آذر ماه

گزارشات سال ۱۳۹۹

1-اهدا کتاب های قرآن پایه اول و هدایای جشن به شکوفه های اولی

رسول‌ اكرم، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، فرمود: «مَن‌ْ قَرَأَ الْقُرْآن‌َ وَ عَمِل‌َ بِمَا فِيْه‌ِ اُلْبِس‌َ وَالِدَاه‌ُ تَاجًا يَوْم‌َ الْقِيَامَة‌ِ ضَوْئُه‌ اَحْسَن‌ُ مِن‌ْ ضَوْءِ الشَّمْس‌ِ فِي‌ْ بُيُوْت‌ِ الدُّنْيَا لَوْ كَانَت‌ْ فِيْكُم‌ْ فَمَا ظَنُّكُم‌ْ بِالَّذِي‌ْ عَمِل‌َ بِهذَا»؛ هر كس‌ قرآن‌ مجيد را بخواند و بر آن‌ عمل‌ كند، روز قيامت‌ بر سر پدر و مادرش‌ چنان‌ تاجي‌ نهاده‌ مي‌شود كه‌ روشنايي‌ آن‌ از روشنايي خورشيد اگر در خانه‌هاي دنیا و در میان شما باشد، بيشتر خواهد بود. باوجوداین، چه‌ گمان‌ دارید دربارة [جایگاه] كسي‌ که بر آن‌ عمل‌ كرده‌ باشد.

با توجه به گسترش بیماری کرونا و عدم امکان تشکیل گروه های دانش آموزی و برگزاری جشن ها، جشن قرآن دانش آموزان پایه اول نیز به همین دلیل امکان برگزاری به صورت حضوری نداشته و تصمیم شورای مدرسه بر این قرار شد که اولیا دانش آموزان در 1 آذر ماه 99 در مدرسه حضور یابند و کتاب های تزیین شده قرآن را به همراه هدایای این عزیزان دریافت نمایند تا آموزش قرآن پایه اول به تاخیر نیافتند.

با آرزوی سلامتی برای کلیه این نوگلان قرآن و توفیق روز افزون برای معلمین قرآن عزیزمان.

2-شناخت سنگ های دگرگون

فعالیت ساخت گلوله های گلی و تهیه دستبند و تسبیح در راستای آشنایی با چگونگی تشکیل سنگ های دگرگون انجام پذیرفت.

دانش آموزان کلاس چهارم یک بعد از یادگیری درس و با کمک و راهنمایی های معلم گرامی خانم شرفی در 3 آذر ماه 99 با انجام یک فعالیت دست ورزی و ساختن گلوله های گلی و حرارت دادن آن ها و تهیه دستبند و تسبیح دریافتند گل با حرارت دیدن مستحکم وبادوام‌تر میشود و نتیجه گرفتند سنگ ها بر اثر گرما و فشار محکم‌تر می شوند و سنگ دگرگون تشکیل میشود.

3-برگزاری مانور زلزله به صورت مجازی

زلزله پدیده ای طبیعی است. آماده نبودن غیرطبیعی است.

همزمان با شنبه 8 آذر ماه 99، بیست و دومین مانور زلزله به صورت مجازی در این آموزشگاه برگزار گردید و در این مانور فعالیت های زیر صورت پذیرفت:

اطلاع رسانی به سفیران سلامت جهت تهیه کلیپ های ویژه این مانور

اطلاع رسانی به هیئت دانش آموزی اخلاص جهت فعالیت در این امر

برگزاری مسابقه عکس و فیلم از اجرای مانور در منازل و تشویق دانش آموزان به شرکت در این مسابقه

بارگذاری کلیپ های تهیه شده توسط سفیران سلامت در کانال سروش

بارگذاری کلیپ های آموزشی در وقوع زلزله در کانال های کلاسی

بارگذاری عکس ها و فیلم های مسابقه در کانال سروش مدرسه و اهدای جوایز به بهترین کارهای ارائه شده توسط دانش آموزان

4-درس آزاد فارسی فرهنگ بومی

معرفی فرهنگ بومی یک شهر یا یک روستا و تکمیل درس هشتم کتاب فارسی پایه چهارم توسط دانش آموزان کوشا و محقق انجام پذیرفت.

دانش آموزان در 8 آذر ماه 99 پس از گوش سپردن به توضیحات آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در مورد فرهنگ بومی و معرفی اقوام مختلف ایرانی با فرهنگ های مختلف آشنا شدند. معلم از این عزیزان خواستند فرهنگ بومی شهر خود را که شامل آداب و رسوم ،لباس ،زبان ،غذاهای محلی و… است را به صورت خلاصه بنویسند و در ادامه آن را به صورت بند های مناسب با رعایت اصول نگارشی به ‌عنوان درس آزاد در کتاب فارسی بنویسند و درس راکامل کنند .

دانش آموزان پر تلاش هم آموخته های خود را در قالب ارائه پاورپوینت و فیلم برای دوستانشان توضیح دادند.

