اسفند ماه

گزارشات سال ۱۴۰۰

برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور

قرآن راهنمای زندگی است. از آغاز تا انتهای قرآن سرشار از پند و آموزه است و راه و روش درست زیستن را می توان در آن یافت.

دبستان دخترانه امام حسین علیه السلام در روز ۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ میزبان قاریان و حافظان قرآن کریم بود. نوجوانان قرآنی امروز با حضور گرم و پرشور خود فضای آموزشگاه را به نور قرآن روشن نمودند و خرسندیم که پروردگار متعال بار دیگر فرصت خدمت به این عزیزان را به ما عطا نمود.

دبیرخانه دهمین دوره مسابقات قرآن طبق برنامه های از پیش تعیین شده از هر مدرسه ۱۷ نفر منتخب هر آموزشگاه را پذیرش نمودند و داوران مجرب با بررسی تلاوت شرکت کنندگان توامندی این عزیزان را مورد سنجش قرار دادند.

برنامه های اجرایی این دوره از مسابقات به شرح زیر می باشد:

  • فضاسازی متناسب با مسابقات قرآن و ایجاد نمایشگاه عکس از تمامی مسابقات دوره های قبلی
  • پذیرایی از دانش آموزان و اولیا به صورت بسته بندی
  • بررسی تب و ضدعفونی دست ها در ابتدای ورود به مکان مسابقه
  • هدایت شرکت کنندگان به محل اجرای مسابقه توسط اعضا محترم دبیرخانه
  • دانش آموزان با توجه به رشته حفظ، قرائت، ترتیل و صحت قرائت نماز توسط داوران محترم مورد ارزیابی قرار گرفتند
  • تحویل دانش آموزان به اولیا و خداحافظی با ایشان

بازدید جانشین محترم موسسه، کارشناس محترم فرهنگی موسسه واحد خواهران سرکار خانم دلیری، مسئول محترم مقطع ابتدایی و پیش دبستانی جناب آقای رستگار، مدیر محترم دبیرخانه مسابقات قرآن پرتو نور واحد پسران جناب آقای شمشیریان از روند اجرای مسابقه

قرآن سرچشمه زلالی است که شاگردان خوب آن با عمل به آیاتش ، سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود می سازند .

امیدواریم تمامی دانش آموزان دوست دار قرآن به کلام حق عمل کنند و شرکت در این مسابقات قرآنی موجب صفای قلب ایشان شود و در تمامی مراحل زندگی به موفقیت دست یابند.

اعلام اسامی منتخبین دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور مدارس ابتدایی دخترانه

 (إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ)

قرآن سرچشمه‌ای است که تمامی بندگان حضرت دوست با فهم دقیق آن سراپا غرق در آن می شوند و شاگردان خوب قرآن هم با عمل به آیات شریفه‌ی آن، زمزمه‌ی معنادار آن کلام شیرین را بر زبان خود جاری می‌سازند و سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود می‌سازند.

بسیار خرسندیم از اینکه در دهمین دوره مسابقات قرآن کریم پرتو نور که در بـین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی امام حسین علیه السلام برگزار شده بود موفّق به کسب رتبه‌ برتر شده‌اید.

اکنون که رشحات امواج دریای بیکران الهی شامل حالمان شما شده و مقدراتش بر این تعلق یافته که درجهت تعمیم و تعمیق فرهنگ قرآنی تلاشی هرچند ناچیز نمائیم، خدای متعال را شاکریم . نظر به اینکه شما عزیزان توفیق داشته اید با هماهنگی ارزنده و کامل خود و شرکت درجلسات تخصصی آموزش قرآن به منظور اجرای برنامه های متنوع قرآنی تلاش بی دریغ داشته باشید، بر خود لازم می دانیم بابت همه تلاش های انجام شده از شما تقدیر وتشکر نماییم.

امید است در سایه‌ی کلام الهی، زندگی شاد و پر از معنویّت را پیش رو داشته باشید.

اسامی برگزیدگان دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور در ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ اعلام شده است شما عزیزان می توانید نتایج را از اینجا مشاهده نمایید:

فضاسازی آموزشگاه به مناسبت میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام

هیچ سجاده‌‏ای باز نشد که نام تو را رمز عبور خود نکرد، یا حسین!

خاکِ تو، آبروی سجده من است و آب، با تولد تو، در فرهنگ لغات دلم، هم‏‌خانواده حسین شد.

آن‏که تو را زیارت کند، هزار هزار درجه نزد خداوند به او عطا کنند؛ چراکه باران مهرِ تو، پوسته سخت دانه دل را می‏‌شکافد.

