آذر ماه

گزارشات سال ۱۴۰۰

گزارشات فرهنگی و آموزشی آذرماه 1400

1-آموزش سوره کوثر به شکوفه های اولی

یک روزی روزگاری

آدم های خیلی بد

رسول را اذیت کردن

گفتن که ای محمد

بی پسر و بی یاور

تویی تنها و ابتر

خدا جوابشون داد

این آیه را نشان داد

هر کس که گفته ابتر

خودش شده بی یاور

ما به تو هدیه دادیم

زهرا رو بخشیده ایم

جایزه ی تو باشه

زهرا (کوثر)که بهترینه

با نام ویاد خدا و صلواتی برمحمد وآل محمد(ص)

مربی دلسوز و مهربان پایه اول خانم قانع در ۱ آذر ماه ۱۴۰۰ در جمع شکوفه های اولی حضور یافتند و سوره کوثر را به زیبایی به این عزیزان آموزش دادند. دانش آموزان با ذوق و شوق فراوان سرود زیبای زهرای کوثر آمد را همخوانی کردند ، همچنین تصاویر زیبایی با موضوع حضرت زهرا(سلام الله علیها) کشیدند.

امید است این ارادت خاص و خالص مورد قبول خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قرار گیرد.

2-بازگشایی آموزشگاه و آموزش حضوری

صبح است و دلم به مهر باور دارد آبان که گذشت دل به آذر دارد پاییز برای من شده این تعبیر فضلی که فقط خاطره درس دارد.

سلام به دختران آفتاب از روزهای تنهایی و شب یلدایی بی قراری خوش آمدید به مدرسه که ما منتظر برق نگاهتان بودیم و مدرسه بیقراره قدم های پر امیدتان به امید آنکه غنیمت بدانیم روزهای آموختن در کنار هم را.

در روز شنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۰ ندای شادی دانش آموزان در فضای مدرسه پیچید و کلاس‌ها سرخوش از حضور سراسر مهر و پاکی این عزیزان گشت.

برنامه های اجرا شده در این روز به شرح ذیل می باشد:

فضاسازی ویژه ورود دانش آموزان به مدرسه

مصاحبه با تعدادی از دانش آموزان و بیان احساس زیبای شان از حضور در مدرسه

تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید

همخوانی سرود ملی توسط همکاران و دانش آموزان

خیر مقدم مدیریت محترم آموزشگاه به دانش آموزان

بیان نکات ضروری بهداشتی توسط مربی محترم بهداشت سرکار خانم تقدیمی

نورافشانی و روشن کردن فشفشه و همهمه و شادی کودکانه دانش آموزان

پذیرایی از دانش آموزان و همکاران گرامی

3-برگزاری مانور زلزله

مانور سراسری زلزله در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۰در مدرسه دخترانه امام حسین (علیه السلام)واحد یک برگزار شد.

اقدامات انجام شده قبل از انجام مانور:

✅بررسی و شناسایی مکانهای پرخطر در مدرسه در زمان وقوع زلزله

✅آماده سازی علائم هشدار و خطر و نصب انها در مکانهای پرخطر

✅آموزش و توصیه های لازم به سفیران سلامت در گروه سفیران جهت برگزاری مانور

✅اطلاع رسانی و آموزش در مورد مانور و پناهگیری در هنگام وقوع زلزله از طریق کانال مدرسه و کانال بهداشت و کلیپ و پمفلت و….

✅نصب اطلاعیه مانور به همراه پمفلت های آموزشی در برد بهداشتی مدرسه

✅آموزش حضوری و عملی به دانش آموزان

✅برگزاری جلسه حضوری با سفیران سلامت

✅بررسی مکانهای پرخطر مدرسه به همراهی سفیران سلامت

✅آموزش سفیران سلامت به سایر دانش آموزان مدرسه

در ساعت ۹ صبح آژیر زلزله به صدا در آمد و همزمان با شنیدن صدای آژیر خطر دانش آموزان طبق آموزشهایی که در هنگام وقوع زلزله دیده بودند در مکانهای امن و مناسب پناهگیری کرده تا از آسیبهای احتمالی در امان باشند.

سلامتی دانش آموزان عزیز آرزوی قلبی ماست

4-حضور در کارگاه ویژه اختلالات یادگیری

در روز پنج شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۰ اداره کل کارگاه ویژه اختلالات یادگیری برگزار گردید.

با توجه به حساسیت دوره ابتدایی کارگاه آموزشی با موضوع ” افزایش دانش و شناخت نسبت به مشکلات و اختلالات یادگیری ” به صورت حضوری واقع در مدرسه آرمینه مصلا نژاد برگزار شد .

لازم به ذکر است این جلسه در ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ صبح ویژه پایه اول با تدریس خانم دکتر بهزاد و ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ ویژه پایه دوم با تدریس آقای زنگنه با هماهنگی کارشناسی مشاوره ناحیه ۶ برگزار شد و سرکار خانم جعفری مشاور محترم آموزشگاه در این جلسه حضور یافتند.

