان تک لپه ای و دو لپه ای و قسمت های مختلف یک گل آشنا کردند.

دانش آموزان کلاس چهارم سه پس از گوش سپردن به توضیحات معلم درباره درس ۱۲ علوم، یک فعالیت عملی را انجام دادند. در این تمرین از دختران پرتلاش خواسته شد تا دانه هایی مانند عدس ،لوبیا ، نخود ،برنج و گندم را به کلاس آورده و ابتدا گیاهان یک قسمتی و دو قسمتی را شناختند و با ویژگی های هر کدام که شامل : نوع ریشه ، برگ ،دانه ،گلبرگ و… می باشد آشنا شدند و با مشاهده برگ های مختلف به گوناگونی گیاهان پی بردند ، سپس اجزای مختلف یک گل را جدا کرده و با کار هر قسمت آشنا شدند.

آشنایی با گیاهان و ویژگی آن ها

آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ به منظور آشناسازی دانش آموزان با گیاهان و ویژگی های آن ها ابتدا توضیحات کامل و جامعی در مورد انواع گیاهان و چگونگی طبقه بندی آن ها ارائه دادند، سپس دانش آموزان در گروه ها خود یک شاخه گل را از نزدیک مشاهده و قسمت های مختلف آن را جدا و نامگذاری کردند.

دانش آموزان با انجام این فعالیت عملی به خوبی صحبت های معلم در مورد گیاهان را درک نمودند و دریافتند که گل شامل گلبرگ ،کاسبرگ ،مادگی ،پرچم است.

شناخت زیستگاه جانوران

دانش آموزان کلاس چهارم یک با گو سپردن به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ با زیستگاه انواع جانوران و چگونگی محافظت از محیط زیست آشنا شدند.

معلم به منظور تثبیت مطالب عنوان شده در کلاس از دانش آموزان خواستند تا چند فعالیت انجام دهند که شامل  تحقیق در مورد جانوران، منطقه ی زندگی خود و گونه هایی که تعداد آن ها کم و رو به انقراض هستند، بود.

دانش آموزان نتایج تحقیقات خود را در قالب گزارش به کلاس ارائه کردند، همچنین با کشیدن یک نقاشی راهی برای حفاظت از محیط زیست اطرف خود نشان دادند.

این عزیزان با استفاده از لوازم بازیافت و پاکت شیر و کفش برای پرندگان لانه ساختند.

تقویت اعتماد به نفس در نوجوان

وقتی دانش آموزان آنقدر توانمند می شوند که معلم باید از آن ها درس بگیرد.

با داشتن اعتماد به نفس کافی، دانش آموز قادر خواهد بود که موضوعات، نقش‌ها و سرگرمی‌های جدید را کشف کند، بدون اینکه نگران برخورد از سمت شما یا دیگران باشد.

اعتماد به نفس بالا باعث می‌شود دانش آموز احساس کند دستیابی به اهداف و آرزوهایش بسیار آسان است و او شایسته دستیابی به آن‌هاست و اینجاست که برای محقق شدنشان تلاش روزافزون می‌کند.

با این حال، اگر به او کمک کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کند و به او یاد دهید قدم‌های کوچکی در جهت اهدافش بردارد، احساس موفقیت می‌کند. این احساس موفقیت باعث می‌شود در دوره‌های تحصیلی پیشرفت کند.

اعتماد به نفس بالا، دانش آموزان را قادر می‌سازد تا به راحتی شکست‌ها را تحمل کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند و برای رفع آن‌ها تلاش کنند. آن‌ها می‌پذیرند که شکست بخشی از زندگی است و در نتیجه شانس بیشتری برای گذر از آن خواهند داشت که باعث موفقیت بیشتر آن‌ها در تحصیل و زندگی می‌شود.

پرورش اعتماد به نفس و توانایی صحبت در جمع از اهداف مهم آموزش می باشد، تا نوجوان برای حضور در اجتماع و برقراری ارتباط درست آماده شود، از همین رو آموزگار گرامی سرکار خانم بهشتیان در ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ از دانش آموزان کلاس ششم خواستند تا دروس و مباحث مورد علاقه ی خود را به شیوه های مختلف ارائه دهند و معلم از اعتماد به نفس و تسلط آن ها لذت می برد.