یا حسین! از قرن‏‌های آن سوی تقویم، وقتی نوازشِ نور تو در رگ‏‌هایمان جاری می‏‌شود، چه تماشا دارد لذت گم شدن و غرق شدن در اسمت!

مربیان محترم هنر خانم ها نعیمی و کیمیایی به مناسبت اعیاد شعبانیه در ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز ولادت با سعادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تزئینات زیبایی را در سالن اصلی آموزشگاه نصب و در معرض دید دانش آموزان قرار دادند و به این طریق این عید بزرگ را به همگان تبریک عرض نمودند.

نقاشی پرچم یا حسین علیه السلام

ماه شعبان شادی آفرین است

پیامبر اکرم (ص)فرمودند:

إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ ماه شعبان ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود.

ثواب الأعمال ، ص ۶۲

بنازم ماه شعبان را که شادی آفرین باشد

در او میلاد عباس وحسین و ساجدین باشد

به نیمه چون رسد شعبان ،مهش تابنده تر گردد

چرا چون چشم زهرا ،روشن از روی پسر گردد

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک شعبان و اعیاد شعبانیه، در زنگ قرآن ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه اول با ارادت خاص کودکانه و با دستان کوچک خود سلامی بر امام حسین (ع) و اولاد و اصحاب ایشان دادند.

این عزیزان در دفتر قرآن خود با کشیدن پرچم یاحسین و گفتن شعار یاحسین و تبریک ولادت ایشان شادی خود را ابراز داشتند.

با آرزوی سلامتی وشادی برای این عزیزان

پذیرایی از دانش آموزان به مناسبت ولادت امام حسین علیه السلام

مژده ای دل که دگر سوم شعبان آمد

پیک شادی ز بر حضرت جانان آمد

مژده ای دل که برای دل غمدیده ما

دهد خوش خبر از نزد سلیمان آمد

خیز ای دل تو بیارای کنون بزم طرب

که دگر موسم اندوه به پایان آمد

مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی در ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ به مناسبت ولادت باسعادت سومین اختر تابناک امام و ولایت امام حسین علیه السلام از تمامی دانش آموزان پذیرایی نمودند و این عید بزرگ را به ایشان تبریک عرض کردند.

با امید به اینکه در زیر سایه پرچم امام حسین علیه السلام نسلی با تقوا ، مومن و تلاشگر تربیت و در راه آرمان های شهدا قدم برداریم.

ارائه بسته عیدانه و مجلات رشد دانش آموزی

و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید

همیشه سبز خواهد بود

تا رسیدن سال نو ، تنها یک سلام خورشید باقی ست . . .

موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین علیه السلام در آستانه فرارسیدن عید نوروز ،برای کلیه دانش آموزان هدیه فرهنگی تهیه نمودند و معاونین محترم آموزشی بعد از اطلاع رسانی و انجام هماهنگی های لازم این کتب جذاب و خواندنی را در اختیار دانش آموزان قرار دادند.

مدیریت محترم سرکار خانم فغانی نیز در ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ در کلاس اول حضور یافتند و ضمن تبریک عید ولادت امام حسین علیه السلام به این عزیزان کتاب داستان ها را همراه با برگه خاطره نویسی به ایشان اهدا نمودند.

حفظ سوره مسد و مفاهیم آن

برکسی پوشیده نیست که امت اسلامی نیاز مبرمی به کسی دارد که او را از دالان تاریکی ای که در آن حرکت می کند خارج گرداند…

بی شک نیازمند کسی است که او را رهبری کند،کسی که دریک دست چراغ راه و در دیگری دارو بع دست دارد…

به اختصار نیازمند نسلی قرآنی است که شیرینی قرآن را چشیده باشد وقرآن باگوشت وخونش امیخته باشد وقلبش را روشن گردانیده باشد واین محقق نمی شود مگر اینکه ابتدا از خود و فرزندانمان شروع کنیم.

در ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ تعدادی از دانش آموزان کلاس دوم۳ به صورت خودجوش و با تمرین و تکراری که از قبل باهم داشتند، سوره مسد را به صورت گروهی از حفظ خواندند، سپس یکی از دانش آموزان مفاهیم سوره را برای دوستانش با زبان کودکانه بیان کرد که مورد استقبال و تشویق دوستانش قرار گرفت.

 

اتمام اجرای طرح حفظ آیات

وَلَقَد یسَّرناالقُرآنَ لِلذِّکر

به درستی که ماقرآن را برای حفظ وقرائت آسان کردیم.