5-برقراری تماس دبیرخانه مسابقات قرآن پرتو نور با مدارس تحت پوشش

بعد از برگزاری جلسه هماهنگی دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور که با حضور جانشین محترم مدیر عامل موسسه امام حسین علیه السلام و کارشناس محترم فرهنگی موسسه سرکار خانم دلیری و جناب آقای حسین زاده و اعضای محترم دبیرخانه مسابقات انجام پذیرفته بود، شیوه نامه این دوره از مسابقات تدوین شده و از طریق بارگذاری در سایت دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور در اختیار مدارس تحت پوشش قرار گرفته است.

معاون محترم پرورشی سرکار خانم آل سیدان به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر با مدارس تحت پوشش در روز ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰ با تمامی معاونین پرورشی تماس گرفتند و توضیحات جامع و کاملی را در ارتباط با نحوه برگزاری مسابقات قرآن به این عزیزان ارائه نمودند، همچنین یادآوری کردند که کلیه همکاران مشهد و شهرستانها می‌بایست گزارش فعالیتهای قرآنی مدرسه خود را طبق دستورالعمل از قبل ارسال شده در گروه مسابقات قرآن پرتو نور در پیام رسان سروش ارسال نمایند.

6-آشنایی با ساعت آفتابی

دانش آموزان خوب کلاس دوم سه خانم یاری در درس علوم خود با ساعت آفتابی آشنا شدند.

دانش آموزان در ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ آموختند که در زمان های خیلی دور (قدیم) که ساعت نبود، مردم با توجه به موقعیت خورشید در آسمان کارهای روزانه ی خود را انجام می دادند.

مثلا وقتی خورشید وسط آسمان بود وقت اذان ظهر است و نماز می خواندند. یا با توجه به حرکت سایه ها توانستند ساعت آفتابی درست کنند و بر اساس آن برنامه ریزی می کردند.

در این راستا داستان هایی برای دانش آموزان بیان شد و یادآوری شد که نمونه ساعت آفتابی امروزه وجود دارد و در صحن جمهوری حرم امام رضا (ع) است .

دانش آموز خوب کلاس زهرا سادات صالحی به همراه والدین خود به حرم مطهر مشرف شدند و بعد از زیارت بارگاه مطهر حضرت رضا علیه السلام از این ساعت آفتابی عکس ارسال کردند.

با تشکر از همکاری خوب والدین محترمشان.

7-بازی و ریاضی مبحث اعداد دیجیتال

دانش آموزان خوب کلاس دوم سه پس از آموزش توسط آموزگار گرامی سرکار خانم یاری در ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰و دیدن فیلم و کلیپ به صورت مجازی و حضوری ، همچنین با راهنمایی آموزگار دلسوز و مهربان شان به صورت دست ورزی عددهای دیجیتالی را روی نمک یا آرد یا خمیر بازی درست کردند.

دانش آموزان کوشا و پرتلاش بعد از انجام این بازی و یادگیری اعداد دیجیتال تصاویر این فعالیت جالب را برای معلم خود ارسال نمودند.

با تشکر از همکاری خوب دانش آموزان کلاس و همکاری خوب والدین محترمشان.

8-تحویل فرم ارزیابی تحصیلی به آموزگاران

آنچه که اهمیت دارد این است که بدانید اکثر کودکان دچار اختلال یادگیری به اندازه سایر کودکان باهوش هستند. فقط باید طوری آموزش ببینند که با شیوه‌ یادگیری خاص آنها سازگار باشد.

با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی‌های یادگیری، به طور کلی و به ویژه مشکلات یادگیری دانش آموزان، می‌توانید به موفقیت او در مدرسه و پس از آن کمک کرد.

مشاور محترم آموزشگاه سرکار خانم جعفری در روز دوشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۰ فرم ارزیابی تحصیلی جهت شناسایی دانش آموزان دچار اختلالات یادگیری و رفتاری به معلمین هر کلاس و مربیان جهت مداخله و جلسات مشاوره و پیگیری ارائه شد ، همچنین دانش آموزانی که به هر دلیلی در کلاس ها آنلاین حضور ندارند و یا در انجام تکالیف سهل انگاری میکنند به واحد مشاوره ارجاع داده می شوند.

9-تدریس نشانه ” ای ” همراه با شعر ایران

” ای” اول ایرانه که تا ابد میمانه

دخترم مبینا مقدم در روز ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰با راهنمایی آموزگار گرامی سرکار خانم طباطبایی برای تدریس نشانه ” ای ” به دوستانش پرچم ایران را هدیه داد و با هم سرود ایران را خواندند و بعد درباره ی ایران و ایرانی صحبت کردیم و بعد دخترم با سیب و شیرینی‌ از دوستانش پذیرایی کرد و لیوان های زیبا هدیه داد .

در ادامه دانش آموزان با ترکیبات درس آشنا شدند و کلمه های جدید را با کمک و راهنمایی معلم ساختند.