5-آموزش مهارت های زندگی (شرافت واحد کار عفت و غیرتمندی)

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در 16 آذر ماه 99 واحد درسی مهارت های زندگی با محوریت عفت و غیرتمندی را به دانش آموزان عزیز توضیح دادند و به عنوان فعالیت از این عزیزان خواسته شد تا در قرآن کریم سوره هایی که در آنها به موضوع حجاب اشاره دارد را بنویسند .

دانش آموزان همچنین سخنان بزرگان دین و شهدای هشت سال دفاع مقدس و در فعالیتی دیگر در مورد شخصیت هایی بزرگوار مانند حضرت زهرا (سلام الله علیها)و حضرت زینب (سلام الله علیها) و … تحقیق و پژوهش نمودند.

گل دختران کلاس چهارم ۳ نتیجه تحقیقات و تلاش های خود را در قالب پاور پوینت و کلیپ های زیبا و تحقیق انجام داده و برای معلم ارسال کردند و طی انجام این پوهش دریافتند که زندگی این بزرگواران را سرلوحه و الگوی خود قرار دهند .

در این واحد دانش آموزان پی بردند که ارزشمندترین نوع غیرتمندی بر وطن و سرزمین است و به کسانی که در این راه جان خود را از دست می دهند شهید گفته می شود که مقام والایی دارند.

6-برگزاری نشست هم اندیشی معاونین پرورشی مدارس امام حسین علیه السلام

در روز یکشنبه 16 آذر ماه 99 جلسه هم اندیشی هیئت دانش آموزی اخلاص با حضور جانشین مدیرعامل موسسه و معاونت محترم فرهنگی در محل دبیرستان دخترانه واحد۲ برگزار گردید.

در این جلسه که با محوریت هیات دانش آموزی اخلاص برگزار شد ، کلیه معاونین پرورشی مدارس امام حسین علیه السلام حضور داشتند . در این جلسه مطاابی که مورد بحث قرار گرفت به شرح ذیل می باشد :

✅پویش (باسردار سلیمانی) و شرکت حداکثری دانش آموزان دراین پویش

✅راه کار های فعالیت موثر و بهتر هیئت اخلاص

✅ مسابقه از ۲۰

به امیداینکه بتوانیم به یاری خدا درتربیت نسلی گام برداریم که رهروی راه شهیدان بویژه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی باشد.

7-برگزاری جلسه ویژه هفته قرآن و عترت و مسابقه پرتو نور

?امیرالمؤمنین علیه السلام: شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گم‏راهى است…

هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم می‌گردد. ?از خطبه 176 نهج البلاغه

با توجه به نزدیک شدن به هفته قرآن، عترت و نماز و لزوم پرداختن به این مهم، جلسه ای در 17 آذر ماه 99 با حضور مدیریت محترم مدرسه سرکار خانم فغانی، معاونت و مربی پرورشی، مربی محترم قرآن و مسئول سایت آموزشگاه برگزار گردید.

در این جلسه به بررسی چگونگی برگزاری مرحله اول مسابقات قرآن و نماز پرتو نور پرداخته شد،همچنین برنامه های ویژه هفته قرآن و عترت و وظایف همکاران فرهنگی و قرآن جهت رسیدگی به امور مربوطه به خودشان ابلاغ گردید.

8-آشنایی با نحوه تشکیل سایه

دانش آموزان کلاس دوم سه در درس علوم خود فصل ۶ – پس از شرکت در کلاس آنلاین علوم و مشاهده کردن فیلم و کلیپ های آموزشی مرتبط که توسط اموزگار شان سرکار خانم یاری برایشان ارسال شده بود ، در 18 آذر ماه 99 آموختند که وقتی نور از چیزی عبور نکند در پشت آن سایه تشکیل می شود .

نکته ی دیگر اینکه اندازه ی طول سایه ها با نزدیک و دور شدن جسم به چشمه ی نور و یا زاویه تابش نور به جسم کوچک و بزرگ می شود . دانش آموزان عزیز در این مورد آزمایش و تحقیق کردند و تصاویر و نتیجه ی کار خود را در قالب فیلم و عکس در 18 آذر ماه 99 برای معلم ارسال نمودند.

با تشکر از این دانش آموزان خوب و کوشا  و سپاس از همکاری خوب والدین گرامی موفق باشید .

9-چه اجسامی جذب آهن ربا میشوند

دانش آموزان کلاس چهارم یک فعالیت فصل ۷ علوم را با راهنمایی آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی در 18 آذر ماه 99 انجام دادند.

امام علی علیه السلام میفرمایند: علم گنجی بزرگ است که با خرج کردن به پایان نمیرسد.

دانش آموزان باانجام فعالیت صفحه ۶۰ علوم ، آزمایش کردند چه اجسامی به آهن ربا جذب میشود. آن ها با تهیه وسایلی مانند سکه ،سیم مسی ،کلید ،قیچی ،ورق آلومینیوم ،گیره کاغذی ،میخ آهنی، قاشق و… مشاهده کردند تمام فلزات به آهن ربا جذب نمیشوند و فقط آهن جذب آهن ربا میشود.