(سوره قمر آیه ۱۷)

از میان تمامی کتب آسمانی قرآن تنها کتابی است که قابلیت حفظ را دارا می باشد، همچنین آیاتی از قرآن دستور به ذکر داده اند،چرا که ذکر به معنای به یاد داشتن و همیشه در خاطر و حافظه بودن است و با توجه به این معنا آسان نمودن قرآن برای ذکر،به معنای آسان نمودن قرآن برای حفظ است، همچنین آیه ای که بیان می دارد قرآن در سینه اهل علم جای دارد نیز اشاره به حفظ قرآن دارد.

به حول وقوه الهی وبا ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنافداه….

امسال نیز مانند سال های گذشته طرح حفظ آیات ویژه مدارس امام حسین(ع)در تمامی پایه ها به اجرا در آمد و در ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ پایان یافت.

به همت مربیان قرآن این طرح به صورت مجازی در کلاس ها اجرا شد و دانش آموزان زیادی از این طرح استقبال و شرکت کردند.

انشاءالله اسامی این دانش آموزان در اردیبهشت ماه اعلام می گردد.

وَمن الله توفیق

آموزش بهداشت دهان و دندان

بهداشت خوب یعنی مراقبت کامل از دندان ها از طریق استفاده از مسواک و  درست مسواک زدن و خمیر دندان مناسب و همچنین نخ دندان و گاهی دهانشویه .

مربی محترم بهداشت سرکار خانم تقدیمی در ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ با توجه به اهمیت بهداشت دهان و دندان آموزشهای لازم  را به دانش آموزان ارائه نمودند.

اهم مطالب بیان شده در این کلاس آموزشی به شرح زیر می باشد:

  • نحوه صحیح مسواک زدن
  • نحوه صحیح استفاده از نخ دندان
  • مراجعات به موقع به دندانپزشک
  • لزوم استفاده از خمیر دندان مناسب با سن کودکان

آموزشها توسط مولاژ و بصورت عملی برای دانش آموزان ارائه گردید

همچنین به منظور تشویق دانش آموزان کلاس اول و دوم و سوم کاربرگ رنگ آمیزی با این عنوان خدمت دانش آموزان عزیز ارائه شد.

ضمنا بروز رسانی برد بهداشتی با موضوع دهان و دندان انجام شد و نمایشگاهی از کاربرگهای ارائه شده دانش آموزان که رنگ آمیزی کرده اند نیز بر پا گردید.

آشنایی با جانوران بی مهره

دانش آموزان کلاس چهارم سه با راهنمایی آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ پس از آموختن درس ۱۱ علوم با گروه بزرگی از جانوران که در بدنشان ستون مهره ندارند آشنا شدند که به آنها بی مهرگان گفته می شود .

دانش آموزان به ویژگی ها و تفاوت های هر گروه پی بردند و دریافتند فراوان ترین جانوران روی زمین بند پایان هستند و فراوان ترین این گروه حشرات می باشند که پر تعدادترین و متنوع ترین جانوران به حساب می آیند زیرا از غذاهای متفاوت استفاده می کنند و درجاهای مختلف زندگی می کنند .

به عنوان فعالیت از دختران پر تلاشم خواسته شد تا در مورد فایده های حشرات مانند پروانه ،زنبور عسل ،کفشدوزک و… اطلاعات جمع آوری کرده و تحقیق کنند و برایم ارسال نمایند .دختران فعال و کوشای کلاسم این فعالیت را به نحو احسن انجام دادند.

اهمیت درختکاری و تاثیر بر محیط زیست

رسول اکرم (ص) می فرمایند : هر کس که درختی بکارد و درخت میوه دهد خداوند به اندازه ی میوه های آن درخت به او ثواب می دهد.

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰همزمان با هفته ی درختکاری در کلاس فارسی زنگ انشا از دانش آموزان عزیز خواستند تا درباره ی موضوع اهمیت درختکاری و تاثیر بر محیط زیست انشا بنویسند .دختران فعال و پر تلاشم در مورد اهمیت گیاهان و روز درختکاری متن های زیبایی نوشتند و برایم ارسال نمودند.

طراوت و سرسبزی درختان باعث حس شادابی و آرامش در انسان می شود .

با درختی سبز گردد این زمین

شــــادی گل آورد ایــن نازنین

خوش بکاریم هردرحتی یادگار

با درختـــــی زندگی زیبا وزین

آشنایی با ویژگی های چهار ضلعی ها

دانش آموزان کلاس چهارم سه در ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ پس از آشنایی با خط های عمود و خط های موازی با ویژگی های چهار ضلعی ها شامل مربع ، مستطیل ، لوزی ، متوازی الاضلاع ، ذوزنقه آشنا شدند.