10-نامه ای به یک دوست واقعی یا فرضی

انجام‌ فعالیت مطالعات ،جغرافی دان

دانش آموزان در ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ بعد از تدریس درس جغرافی دان با دانش جغرافیا و مراحل کار یک جغرافی دان آشنا شدند، سپس با انجام یک فعالیت عملی با نوشتن یک نامه شهر مشهد ویژگی های جغرافیایی آب وهوا ،جاهای دیدنی و شیوه زندگی مردم در این شهر را توضیح دادند .

دانش آموزان مانند یک جغرافیدان با طرح یک پرسش در مورد یک مکان جدید با جمع آوری اطلاعات و استفاده از وسایل لازم مانند رایانه ،فیلم ،عکس و نقشه در مورد آن مکان‌ تحقیق کردند.

11-اردوگاه هویزه میزبان نوگلان پایه اول

یكی از مهم ترین آثار این اردوها، دور كردن دانش‌آموز از فضای رسمی و خشك كلاس است كه می‌تواند با فراهم ساختن یك محیط باز و شاداب و تغییر مكان، ظرفیت مناسبی را برای بهره برداری آموزشی فراهم آورد.

در روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۰، اردوگاه هویزه میزبان نوگلان پایه اول دبستان دخترانه امام حسین علیه السلام واحد یک بود و نوای شادمانی بچه ها پس از مدتها در فضای اردوگاه پیچید.

پس از برنامه ریزی و اطلاع رسانی به اولیا دانش آموزان پایه اول ، صبح مادر دختری با تم رزق سالم ، برگزار گردید .

اولیا محترم به همراه دانش آموزان ابتدا پس از پذیرش و پذیرایی در مراسم صبحگاهی شرکت نمودند و سپس در آلاچیق ها مستقر شدند. صرف صبحانه در کنار دوستان و مادر ، تجربه زیبا و به یادماندنی بچه ها نیز برنامه ی دیگر این اردو بود .

اجرای مسابقات شاد مادر دختری و اهدای جایزه به برندگان اختتامیه این اردوی به یادماندنی در صبح زیبای پاییزی در اردوگاه هویزه بود.

12-جشن میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها با حضور اولیا پرستار

به پرستار فکر می‌کنم و واژه‌ها یک به یک ردیف می‌شوند:

صبر، تحمل، گذشت، ایثار، بی خوابی‌های شبانه، سختی، مهارت، لبخند، همدلی، امید…

و با خود فکر می‌کنم که چطور این واژه‌های بعضا متضاد در کنار هم می‌نشینند؟!

و چه کسی جز پرستار می‌داند که پرستاری چیست و پرستار کیست؟

به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها در ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰، بزرگ پرستار کربلا و روز پرستار ، جشن بزرگی با حضور اولیا پرستار آموزشگاه برگزار گردید.

در این راستا ، از روزهای قبل اولیای دانش آموزانی که به شغل شریف پرستاری اشتغال دارند ،شناسایی و از ایشان برای شرکت در جشن دعوت به عمل آمد .

با حضور مدیریت و همکاران محترم و دانش آموزان عزیز مراسم باشکوهی برگزار و از پرستاران عزیزی که در جشن شرکت نمودند تقدیر به عمل آمد.

13-مسابقه با عنوان نامه ای به پرستار مهربان

پرستاران یادآور این واقعیت هستند که ممکن است شر و بدی در دنیای بیرون وجود داشته باشد، اما انسان هنوز زنده است و محبت وجود دارد. برای همه چیز از شما عزیزان سپاسگزاریم…

همزمان با روز پرستار در ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰، مسابقه ای تحت عنوان نامه ای به پرستار مهربان ،در بین دانش آموزان پایه دوم و سوم برگزار گردید . معاونت پرورشی مدرسه ضمن حضور در کلاس ها و توضیح در مورد شغل شریف پرستاری ، از دانش آموزان خواستند نامه ای زیبا به پرستار مهربان نوشته و به اتاق پرورشی تحویل دهند .

آثار دانش آموزان در نمایشگاهی با همین عنوان در معرض دید قرار گرفت .

ضمنا تعدادی از دانش آموزان ، نامه های خود را در جشن ویژه روز پرستار ، در حضور پرستاران عزیز قرائت نمودند.

14-برگزاری جلسه هماهنگی طرح آیات و مسابقات قرآن پرتو نور

کتاب قرآن باعث می شود که جامعه بشری به جامعه انسانی تبدیل شود. ما انسان ها سه مرحله تکامل داریم، اول مرحله بشریت است، دوم مرحله آدم بودن و سوم مرحله انسان بودن که از همه سخت تر است. اگر می خواهی انسانیت را به معنای واقعی درک کنی، پس باید آن را در کتاب قرآن جستجو کنی.

در روز ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰ معاونین پرورشی و معاونین آموزشی و مربیان محترم قرآن مدارس امام حسین علیه السلام در جلسه ی هماهنگی طرح آیات و مسابقات قرآن پرتو نور شرکت نمودند.