آشنايي با مبحث آمار و نمودار

افلاطون: “ریاضیات روح را صفا می بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می کند.”غفلت از ریاضیات به تمام علوم و دانش ها لطمه می زند.

دانش آموزان کلاس دوم سه خانم یاری در روز ۲۵ فروردين ماه ۱۴۰۱ در درس ریاضی مطالب ارزشمند و مفيدي درباره آمار و نمودار كسب نمودند. آنها ابتدا با مفهوم آمار و فواید نمودار و انواع نمودار ها آشنا شدند.

آموزگار گرامي سركار خانم یاری با گرفتن قد و وزن دانش آموزان طریقه آمار گرفتن (جمع آوری اطلاعات) را به طور عملی آموزش دادند، سپس این اطلاعات را در نمودار ستونی با کمک هر دانش آموز ثبت کردند و اين عزيزان با یک نگاه به نمودار متوجه شدند که بیشترین آمار قد و وزن دانش آموزان کلاس در چه رنجی قرار دارد.

برگزاری جلسات آموزشی- بهداشتی ویژه پايه دوم

برگزاری جلسات آموزشی- بهداشتی ویژه دانش آموزان کلاس دوم با موضوعات مختلف بهداشتی در تاریخ ۲۷فروردین ماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.

مربي دلسوز و زحمتكش بهداشت سركار خانم تقديمي جلسات آموزشی را با هدف آشناسازي دانش آموزان با مطالب پایه و اصولی بهداشتی ويژه دختران خوب کلاس دوم برگزار نمودند.

در این جلسات به اهمیت بهداشت فردی ،بهداشت دهان و دندان ،تغذیه صحیح،روشهای صحیح نشستن بر روی نیمکت و قرار گرفتن صحیح ستون فقرات و پیشگیری از قوز کردن و… پرداخته شد.

آموزش پيام قرآني با موضوع علم و دانش

علم و دانش و آرزوی های کودکانه

رَبِّ زِدنی عِلمًا

پروردگارا علم و دانش مرا زیاد کن.

سوره طه آیه ۱۱۴

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ

خدایا در این ماه به من تیزهوشی و بیداری عنایت فرما، و از بی خردی و اشتباه دورم ساز، و از هر خیری که در این ماه نازل می کنی، برایم بهره ای قرار ده، و به حق جودت ای جودمندترین جودمندان.

مربي محترم قرآن سركار خانم قانع در ۲۸ فروردين ماه ۱۴۰۱ با توجه به اهمیت داشتن پیام های قرآنی و یادآوری مفاهیم قرآن در پایه اول (آیه ۱۱۴ سوره طه ) را آموزش دادند.

دانش آموزان با توجه به موضوع که در مورد علم و دانش بود آرزو و هدف آینده خود از تحصیل و آموختن را در دفتر قرآن به صورت تصاویر زیبایی همراه بامعنی آیه یادداشت کردند.

با آرزوی موفقیت وسربلندی برای این عزیزان.

برگزاري کارگاه مهارتهای زندگی

ذهن آگاهی ، آگاه بودن از افکار ، رفتار ، هیجانات و انگیزه هاست، به طوری که بتوانیم آنها را مدیریت و تنظیم کنیم .

ذهن اگاهی روشی برای دور بودن از خیالات و بودن و زندگی کردن در زمان حال است . در واقع ذهن آگاهی به انسان آرامش می دهد که به دور از نگرانی ها و اضطراب ها جریان زندگی مستمر و لحظه به لحظه رابطه ای عمیق برقرار نماید .

مشاور دلسوز و مهربان سركار خانم جعفري در روز یکشنبه  ۲۸ فروردين ماه ۱۴۰۱ کارگاه مهارتهای زندگی( ذهن آگاهی) در کلاس سوم سه برگزار نمودند.

در ذهن آگاهی دانش آموزان با چشمهای بسته به ملودی بی کلام و کوتاهی گوش نموده و با تمرکز کامل تصورات ذهنی خود را نقاشی کشیدند ، و آثار جالبی خلق نمودند .