دانش آموزان فعالیت خود را به صورت عکس و فیلم ارسال نمودند.

10-فراخوان برگزاری مسابقات قرآن در سطح آموزشگاه درهفته قرآن و عترت

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: “هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند”. (وسائل الشیعه، ج 4، ص 825)

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که می فرماید: “فرزندانتان را بر سه ویژگی تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت علیهم السلام و تلاوت قرآن”.(کنز العمال، ج 16، ص 456)

مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان در 20 آذر ماه 99 اعلام کردند به مناسبت فرا رسیدن هفته قرآن وعترت و اهمیت ویژه این هفته مبارک درنظر داریم مسابقات قرآن درسطح آموزشگاه برای کلیه پایه ها در روزهای  چهارشنبه 26 آذر ماه 99 و  پنج شنبه 27 آذر ماه99 برگزار نمائیم.

جهت هماهنگی لازم دراین زمینه فراخوان برگزاری مسابقات وشرکت دانش آموزان در رشته های حفظ و قرائت و ترتیل، برای کلیه پایه های اول تا ششم ،مفاد مسابقات و فایل های صوتی قرائت و نحوه برگزاری و زمان مقررو ارسال گردید.

بار خدایا! می خواهیم فرزندانی تربیت کنیم که

به قرآن احترام بگذارند وقرآن را دوست بدارند

و با علاقه قرآن بخوانند،معنای سخن خداوند را

درک کنند و آیات کتاب آسمانی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

11-ارائه آثار نقاشی با موضوع موهبت الهی ،کتاب زندگی قرآن کریم

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی :

باید به قرآن نزدیک شد. بدانید در قرآن حکمت هست، نور هست، شفاء هست. عقده‌هایی که بر اثر چالش‌های موجود مادی دنیا در دل و جان انسان به وجود می‌آید، سرانگشت حکمت قرآنی می‌تواند همهٔ این عقده‌ها را باز کند؛ این واقعیت است؛ دل‌ها را باز می‌کند، شرح صدر می‌دهد، امید می‌دهد، نور می‌دهد، عزم راسخ برای حرکت در صراط مستقیم می‌دهد. با قرآن باید مواجه شد و این‌ها را گرفت.

یکی از نعمت های خدای سبحان فرزندان پاک و معصوم هستند که خداوند به بشر عنایت کرده است. کودکان زمینه تربیتی بالایی دارند و هر آنچه به آنها آموزش دهیم فرا می گیرند. یکی از راه های سپاسگزاری و شکرگزاری از خداوند برای این نعمت های با صفا، تربیت درست کودکان است و یکی از مواردی که در مورد فرزندان به ما توصیه شده ، آموزش قرآن کریم به آنها است.

مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان در 20آذر ماه 99 به مناسبت فرا رسیدن هفته قرآن و عترت فعالیتی برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم و ششم در نظر گرفتند.

دانش آموزان تصاویر ی از موهبت الهی ،کتاب آسمانی و زندگی، ارسال کردند  و دختران عزیز و باسلیقه، نقاشی های بسیار زیبایی را به تصویر کشیدند.

امیدواریم درپناه خداوند و قرآن محفوظ باشند.

12-اجرای طرح حافظان قرآن ،حاملان قرآن

(حافظان طرح آیات)

امام حسن عسكری (علیه السلام) فرمودند: خدواند به پدر و مادر پاداش فراوانی را عنایت می كند. آنان با شگفتی سؤال می كنند: پروردگارا ! این همه تفضل درباره ما در قبال چیست؟ اعمال ما شایسته چنین پاداشی نبوده است. در جواب آنها گفته می شود: هذه بتعلیم كما ولد كما القرآن و تبصیر كما ایه بدین الاسلام. این همه عنایت و نعمت، پاداش شماست كه به فرزند خود كتاب خدا، قرآن را آموختید و او را در آیین اسلام بصیر و بینا تربیت كردید.

متن خبر:

✍️ حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثارے فراوان و ارزنده دارد. برخے از آثار حفظ آيات قرآن مجيد، عبارت است از :

1.پاداش اخروے

  1. هدايت انسان
  2. آرامش روحے
  3. نجات از تنهايے
  4. فهم بهتر قرآن
  5. همنشينے با فرشتگان
  6. غنا و بے نيازے
  7. موجب آمرزش گناهان
  8. انس با قرآن و تلاوت آن موجب احياء و شادابے دل میشود.
  9. آبادے و احياء قلب
  10. قبولے شفاعت
  11. تقویت حافظہ و عدم زایل شدن عقل
  12. بالاترين درجات در بهشت
  13. نجات از تنهايے
  14. در زمره بزرگان و بهترين افراد جامعہ
  15. دريافت پاداش پيامبران
  16. سرشناسے و مهترے در بهشت

18 . مصونیت از بلا

باتوجه به اهمیت داشتن اُنس با قرآن و حفظ آیات الهی ،طرح آیات طبق سنوات گذشته با برنامه ریزی های هفتگی ،برای کلیه پایه ها در 23 آذر ماه 99 انجام پذیرفت ، همچنین تا پایان طرح ادامه خواهد داشت. تاکنون دانش آموزانی که طبق برنامه فعالیت داشتند و حفظ سوره های مورد نظر را انجام دادند ، در کانال کلاس این عزیزان به دیگر دوستانشان و به معاونت محترم پرورشی سر کار خانم سیدان معرفی شدند و با صلاح دید ایشان و در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی هدایایی خدمتشون تقدیم خواهد شد.