در این جلسه جناب آقای قاسمی مسئول دفتر کارشناس ابتدایی موسسه در ابتدا به بیان نکات مهم در مورد طرح آیات پرداختند و سپس سرکار خانم آل سیدان به معرفی طرح آیات و چگونگی اجرای آن در مدارس امام حسین علیه السلام پرداختند و بعد از آن نکات ضروری در مورد مسابقات قرآن پرتو نور را به معلمین قرآن یادآور شدند تا دهمین دوره این مسابقات مانند سنوات گذشته به خوبی و با آمادگی کامل دانش آموزان برگزار گردد.

15-برگزاری کلاس آموزش احکام ویژه دختران در آستانه تکلیف

تکلیف یعنی برعهده گرفتن مسئولیتی. سن تکلیف یعنی محدوده سنی که انسان آماده برعهده گرفتن تکالیف الهی می شود. انسان در ابتدای نوجوانی بر حسب شرع مکلف به انجام وظایفی می شود که پیش از این مسئولیتی در قبال باید و نباید آن ها نداشته است.

در این حین تحولات جسمی و عقلی به گونه ای رقم می خورد که دختران و پسران را در سن مشخص مکلف می گرداند. برعهده گرفتن تکالیف الهی و شرعی همواره با جشن و مراسماتی است که در زندگی نوجوانان یک نقطه بیاد ماندنی و عید به حساب می آید.

در روز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ اولین جلسه آموزش احکام ویژه جشن تکلیف برگزار گردید. پس از برنامه ریزی های از قبل انجام پذیرفته و اطلاع رسانی به اولیا و دانش آموزان پایه سوم مبنی بر برگزاری کلاس های آموزش احکام، امروز اولین جلسه با حضور دانش آموزان گروه زوج و مربی محترم آموزش احکام سرکار خانم سرابی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در نمازخانه مدرسه انجام پذیرفت.

این دوره از کلاس ها در ۶ جلسه(سه روز زوج و سه روز فرد) برگزار می گردد و طی آن احکام مخصوص آغاز تکلیف به صورت شعر و نمایش آموزش داده خواهد شد.

لازم به توضیح است این کلاس ها تا تاریخ یکشنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

16-تدریس “می کاری” و ساخت کاردستی

می بینم و می فهمم و می خوانم و این ها همه را ز لطف ایزد دارم

آموزگار دلسوز و مهربان کلاس اول دو سرکار خانم طباطبایی در ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ بعد از تدریس نشانه ای ، می کاری  را به دانش آموزان معرفی نمودند و به دلیل اینکه می کاری اغلب مشکل آفرین است دخترانم برای می کاری با مقوا کاردستی درست کردند و به کلاس آوردند.

و هر کدام از دانش آموزان عزیز جداگانه کلمات درست شده را خواندند و با آن کلمه ها جمله سازی کردند و تنوع کاردستی ها برای بچه ها جذابیت داشت و دوست داشتند به شکل های مختلف کلمه بسازند.

انجام این فعالیت جالب به شکوفه های اولی کمک کرد تا ضمن یادگیری بهتر درس لحظات شادی را در کنار هم سپری نمایند.

17-بازدید مسئول محترم مقطع ابتدایی جناب آقای رستگار از کلاس های پایه اول

ارزشمندترین مردم کیست؟

پیامبر عزیز خداصلی الله علیه وآله می فرماید: «اکثر الناس قیمة اکثرهم علما; (۳)

بیشترین مردم از نظر ارزش، بیشترین آنهاست از نظر دانش .»

مسئول محترم مقطع ابتدایی جناب آقای رستگار از کلاس های پایه اول در ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ به همراه معاون محترم آموزشی سرکار خانم حسینی در جمع دانش آموزان کلاس اول حضور یافتند و ضمن عرض خسته نباشید به آموزگار کلاس و تشکر از زحمات ایشان به بررسی دفاتر دانش آموزان پرداختند و سوالاتی را در ارتباط با درسهای آموزش داده شده توسط معلم مربوطه مطرح نمودند.

دانش آموزان کوشا و پرتلاش نیز به درستی و به طور کامل به همه سوالات پاسخ دادند.

18-آشنایی با ویژگی سنگ ها

دانش آموزان کلاس چهارم یک در ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۰ بعد از گوش سپردن به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی با جمع آوری چند نمونه سنگ یک فعالیت عملی را انجام دادند.

در این فعالیت دانش آموزان با بررسی سنگ ها و مشاهده آن ها را با ذره بین دریافتند اندازه ذرات آن ها باهم متفاوت است، همچنین با کشیدن سکه بر روی سنگ ها میزان سختی آن ها را بررسی کردند. در پایان دانش آموزان نتیجه گرفتند سنگ ها در اندازه ، شکل ، زبری و صافی و سختی با هم‌ متفاوت هستند.