این عزیزان دریافتند که چهار ضلعی که فقط دو ضلع موازی دارد ذوزنقه نام دارد. در مستطیل و مربع ضلع های متوالی بر هم عمود هستند، همچنین آموختند که در مربع قطر ها خط تقارن هم هستند و چهار خط تقارن دارد .

در لوزی هم قطر ها بر هم عمود هستند و قطر ها خط تقارن هستند، متوازی الاضلاع خط تقارن ندارد و ضلع ها ی روبه رو باهم مساوی و موازی هستند، زاویه های رو به رو باهم برابر هستند .

دانش آموزان با پاسخ به تمرین ها و سوالات و رسم اشکال آنها به تفاوت ها و شباهت های بین چهار ضلعی ها پی بردند .

اهدا جوایز به آثار برتر مسابقه هفته بسیج ملی تغذیه

این طلا و نقره نیست که ثروت واقعی به شمار می آید،ثروت واقعی سلامتی است.

با توجه به اهمیت آشناسازی دانش آموزان با مواد غذایی سالم و ناسالم در هفته بسیج ملی تغذیه از این عزیزان درخواست کردیم تا دانسته های خود را در قالب نقاشی به مربی محترم بهداشت تحویل دهند، که آثار زیبای دانش آموزان در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

سرانجام مربی محترم بهداشت سرکار خانم تقدیمی بعد از بررسی نقاشی های شرکت کنندگان در ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ از دانش آموزان هنرمندی که آثار برجسته ای را در نمایشگاه نقاشی با موضوع هفته ملی بسیج تغذیه ارائه داده بودند، تقدیر و تشکر نمودند و جوایز ارزشمندی را به این عزیزان تقدیم کردند.

برگزاری نمایشگاه تخم مرغ‌های رنگی نوروز ۱۴۰۱

روزها نو نشده کهنه تر از دیروز است

گر کُند یوسف زهرا نظری ، نوروز است

لحظه ها در تپش تاب وتب آمدنش

آسمان چشم به راه قدمش هر روز است

نرم نرمک می رسد اینک بهار خوش بحال روزگار …

به مناسبت نزدیک شدن به ایام نوروز باستانی و به منظور احیا سنت های باستانی _ ایرانی ، در ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه تخم مرغ رنگی در این آموزشگاه برگزار گردید، در این راستا در روزهای قبل از طریق کانال های کلاسی به دانش آموزان اطلاع رسانی شد و این عزیزان تخم مرغ های رنگ شده توسط خودشان را تحویل واحد پرورشی مدرسه دادند و در نمایشگاه تخم مرغ رنگی ۱۴۰۱ شرکت کردند . در این هفته سالن آموزشگاه به کارهای زیبای دختران باذوق مدرسه رنگ و بوی بهار گرفت .

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان

کاش گفتن و شنودن از تو سهم همه ی ثانیه‌ها باشد و یادآوریت همه ی دقایق را پر کند و خدمت به تو دلیل _همه ی حرکت‌ها شود!

کاش سینه‌مان صندوق صدقه‌ای شود و قلبمان سکه‌ای نذر سلامتت!

کاش دردمان همیشه با توسل به تو آرام گیرد و دستمان جز به دعا برای تو به آسمان نرود،

کاش انتظار تو زنگی باشد که از نافرمانیت بازمان دارد!

کاش حال و هوای همیشه دلمان به رنگ نیمه شعبان باشد …!

همزمان با ایام میلاد با سعادت قطب عالم امکان ، حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف، جشن باشکوهی در آموزشگاه با حضور مدیریت محترم، همکاران گرامی و دانش آموزان عزیز در ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.

در این مراسم که با سرودهای شاد و خوشحالی دانش آموزان همراه بود برنامه های زیر اجرا شد که اهم آن به شرح زیر می باشد:

سخنرانی معاون محترم پرورشی در رابطه با چگونگی میلاد امام زمان عجل الله فرجه الشریف

قرائت صلوات با استفاده از تسبیح که دانش آموزان به همراه داشتند

پرداخت صدقه به نیت سلامتی و فرج صاحب الزمان

قرائت دسته جمعی دعای فرج

اجرای چندین مسابقه شاد ورزشی

لازم به توضیح است این مراسم به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در دو روز دوشنبه و سه شنبه برای دانش آموزان برگزار می شود.


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20