با آرزوی موفقیت وسلامتی برای این عزیزان

13-برگزاری دومین جلسه پرتو نور

سخت ترین بیماری از دیدگاه قرآن:

قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; توبه/125

در روز یکشنبه ۲۳ آذر ماه ۹۹ همزمان با آغاز هفته قرآن، عترت و نماز دومین جلسه مسابقات قرآن پرتو نور با حضور مدیرعامل موسسه ، کارشناسی فرهنگی و مسئولین دبیرخانه دخترانه و پسرانه در محل نمازخانه دبستان دخترانه امام حسین علیه السلام واحد یک برگزار گردید.این جلسه با محوریت سایت قرآن پرتو نور برگزار شد و مسئولیت دبیرخانه ها و مسئول سایت قرآن به ایشان ابلاغ گردید .

ضمنا فعالیت هایی که دبیرخانه ها در هفته قرآن و عترت برنامه ریزی کرده اند نیز به سمع و نظر مسئولین موسسه رسید . کلیه مصوبات این جلسه در سایت قرآن بارگزاری خواهد شد.

14-اُنس با قرآن در خانه(تلاوت ۹ جزء قرآن کریم ،توسط دانش آموزان پایه چهارم وپنجم وششم )

آیت‌الله بهجت رضوان الله تعالی علیه :

«به‌گونه‌ای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده قرآن هستی».

یکی از فواید گوش دادن به قرآن در سلامت انسان عبارت است از تقویت نیروی بدنی و قوای جسمانی. این تاثیر با توانایی قرآن در ارتقاء کارآیی عملکرد مغز در ارتباط است. ما بخوبی می‌دانیم که مغز عضو اصلی بدن است و کنترل تمامی اندام‌ها و اجزاء بدن توسط مغز صورت می‌گیرد. بنابراین، اگر مغز عملکرد خوبی داشته باشد، سایر اندام‌های بدن هم عملکرد خوبی خواهند داشت.

از این روی، اگر می‌خواهید که بدن و مغزی قوی داشته باشید، باید بهترین غذاها را مصرف کنید و بطور منظم ورزش کنید و با این وجود از گوش دادن به آیات قرآن نیز غافل نشوید.

باتوجه به مناسبت گرامیداشت هفته قرآن و عترت مربیان محترم قرآن در 23 آذر ماه 99 برنامه و فعالیت اُنس با قرآن کریم در خانه برای دانش آموزان پایه چهارم وپنجم وششم، تلاوت یک جزء از قرآن را با نام و یاد خدا و سلامتی و ظهور مولایمان امام زمان(عج) و شادی روح شهدای اسلام و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی ایران ،بالاخص شهید سردار قاسم سلیمانی و پدران ومادران و اساتید و بزرگوارانی که ما را در این راه راهنمایی و همیاری کردند و شفای بیماران در نظر گرفتند.

دانش آموزان عزیز در ساعت کلاسی خود از طریق گوش دادن به فایل صوتی ،بطور هماهنگ یک جزءاز قرآن را تلاوت نمودند.

آرزو داریم از شفاعت قرآن بهره مند شویم وشرمنده نباشیم.

الهی آمین.

15-آموزش قواعد روخوانی قرآن

در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است:هیچ جلسه قرآنی برای تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد مگر اینکه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در میان کسانی که در نزدش هستند از آنان یاد کرد.(مستدرک الوسایل،ج۳ص۳۶۳)

یکی از مهمترین کارهایی که خداوند متعال و ائمه معصومین(ع) برای مسلمانان به عنوان یک برنامه روزانه توصیه کرده اند تلاوت و قرائت آیات نورانی قرآن کریم است.

در روایات نیز سفارش های فراوانی درباره تعلیم و تعلم قرآن وجود دارد.کاملا واضح است که برای بهره مندی یک از محتوای یک متن اولین قدم درست خواندن آن متن است.

به همین منظور مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان در 22 آذر ماه 99 قواعد قرآن شامل ترکیب و تفکیک قواعد ساکن و تشدید حروف ناخوانا پایه های همزه و….. در بخش مفاهیم کلمات پر تکرار در سوره ها به دختران پایه سوم در قالب نقاشی، جای خالی و…. آموزش داده شد.

انشالله همه ما از عاملان به قرآن باشیم.

آموزش احکام پایه سوم

نماز یکی از ارکانی است که دین مبین اسلام بر روی آن بنا شده است. خداوند متعال می فرمایند:همانا نماز در وقت های معین بر مومنان واجب گشته(نساءا۱۰۳) و در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: هر چیزی دارای سیما و نشانه ای است و سیما و نشانه دین شما نماز است.