19-اندازه گیری چادر جشن تکلیف

نوشکفته ی گل باغ آرزو، یک چادر سفید با گل های کوچک، توردوزی شده و همراه با یک مقتعه ی سفید، نرم، لطیف و زیباست/ پس آن را سر بکن، مثل مرواریدی می شود در صدف/ مثل غنچه ی سپید می شوی در گلبرگ/ آری زیباتر از فرشته ها/ از گل هم قشنگ تر/ نازنینم، می خواهی پرواز کنی؟ می خواهی با خدا حرف بزنی؟ می خواهی خدا با تو حرف بزند؟ می خواهی پیش خدا باشی؟ می خواهی پوشش داشته باشی؟ مثل مروارید، مثل غنچه، مثل دانه ی انار. پس بیا به جشن عبادت و عبادت گونه جشن بگیر.

در روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰ چادر جشن تکلیف دختران پایه سوم اندازه گیری شد. در این راستا در روزهای قبل به کلیه اولیا محترم پایه سوم اطلاع رسانی صورت گرفت و جناب آقای آیینه چیان در کلاس ها حضور یافته و تک تک دانش آموزان اندازه گیری شدند.

چادرهای جشن عبادت دختران در آستانه تکلیف به زودی تهیه و آماده می گردد تا در مراسم مختلف جشن از آن استفاده گردد. لازم به توضیح است حضور خیاط محترم آموزشگاه در دو روز زوج و فرد انجام می پذیرد.

20-آغاز و برگزاری کلاس های تخصصی قرآن در رشته های حفظ و ترتیل و قرائت

پيامبر مهربانی (ص) :

فرزندانتان را با این سه ویژگی

تربیت کنید:

خواندن قرآن

دوست داشتن پیامبرتان

دوست داشتن اهل بیت او

پیامبر اكرم صل الله علیه و آله:

هر کس قرآن را حفظ کند و آن را از حفظ تلاوت نماید به منزله آن است که او را منصب نبوت و پیغمبری داده اند با این تفاوت که بر او وحی نمی شود.

باتوجه به اهمیت داشتن اُنس با قرآن کریم و فرا رسیدن هفته قرآن و عترت در بعد از ظهر ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۰ کلاس های تخصصی قرآن در سه رشته حفظ و ترتیل و قرائت با رعایت پروتکل های بهداشتی تشکیل شد و دانش آموزان عزیز در روز شنبه گروه زوج و روز یکشنبه گروه فرد شرکت داشتند و از این عزیزان توسط معاونت محترم پرورشی پذیرایی بعمل آمد.

با آرزوی توفیق روز افزون

21-نظارت آموزشی و پیگیری وضعیت تحصیلی دانش آموزان

زَکاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِی العَمَلِ بِهِ

زکات دانش ، آموزش به کسانی است که شایسته آن اند و کوشش در عمل به آن است. (غررالحکم و درر الکلم ، ص ۳۹۱)

با توجه به اهمیت نظارت و بررسی عملکرد دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی ایشان ، معاون آموزشی محترم سرکار خانم قاسمی در ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ وضعیت درسی و سطح دانش کلیه دختران گل پایه چهارم و پنجم را بعد از هماهنگی با معلم مربوطه بررسی نمودند.

ایشان از دانش آموزان دعوت نمودند و طی یک صحبت دوستانه برنامه درسی متناسب با وضعیت دانش آموز مورد نظر را ارائه کردند.

امیدواریم دانش آموزان با اجرای دقیق برنامه های ارائه شده به موفقیت دست یابند.

22-نظارت آموزشی و گزارش عملکرد دانش آموزان

تا جوان هستی دانش بجوی

پیامبر عزیز خداصلی الله علیه وآله می فرمایند:

«من تعلم فی شبابه کان بمنزلة الرسم فی الحجر;

هر کس در جوانی دانش بیاموزد، چون نقش روی سنگ است .»

بررسی وضعیت انضباطی (غیبت ، ارسال به موقع تکالیف) و سطح آموزشی دختران گل پایه توسط معاون آموزشی پایه چهارم و پنجم سرکار خانم قاسمی با مشورت معلمین محترم پایه در ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ انجام پذیرفت، همچنین دفتر شاخص فعالیت های همکاران آموزشی  بررسی و نکات درسی و انضباطی دختران گل ثبت و پیگیری شد.

در انتها با اولیا گرامی دانش آموزان تماس برقرار شد و اطلاع رسانی های لازم انجام پذیرفت.

23-آشنایی با سنگ دگرگون

آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰توضیحات کامل و جامعی در مورد انواع سنگ ها ارائه نمودند و دانش آموزان را با ویژگی سنگ های رسوبی و آذرین و دگرگون آشنا کردند.

آن ها با انجام یک فعالیت دست ورزی ساخت تسبیح و دستبند با استفاده از گلوله های گلی دریافتند هنگامی که گلوله ها را حرارت میدهیم مقاومت آن ها بیشتر میشود ، سپس دانش آموزان نتیجه گرفتند سنگ های دگرگون مانند همین گلوله های گلی بر اثر گرما و فشار زیاد مقاوم تر هستند .

در ادامه با رنگ آمیزی گلوله ها دستبند و تسبیح های زیبایی را به کلاس ارائه دادند.