برگزاری کارگاه تفسیر نقاشی با موضوع خانواده

در روز یکشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ کارگاه تفسیر نقاشی با موضوع خانواده ویژه دانش آموزان کلاس سوم دو توسط مشاور محترم دبستان سرکار خانم جعفری برگزار گردید.

نقاشی کودکان زبان اول آنهاست ، کودکان معمولا به روش غیر مستقیم ، مثل نقاشی به بیان احساسات و افکار خود می پردازند ، در واقع نقاشی کودکان یک ارتباط مستقیم با بخشی از ناخوداگاه ذهن آنهاست و اطلاعات روانشناختی بسیار زیادی در نقاشی کودک نهفته است.

برگزاری جلسه مشاوره گروهی ویژه پایه چهارم

فرمان خداوند، چنین است:

«اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل‏لهما قولا کریما، واخفض لهما جناح الذل من الرحمه و قل رب ارحمهما کما ربیانی‏صغیرا»;  اسرا ء آیه ۲۳و۲۴

هر گاه یکی از آن دو (پدر و مادر) یا هر دو نزد تو به سن پیری وسالمندی رسیدند، به آنان اف مگو، آنان را طرد مکن و به آنان سخن‏کریمانه بگو و بال فروتنی را از روی رحمت و شفقت ‏برای آنان‏بگستر، و بگو: پروردگارا! همان گونه که مرا در خردسالی‏ام تربیت‏کردند، تو نیز بر آنان رحمت آور.

در روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ جلسه مشاوره گروهی ویژه دانش آموزان کلاس ۴۰۱ و ۴۰۳ توسط مشاور محترم آموزشگاه سرکار خانم جعفری انجام پذیرفت.

در این جلسه در مورد احترام گذاشتن به والدین و بزرگترها ،همچنین فریضه نماز اول وقت و آثار و برکات نماز، خشنودی خداوند و دفع گرفتاریها و …صحبت و اطلاعات ارزشمند و مفیدی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

عکس یادگاری فارغ التحصیلی

جشن فارغ التحصیلی من، جشنی ارزشمند و بزرگ است

تاج افتخار را با افتخار بر سر می گذارم

برای من دعای خیر کنید…

طبق هماهنگی های انجام شده توسط معاون محترم پرورشی سرکار خانم سیدان از عکاس محترم دعوت شد تا از دانش آموختگان پایه ششم عکس یادگاری تهیه نمایند.

این عزیزان در روز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱،با بر تن کردن ردای زیبای فارغ التحصیلی، عکس یادگاری را در کنار دوستان خود ، با شادی فراوان ثبت نمودند.

عکس های این عزیزان در جشن پایان سال اهدا خواهد شد.

برگزاری مسابقات قرآن کریم

آموزه های دینی ما همانگونه که به نورانیت ظاهری منزل سفارش کرده به نورانیت باطنی آن نیز توجه نموده است. ما انسان ها برای نورانی نمودن ظاهر منزل، سعی می کنیم خانه‌هایمان را در مکان‌های بنا کنیم که نوری بیشتری جذب می‌کنند. همچنین برای افزایش روشنایی، از انواع لامپ و چراغ نیز استفاده می کنیم. اما برای نورانیت باطنی آن چه باید کرد؟

یکی از مشخصه های خانه قرآنی آن است که چنین خانه هایی به برکت قرآن، از نورانیت باطنی نیز برخوردار می شوند چنانکه پیامبر اعظم(صلی الله و علیه وآله) در این زمینه می فرمایند:

با تلاوت قرآن، خانه هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه بسیار تلاوتِ قرآن شود، آن خانه برای اهل آسمان می درخشد همانگونه که ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند.

باتوجه به اهمیت مسابقات قرآن کریم در تاریخ ۳۰ و۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ نام آوران قرآن طبق سنوات گذشته برای شرکت در این مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم ،آمادگی خودرا اعلام داشتند .

و در دارالقرآن امام حسین (ع)،شاهد برگزاری مسابقات قرآن کریم بودیم.

با آرزوی موفقیت وسربلندی روزافزون برای این عزیزان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20