یکی از مهم ترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن تضمین کننده سعادت انسان است.

با توجه به اهمیت خواندن نماز صحیح در دختران به سن تکلیف رسیده پایه های سوم مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان برآن شدند تا در 22 آذر ماه 99 احکام را به شیوه ای ساده و قابل فهم به آن ها آموزش دادند.

اهم این احکام عبارتند از:

نماز های واجب

مبطلات نماز

واجبات نماز

مستحبات نماز

مکروهات نماز و…..

باشد که مورد عنایت و توجه خداوند و امام زمان (عج)قرار گیرد

16-آموزش احکام پایه سوم

نماز یکی از ارکانی است که دین مبین اسلام بر روی آن بنا شده است. خداوند متعال می فرمایند:همانا نماز در وقت های معین بر مومنان واجب گشته(نساءا۱۰۳) و در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: هر چیزی دارای سیما و نشانه ای است و سیما و نشانه دین شما نماز است.

یکی از مهم ترین واجبات دین مبین اسلام که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، فراگیری احکام دین است که درک و فهم درست نسبت به مسائل آن تضمین کننده سعادت انسان است.

با توجه به اهمیت خواندن نماز صحیح در دختران به سن تکلیف رسیده پایه های سوم مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان برآن شدند تا در 22 آذر ماه 99 احکام را به شیوه ای ساده و قابل فهم به آن ها آموزش دادند.

اهم این احکام عبارتند از:

  • نماز های واجب
  • مبطلات نماز
  • واجبات نماز
  • مستحبات نماز
  • مکروهات نماز و…..

باشد که مورد عنایت و توجه خداوند و امام زمان (عج)قرار گیرد

 

16-اعلام برنامه جلسات آموزش خانواده به صورت مجازی

در روز 24 آذر ماه 99 به اطلاع می رسانیم: با توجه به اهمیت خانواده با هدف تحکیم رابطه و پیوند عمیق تر خانه و مدرسه و ارتقاء سطح علمی- فرهنگی اولیا محترم، 8 جلسه فیلم سلسله مباحث آموزش خانواده با موضوع خانواده متعالی، با اجرای و گفتار دکتر صادقیان به صورت متوالی در کانال مدرسه بارگزاری خواهد شد، همچنین همین کلاس ها در سایت تبار معاونت فرهنگی موسسه به آدرس:

farhangi.tabaar.org

قابل استفاده می باشد.

لازم به توضیح است در پایان هشت جلسه کلاس های مربوطه، مسابقه ای از مباحث ارائه شده برگزار و به قید قرعه جوایزی ارزنده به شرکت کنندگان تقدیم خواهد شد.

زمان برگزاری: راس ساعت 18:00

تاریخ برگزاری جلسات آموزش خانواده

27 آذر ماه 99      25 دی ماه 99

4دی ماه 99         2 بهمن ماه 99

11 دی ماه 99      16 بهمن ماه 99

18 دی ماه 99      23 بهمن ماه 99

17-کاربرگ های قرآن پایه های دوم ویژه تکرار و تمرین

اِنَّ هذا القُرآن یَهدی لِلَّتی هیَ اَقوَم

قطعااین قرآن به درست ترین راه وروش هدایت می کند.(اسراء۹)

به منظور تثبیت و یادگیری قواعد روخوانی و مرور مفاهیم دروس قرآن پایه دوم،در 23 آذر ماه 99 بعد از اتمام هر درس کاربرگ هایی در اختیار دانش آموزان جهت ارزشیابی قرار می گیرد. این کاربرگ ها با همکاری اولیاء عزیز و همت دانش آموزان وارد دفتر قرآن شده و انجام می دهند.

باید جوری بشود که جامعه ما مرد و زن ما جوان های ما با معارف قرآنی انس بگیرند،اصلا معارف قرآنی حاکم بر ذهن ها باشد؛اگر این شد قدرت استدلال به وجود می آید، قوت دفاع به وجود می آید، ایمان هاکامل می شود و حرکت ها به نتیجه می رسد.

(ازبیانات مقام معظم رهبری درمحفل انس باقرآن)

18-برگزاری جشن یادگیری عدد ۱۰۰

دانش آموزان دوم سه در 27 آذر ماه 99 پس از گوش سپردن به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم یاری و آموزش عدد ۱۰۰ با دیدن فیلم و کلیپ های آموزشی آموختند که عدد ۱۰۰ کوچک ترین عدد سه رقمی است .

این عزیزان با رسم شکل و جدول ارزش مکانی و با خواندن و نوشتن عدد ۱۰۰ و خانواده ی صد (از ۱۰۰ تا ۱۹۹) آشنا شدند و آموخته های شان را در دفاتر خود نوشتند .

دانش آموزان عزیز خانم ها همتا زمانی و آویسا حسینی طور مجازی جشن گرفتند و شادی خود را به دوستانشان به طور مجازی اعلام کردند . سایر دانش آموزان خوبم نیز با انجام سایر فعالیت ها مثل قصه گویی و فعالیت های آموزشی و ارسال فیلم و کلیپ های مربوطه و … یادگیری خود را از این مطلب آموزشی اعلام داشتند .