24-مهارت های زندگی شرافت(عفت وغیرتمندی)

آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰ ابتدا به دانش آموزان در مورد عفت و غیرتمندی و مصادق آن ها توضیحاتی ارائه دادند ، آن ها با مفهوم عفت که شامل عفت در تفکر ،پوشش ،کلام ،معاشرت میشود، آشنا شدند ، همچنین در مورد غیرت که شامل غیرت به خانواده ،به کشور می باشد در کلاس گفتگو صورت گرفت.

دانش آموزان یک پوشه کار و به صورت انجام‌ فعالیت به صورت نقاشی و داستان و احادیث و…را به کلاس ارائه دادند.

25-برگزاری جلسه هماهنگی برپایی جشن یلدا

یلدا فرصتی است برای دیدارها، وقتی کشاکش روزگار تو را از دیدار آنان که به چشمان تو نیازمندند، بازمی دارد. آتش گرم و کرسی خانه مادربزرگ ما را به گرد خویش آورده و گرمایش را با ما تقسیم می کند تا در زمستان سر در راه، به یاد چون امشبی همیشه گرم گرم بمانیم.

به مناسبت نزدیک شدن شب یلدا و اهمیت آشنایی دانش آموزان با مراسم سنتی و کهن ایرانی اسلامی همچنین با هدف احترام به بزرگترها و صله ارحام در روز دوشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰ جلسه‌ای با حضور مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی معاونین و نمایندگان کلاسها برگزار گردید.

در این جلسه در خصوص چگونگی برگزاری این مراسم با توجه به پروتکل های بهداشتی صحبت شد و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

نمایندگان کلاس ها نظرات و فعالیت های انجام شده پیرامون برگزاری شب یلدا را بیان کردند و پس از بررسی، برنامه واحد و مشخصی تعیین شد که همه کلاس ها موظف به انجام آن شدند.

26-برگزاری مرحله اول مسابقات قرآن پرتو نور

آنچه مهم است، این است که ما قدر قرآن را بدانیم. قرآن فقط برای تلاوت کردن نیست؛ تلاوت قرآن مقدّمه‌ی فهم قرآن و به دست آوردن معرفت قرآنی است؛ این را بایستی برای خودمان تأمین کنیم. اگر تلاوت، تلاوت درست و به‌جایی باشد، دو فایده‌ی مهم را باید به ما بدهد: یکی اینکه معنویّت ما را، روح معنوی ما را تعمیق کند، عمق ببخشد.

همزمان با هفته قرآن و عترت در ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰ اولین مرحله مسابقات قرآن پرتو نور با حضور دانش آموزان علاقه مند و مستعد قرآنی برگزار گردید در این راستا پس از شناسایی دانش‌آموزان توسط مربیان محترم قرآن اطلاعات و دانش آموزان در روز های حضور در مدرسه برای شرکت در مسابقه ثبت نام نمودند امروز در آغاز هفته ای قرآن و عترت این دانش‌آموزان با هم به رقابت پرداختند.

نتایج مسابقات به زودی در کانال مدرسه قرار خواهد گرفت ضمناً نفرات برگزیده می بایست حتماً در کلاس های تخصصی قرآن که به صورت حضوری در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته برگزار می گردد شرکت نمایند تا با کمک ها و راهنمایی های مربیان دلسوز و مهربان قران برای رقابت در مرحله دوم مسابقات آمادگی لازم را کسب نمایند.

27-بازدید از نمایشگاه قرآن و تقدیر از معلمین قرآن

همزمان با هفته قرآن و عترت، اعضا دبیرخانه دهمین دوره مسابقات پرتو نور در دبستان دخترانه واحد دو حضور یافتند و از معلمین قرآن قدردانی نمودند. در روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰ معاونین دبیرخانه دختران با هماهنگی قبلی، همانند سنوات گذشته در دبستان دخترانه واحد دو حضور یافتند و ضمن تشکر از زحمات بی دریغ مربیان دلسوز و مهربان قرآن با اهدا هدیه ای از ایشان تقدیر و تشکر نمودند.

در حاشیه این دیدار جلسه ای در رابطه با فعالیت های قرآنی مدارس ، همچنین طرح آیات برگزار و نکات قابل پیگیری مطرح گردید.در پایان اعضا محترم دبیرخانه به بازدید از نمایشگاه قرآن و عترت که به همین مناسبت برپاشده بود، پرداختند.

28-بحث و بررسی پیرامون آیه ۲۱ سوره ذاریات

پیامبر(ص)می فرمایند:

هرکس برای کسب رضایت خدا وآگاهی در دین قرآن بیاموزد،ثوابی مانند همه آنچه که به فرشتگان وپیامبران ورسولان داده شده،برای اوست. وسائل الشیعه ج ۶ص ۱۸۴

همزمان با هفته قرآن وعترت دانش آموزان پایه ششم در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ به بحث و بررسی پیرامون آیه ۲۱ سوره ذاریات پرداختند. دانش آموزان این آیه را که جزء پیام های قرآنی کتاب است روی شومیز به طرز زیبایی آراستند و در مورد عملکرد قلب و مغز تلفیق همزمان علوم و آیات قرآن مباحث جالبی را با دوستان خود به اشتراک گذاشتند.

با آرزوی توفیق برای این عزیزان

29-حق و باطل و یاد خدا

همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.سوره آل عمران آیه ۱۰۳

امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است. آنچه را با چشم خود ببینی حق است و آنچه را با گوش خود شنیدی چه بسا باطل باشد.

با توجه به اهمیت یادگیری و یادآوری پیام های قرآنی و هفته قرآن و عترت در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه چهارم در مورد آیات (۱۰۳ سوره آل عمران وآیه۸۱ سوره اسرا) از کتاب درسی خود تصاویر و مطالب بسیار زیبایی را آماده کردند و در کلاس و تابلوی آموزشی قرآن در دید دیگر دوستان قرار دادند.

انشاءالله این عزیزان درپناه خداوند و قرآن محفوظ باشند.

30-ساخت کاردستی مولکول ها

آموزگار گرامی سرکار خانم رضایی در ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۰ابتدا توضیحات کامل و جامعی درباره ساختار قرارگیری مولکول ها در کنار هم و سه حالت ماده به دانش آموزان ارائه نمودند. دختر خوبم زینب شکرچی با درست کردن کاردستی بسیار ساده و مفهومی طرز قرار گرفتن مولکول ها در حالت های مختلف ماده : جامد ، مایع و گاز را نشان داده است.

دانش آموزان با مشاهده این کاردستی خلاقانه دریافتند که در مواد جامد مولکول ها بسیار نزدیک به هم و در گاز ها مولکول ها با فاصله ی بسیار زیاد از هم قرار گرفته اند.

31-برگزاری جلسه هماهنگی هیئت اخلاص

اگر چنانچه کسانی نخواهند برای انقلاب کار کنند و اینا متشکل نباشند، مجتمع نباشند نخواهند توانست از لحاظ کمیت آن کاری را بکنند که یک گروه متشکل انجام خواهند داد.

معاون محترم پرورشی سرکار خانم سیدان در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ از اعضا کوشا و پرتلاش هیئت اخلاص دعوت نمودند تاد در جلسه هماهنگی و همفکری شرکت نمایند.

جلسه شورای هیئت اخلاص برای برنامه ریزی فعالیت های دی ماه و مناسبت های شاخص مانند شهادت حاج قاسم سلیمانی، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز بصیرت تصمیم گیری و تقسیم وظایف انجام شد، همچنین نقاط ضعف و قوت دو ماه گذشته مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

32-نظارت آموزشی و گزارش عملکرد دانش آموزان

وضعیت انضباطی (غیبت ، ارسال به موقع تکالیف) و سطح آموزشی دختران گل پایه توسط معاونت آموزش پایه دوم و سوم سرکار خانم درفشه در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ با مشورت معلمین محترم پایه بررسی گردید.

معاون آموزشی محترم ابتدا با معلم هر کلاس در مورد وضعیت آموزشی دانش آموزان صحبت نمودند و دفتر شاخص فعالیت های همکاران آموزشی را به دقت بررسی نمودند و موارد لازم را ثبت کردند. ایشان همچنین با برقراری تماس با والدین نکات درسی و انضباطی دختران گل را پیگیری نمودند و به اولیا محترم اطلاع رسانی کردند.

33-مهارت های زندگی: شرافت واحد کار عفت و غیرتمندی

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ واحد درسی مهارت های زندگی با محوریت عفت و غیرتمندی به دانش آموزان عزیز توضیح داده شده و به عنوان فعالیت از دختران خوبم خواسته شد تا در قرآن کریم سوره هایی که در آنها به موضوع حجاب اشاره دارد را بنویسند ، همچنین سخنان بزرگان دین و شهدای هشت سال دفاع مقدس .

در فعالیتی دیگر در مورد شخصیت های بزرگوار مانند حضرت زهرا (س)و حضرت زینب (س)و…تحقیق و پژوهش کنند .گل دختران کلاس چهارم ۳ هم تحقیق انجام داده و به کلاس ارائه نمودند و دریافتند که زندگی این بزرگواران را سرلوحه و الگوی خود قرار دهند .در این واحد دانش آموزان پی بردند که ارزشمند ترین نوع غیرتمندی بر وطن و سرزمین است و به کسانی که در این راه جان خود را از دست می دهند شهید گفته می شود که مقام والایی دارند.

34-تفاوت استحکام خانه های خشتی و آجری

دانش آموزان کلاس چهارم سه پس از گوش سپردن به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰  با انواع سنگ ها و چگونگی تشکیل آنها و ویژگی های هر کدام ،همچنین کاربرد هر یک از آنها در صنعت ،پزشکی ، ساختمان سازی و هنر آشنا شدند. معلم محترم به منظور تثبیت مطالب آموزش داده شده از دانش آموزان خواستند تا درباره ی چگونگی تهیه خشت و آجر و همچنین استحکام خانه هایی که با این مواد ساخته می شوند تحقیق کنند و به تفاوت آنها پی بردند و در کلاس برای دوستانشان توضیح دهند.