با تشکر از کلیه دانش آموزان خوبم و همکاری خوب والدین عزیز قدردان زحمات شما بزرگواران هستم .

19-خلاقیت و آثار سمعی و بصری قرآنی به مناسبت هفته قرآن و عترت و نماز

هدف هاي بزرگ، مانند دويدن هستند!

براي رسيدن به هدف هاي بزرگ، بايد تلاش های كوچك را جدی گرفت.

برای دويدن، ابتدا بايد راه رفت، سپس قدم ها را تند كرد و بعد دويدن را رقم زد.

دویدن بی مقدمه هر کسی را از نفس میندازد.

پس برای موفقیت ، روند کار خود را از گامهای کوچک و ساده شروع کنید.

اگر ما به آثار خواندن قرآن توجه و قرآن را مانند دوستی در زندگی انتخاب کنیم، آیاتش را بخوانیم و در معانی آسمانی‌اش تفکر کنیم، پس از مدتی زندگی‌مان سرشار از نور، روشنایی، طراوت و زیبایی خواهد شد.

به منظور تقویت وعلاقه ی بیشتر دانش آموزان به اُنس با قرآن و یادگیری و محتوای آموزش ،فعالیت های دانش آموزان را در هر زمینه قرآنی ارزشمند دانسته و قدردان زحمت این عزیزان در این راه هستیم.

به مناسبت هفته قرآن و عترت ونماز دو دانش آموز عزیز سارا شکوهی زاده و فاطمه محمودی در پایه چهارم یک کلیپ هایی دراین زمینه آماده و در 26 آذر ماه 99 ارسال کردند که در کانال کلاس خود توسط معلم قرآن در ساعت درس قرآن به دید دیگر دوستانشان رسید.

امیدواریم که فرزندانمان در آینده انسانی بزرگ وبنده ی خالص خداوند وخدمتگزار مردم وباقیات الصالحات برای همه ی ما باشند.

الهی آمین

20-برگزاری مسابقات قرآن در سطح آموزشگاه به مناسبت هفته قرآن و عترت و نماز

رسول خدا (ص) فرمود: برترين عبادت امت من قرائت قرآن است.

كنز العمال، ج 1، ص 511، ح 22

رسول خدا (ص) فرمود: اى سلمان! بر تو باد خواندن قرآن، زيرا قرآن خواندن كفاره گناهان و سپرى در مقابل آتش و بازدارنده از عذاب است.

جامع الاخبار و الآثار، ج 1، ص

اول کاراست

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ یا

باب اسراراست

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرحیم

نغمه جان است

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بانام ویادخدا

الهی به امیدتو

با توجه به اهمیت اُنس دائمی به قرآن و مسابقات قرآن کریم طبق ارسال فراخوان مسابقات قرآن درهفته گذشته،(به مناسبت هفته قرآن وعترت ونماز) با توفیق و عنایت پروردگار متعال مسابقات قرآن روز های چهارشنبه 26 آذر ماه 99 و پنج شنبه 27 آذر ماه 99 این هفته برگزار می گردد.

از دانش آموزان عزیز که تمایل به شرکت در مسابقات دارند خواهان برگزاری مسابقات به شرح ذیل شده:

دانش آموزان عزیز در رشته قرائت و ترتیل،برطبق مفاد مسابقات رشته و پایه خود،بصورت انتخابی سوره موردنظر را تعیین کرده وویس رابه آیدی معلم قرآن خود ارسال نمائید.

دانش آموزان عزیز در رشته حفظ ،لطفا شماره همراه مادر گرامی خود را ارسال نمائید تادر زمان مشخص شده باشما تماس گرفته و سوره پرسیده شود.

در رشته صحت نماز :لطفا دانش آموزان عزیز پایه سوم در صورت تمایل شرکت در مسابقه قرآن، یکی از سور ه های حمد وتوحیدرا بصورت ویس ارسال نمائید.

اسامی منتخبین ،بعداز برگزاری مسابقات متعاقبا اعلام خواهد شد.

با آرزوی موفقیت وسلامتی برای این عزیزان

من الله توفیق

اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن

اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن

اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن

اَالّلهمَ شفِ کلَ مَریض

اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن

اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک

وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک

️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک

️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک

تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات

الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

اَلَّلهُمـ ّعجِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج

21-داستان های قرآنی

قصه گویی شیوه پرکاربرد در قرآن است که به دفعات از آن برای منظور خود که هدایت و بیان حقایق است بهره می گیرد.

قصه های قرآن معمولا به بیان سرگذشت امم پیشین می پردازد حدود یک چهارم یا یک ششم قرآن در قالب داستان یا قصه بیان شده است.

همزمان با فرا رسیدن هفته مبارک قرآن و عترت برآن شدیم تا برنامه های ویژه و متنوعی برای دختران عزیزمان در پایه های مختلف برگزار کنیم یکی از این برنامه ها بیان داستان های قرآنی با زبان کودکانه و قابل فهم توسط مربیان قرآن خانم ها قانع و فرزادیان برای پایه های اول تا سوم در 27 آذر ماه 99 بازگو شد.

در پایان به منظور دقت بیشتر دختران گلمان سوالاتی از متن داستان مطرح شد و برای پاسخ های صحیح به قید قرعه جوایزی در نظر گرفته شد.

به امید انس بیشتر این عزیزان با قرآن و عترت

22-تقدیر از مربیان قرآن به مناسبت هفته قرآن و عترت

به یقین انسان در هیچ عصر و دوره ای بی نیاز از قرآن و رهنمودهای قرآنی نبوده و نخواهد بود ، آنان که راهی به جز صراط مستقیم را برگزینند و خود را بی نیاز از این مشعل فروزان بدانند، در ضلالت، گمراهی و سرگردانی خواهند بود.

قرآن امر کننده است ( به معروف ) و نهی کننده است ( از منکر ) و بر حسب ظاهر خاموش است و در حالی در واقع گویا وحجت و برهان خدا است بر بندگانش که از ایشان بر عمل به قرآن پیمان گرفت و آنها را در گرو آن قرار داد و از عذاب رهایی نیست. مگر به متابعت قرآن نور آن تمام گردانید و دین خود را به سبب آن کامل نمود.

به مناسبت هفته قرآن ، عترت و نماز مسئولین دبیرخانه دختران مسابقات قرآن پرتو نور در 27 آذر ماه 99 برای تبریک به معلمین محترم قرآن و عرض خدا قوت در مدارس دخترانه واحد ۲ ، واحد ۳ و دبستان عاشورا حضور یافتند .

ضمنا به دانش آموزان دبستان عاشورا که جهت شرکت در مرحله اول مسابقات در مدرسه حضور داشتند هدایای تقدیم شد.

23-ارسال الگوی تلاوت مسابقات قرآن پرتو نور به واحد فرهنگی موسسه

با توجه به نزدیک شدن به هفته قرآن، عترت و نماز و لزوم شرکت دانش آموزان علاقمند مدارس ابتدایی دخترانه امام حسین علیه السلام در مسابقات پرتو نور، فایل صوتی الگو تلاوت در 27 آذر ماه 99 به واحد فرهنگی موسسه ارسال گردید تا اقدامات لازم جهت بارگذاری آن در سایت پرتو نور انجام پذیرد.

دانش آموزان و همکاران عزیز می توانند با مراجعه به سایت مسابقات قرآن پرتو نور مراجعه و الگو تلاوت را دریافت نمایند.

24-پخش کلیپ های قرآنی و ارسال عکس نوشته های قرآنی

قرآن کتاب آسمانی مسلمانان است که سرشار از اعجاز و نکات مختلفی است که برای همه جنبه های زندگی فردی واجتماعی انسانها مفید است. چنانکه برخی علما گفته اند: وجه نامگذاری این کتاب مقدس به قرآن آن است که این کتاب جامع فوائد و آثار تمامی کتب آسمانی است بلکه جامع آثارتمامی علوم است.

همزمان با آغاز هفته قرآن و عترت و گرامیداشت این هفته مبارک در 27 آذر ماه 99 برنامه های ویژه ای در کلاس های قرآن برگزار می شود. از آن جمله ارسال کلیپ های قرآنی،تلاوت های مجلسی از قراء بین المللی، عکس نوشته های قرآنی مرتبط درکلیه پایه ها مناسب باپایه های تحصیلی به اجرا گذاشته می شود.

بارالها

میل ورغبت مرابه قرآن بزرگ گردان وآن را روشنایی دیده وشفای دل وبَرَنده غم وغصه واندوه قرار ده.

آمین یارب العالمین

25-فضاسازی ویژه شب یلدا

یلدا، مجالی است برای تکرار هر آنچه روزگاری، سرمشق خوبی هایمان بوده اند و امروز بر روی طاقچه عادت هایمان غبار می گیرند و فراموش می شوند. مجالی است برای دیدن عزیزانی که تصویر و صدایشان در پس مشغله های زندگی رنگ باخته اند. مجالی است برای نشستن لبخند بر لبان کودکان، در آغوش پر مهر بزرگ ترها. یلدا مجالی است؛ مجالی برای من، مجالی برای تو، تا همگی، لحظه های شیرین در کنار هم بودن را تجربه کنیم.

به مناسبت نزدیک شدن به طولانی ترین شب سال؛ شب یلدا و جشن باستانی ایرانیان در این شب, فضاسازی ویژه ای در 29 آذر ماه 99 در سالن آموزشگاه صورت گرفت.

شب یلدا یا شب چله, شب خوشامدگویی و استقبال از زمستان است و خانواده ها هر سال در خانه بزرگ فامیل گردهم می آمدند و با خوردن تنقلات, قصه گویی و شاهنامه خوانی این شب طولانی را جشن می گرفتند اما امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط شب یلدا متفاوت است.