35-آموزش مشارکتی _ِ منتظر یا دوستی

در ادامه تکمیل تدریس نشانه ا _ِ  در ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰باتوجه به اهمیت موضوع با همکاری دانش آموزان تدریس بدین صورت انجام شد که هر دانش آموز یکی از کلمات کلیدواژه درسهای قبل را انتخاب کردند و با خواندن کلمه خود از بین کلمات دوستان کلمه مناسب پیدا کردند و دو به دو کنار هم قرار گرفتند و معلم با برچسب رنگی آنها را بهم متصل کرد، سپس همه بچه ها آن کلمه ها که با _ِ دوستی متصل شدن به آسانی یاد گرفتند و کلمات را خواندند و نوشتند .

این مشارکت باعث درک راحت درس و سهولت در یاد گیری گردید و دانش آموزان درس را با شادی پیگیری نمودند .

36-یلدای قرآنی

آیات الهی در مورد میوه های یاد شده در قرآن کریم.

با توجه به اهمیت داشتن سنت ها و اشاره به پیام صله ارحام و دور هم بودن خانواده و تنها چند دقیقه می تواند از یک شب عادی ،شب یلدا بسازد. ولی باهم بودن است که آن را نیک نام کرده و درتاریخ مانگار شده است.امید است عمرشان یلدایی ،دل هایشان دریایی و روزگارشان بهاری باشد.

مربی محترم قرآن سرکار خانم قانع در ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰به همین منظور میوه هایی که در قرآن کریم یاد شده است را در تابلوی آموزشی قرآن یادآور شدیم.

37-برگزاری مراسم شب یلدا

یلدا را با من بمان تا در ازای شب های طولانی یلدا به کوتاهی همان رگبار بهاری باشد که با هم به جشن نشستیم هسته خند تا با لبخندت شور با من بودن و با هم خواندن و عشق را مضاعف کنیم.

همزمان با نزدیک شدن به شب یلدا و لزوم زنده نگه داشتن آداب و سنن اسلامی ایرانی و ایجاد روحیه نشاط و شادی در بین دانش آموزان مراسمی در آموزشگاه برگزار گردید در این راستا طبق برنامه‌ریزی شورای مدرسه و جلسه با نمایندگان کلاس ها تزیینات یلدایی توسط اولیای محترم در کلیه کلاسها انجام پذیرفت و جشن یلدا به دلیل حضور زوج و فرد دانش‌آموزان در مدرسه در دو روز ۲۸ و ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.

برنامه های قصه گویی، مسابقه، شعرخوانی در کلاس ها به زیبایی و شادی بچه ها افزود و مراسم جشن نیست با حضور معاونت محترم فرهنگی موسسه واحد خواهران سرکار خانم دلیری و مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی و همکاران عزیز در دفتر آموزشگاه برپا شد.

38-نويسندگان کوچک آینده

کشور ما ایران فرهنگ و تمدن کهن دارد و هر نقطه از این سرزمین مقدس دارای آداب و رسوم و سنت های خاص خود می باشد که بسیار ارزشمند است .

همزمان با نزدیک شدن به آخرین روزهای آذر ماه و شب یلدا  در ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰جهت آشنایی هر چه بیشتر با این سنت های قدیمی از دانش آموزان کلاسم خواسته شد تا درس نهم آزاد فارسی را بنویسند و به عنوان نویسنده ی درس با موضوع شب یلدا و آداب و رسوم و فرهنگی که در استان خراسان مرسوم هست و این که از گذشته ی های بسیار دور تا به امروز به چه شکل برگزار می شود تحقیق کنند و بنویسند .دختران پر تلاش کلاس چهارم ۳ سپس برای قسمت های درک مطلب، مثل ، نگارش و املا نیز سوالاتی طرح نموده و از ذهن پویا و خلاق خود کمک گرفته و نوشتند .درس ها در کلاس خوانده شد.و درپی این تلاش و کوشش اهمیت کار نویسندگی را دریافت کردند .

39-کنفرانس دانش آموزی درس علوم با موضوع (سنگ ها)

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ بعد از تدریس مبحث سنگ ها و آشنا نمودند دانش آموزان با انواع سنگ ها از این عزیزان درخواست نمودند تا در مورد آموخته هایشان تحقیق و پژوهش نمایند و نتیجه آن را در قالب پاورپوینت به کلاس ارائه دهند.

دانش آموز فعال و پر تلاشم ضحا صالح زاده در مورد انواع سنگ ها محل و چگونگی تشکیل آنها ویژگی ها و همچنین کاربرد هریک از آنها پاورپوینت بسیار زیبا تهیه کرده و اطلاعات جامع و کاملی برای دوستانش ارائه داد، همچنین سنگ های تزئینی و با ارزش و معادنی که این سنگ ها قرار دارند و نیز درس را به صورت داستانی هم توضیح داد.

 

 

 

 

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20