بیاییم امسال برای حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان یلدا را به صورت مجازی برگزار کنیم و با خاطره ای متفاوت و از راه دور در کنار هم باشیم.

25-آشنایی با وسایل قدیمی و کاربرد آنها

کشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار غنی می باشد .آنچه از گذشته ها برای ما به جا مانده میراث گرانبهایی است که باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم .

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در 29 آذر ماه 99 بعد از آموزش درس ۱۰ مطالعات اجتماعی و آشنا شدن با مورخان و باستان شناسان از دانش آموزان عزیز خواستند تا از پدر بزرگ یا مادر بزرگ بخواهند وسایل قدیمی را به آنها نشان بدهند و در مورد استفاده ی آنها در آن روزگاران توضیح بدهنددختران فعال و پرتلاش کلاسم این فعالیت را به صورت عکس و یا کلیپ تهیه کرده و برای معلم ارسال کردند .و این فعالیت را به نحو احسن انجام دادند .

دانش آموزان پی بردند که باستان شناسان وسایلی را که کشف می کنند بر روی آنها تحقیق و مطالعه می کنند تا بدانند مربوط به چند هزار سال قبل است و مربوط به چه دورانی است و چه کاربر د هایی داشته است .

26-نویسندگان کوچک آینده

کشور ما ایران فرهنگ و تمدن کهن دارد و هر نقطه از این سرزمین مقدس دارای آداب و رسوم و سنت های خاص خود می باشد که بسیار ارزشمند است .

همزمان با نزدیک شدن به آخرین روزهای آذر ماه و شب یلدا جهت آشنایی هر چه بیشتر با این سنت های قدیمی آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده در 30آذر ماه 99 از دانش آموزان کلاس چهارم سه خواستند تا درس نهم آزاد فارسی را بنویسند و به عنوان نویسنده ی درس با موضوع شب یلدا و آداب و رسوم و فرهنگی که در استان خراسان مرسوم هست و این که از گذشته های بسیار دور تا به امروز به چه شکل برگزار می شود تحقیق کنند و بنویسند .دختران پر تلاش سپس برای قسمت های درک مطلب ،مثل ، نگارش و املا نیزسوالاتی طرح نموده واز ذهن پویا و خلاق خود کمک گرفته و نوشتند و برای معلم ارسال کردند .

درپی این تلاش و کوشش اهمیت کار نویسندگی را دریافت کردند .

27-ساخت چرتکه های خوشمزه

در 30 آذر ماه 99 دانش آموزان کلاس دوم سه پس از آموزش در کلاس آنلاین ریاضی خود با عدد های سه رقمی بیشتر و بهتر آشنا شدند و معلم مربوطه خانم یاری توصیه به خواندن و نوشتن عدد های سه رقمی و تثبیت یادگیری و کار با چرتکه و بازی های مهارت دست ورزی نمودند و پیشنهاد کردند با توجه به نزدیک شدن شب یلدا و خوراکی های موجود چرتکه ی آموزشی خوش مزه درست کنند و با اعضای خانواده ی خود تمرین و تکرار داشته باشند .

دانش آموزان عزیز صبا و هستی اسماعیل زاده و آوا عقیلیان و دیانا افشار کهن و ریحانه جعفرزاده و اغلب دانش آموزان کلاس همکاری خوبی در این زمینه داشتند و از کلیه والدین محترم و دختران کوشای کلاس دوم سه سپاسگزارم .

28-تقدیر از مربیان محترم قرآن

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

حاملان قرآن, همان آموزگاران سخن خدا و دربرگیرندگان نور خدایند؛کسی که آنان را دوست بدارد, خدا را دوست داشته و کسی که با آنان دشمنی کند, با خدا دشمنی کرده است.

به مناسبت هفته قرآن, عترت و نماز, مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی در 30 آذر ماه 99 از زحمات و تلاش های صادقانه و خالصانه مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان تقدیر و تشکر نمودند و هدایایی به رسم یادبود به ایشان اهدا کردند.

امید است در پناه رب جلیل پایدار و برقرار و عزت مدار باشید و در دل مومنان ماندگار.

29-برقراری اولین تماس دبیرخانه مسابقات قرآن پرتو نور با مدارس شهرستان

مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛ پاکیزه، براق و بی زنگار، تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این، همیشه و برای همه نیست؛ برای کسانی است که دلشان را با صفای باطن و نفس پاکیزه کنند؛ با ایمان، با باور و با قبول با قرآن مواجه شوند.

به مناسبت هفته قرآن, عترت و نماز, معاونت محترم پرورشی آموزشگاه سرکار خانم سیدان در 30آذر ماه 99 با مدارس تحت پوشش دبیرخانه پرتو نور تماس گرفتند و از زحمات همکاران محترم تقدیر و تشکر نموده و از ایشان خواستند که اخبار فعالیت های قرآنی و برگزاری مرحله اول مسابقات قرآن مدارس خود را جهت بارگزاری در سایت پرتو نور به آی دی سرکار خانم آخوندی ارسال نمایند.


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20