آبان ماه

گزارشات سال ۱۴۰۰

1-ارسال آثار کودک و محرم

پیرو دریافت بخشنامه ویژه شانزدهمین یادواره کودک و محرم مبنی بر شرکت دانش آموزان در این یادواره واحد فرهنگی پرورشی با همکاری آموزگاران کلیه پایه ها طی جلسه هماهنگی شروع به کار نمودند و دانش آموزان را به شرکت در مسابقه تشویق کردند.

در پایان به حول و قوه الهی و یاری امام حسین علیه السلام تعداد ۴۲۹ اثر به دست ما رسید که از این تعداد ۳۱۲ اثر نقاشی و ۱۱۲ عدد دلنوشته و ۷ اثر شعر بود که در واحد فرهنگی پرورشی مدرسه آماده ارسال به دبیرخانه شد .

در روز دوشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ فایل اکسل مربوطه به دبیرخانه یادواره کودک و محرم ارسال گردید ضمناً آثار مذکور نیز توسط پیک محترم موسسه به دبیرخانه ارسال شد.

2-برگزاری دومین جلسه شورای هیئت دانش آموزان اخلاص

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی درباره ضرورت فعالیت تشکیلاتی می فرمایند :« تشکیلات یکی از فرایض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال می کنند.

تشکیلات یعنی نظم ، یهنی تقسیم وظائف ، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره ای کار کردن ؛ این معنای تشکیلات است. این چیزی است که نه فقط بد نیست؛ بلکه یک چیز خوب و بلکه یک چیز ضروری است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود. انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.طبیعی است که اساس کار تشکیلات است. شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد ، هیچ چیزی بر اساس آن نمی شود بنا کرد؛ لیکن در ایجاد تشکیلات نباید خیلی معطل ماند.

بدون سازماندهی ، بدون تشکیلات ، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمی رود. نخیر ، بنده معتقد به نظم سازمانی هستم ؛ اما معتقدم که این نظم سازمانی نباید ما را از هویت خودمان خارج کند.»

در روز دوشنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ دومین جلسه شورای هیئت دانش آموزی اخلاص تشکیل گردید.

اهم موضوعات بررسی شده در این جلسه به شرح ذیل می باشد:

ضرورت برگزاری مجمع عمومی به صورت حضوری

بررسی موضوعات قابل بحث و بررسی در جلسه عمومی

بررسی تعداد و اسامی دانش آموزان هیئت و چگونگی جذب دانش آموزان جدید

نحوه برخورد صحیح با اعضای کمیته ها و راهنمایی دانش آموزان جهت اجرای هر چه بهتر برنامه ها

بررسی چگونگی تهیه لوگوی ویژه هیئت اخلاص دبستان دخترانه واحد ۱

در پایان تک تک اعضا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد هیئت بیان نمودند و از نظرات یکدیگر آگاه شدند و بررسی های لازم انجام پذیرفت.

 

3-تدریس نشانه ی ب

امام صادق (ع) فرمودند: برای زمین پایداری نیست مگر با آب (زمین بدون آب پایدار نمی‌ماند)

آموزگار گرامی سرکار خانم بمانی در ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ ابتدا در مورد فواید آب و راه های صرفه جویی آن صحبت شد، سپس دانش آموزان با بطری های آب خود درختان مدرسه را آبیاری کردند.

معلم دلسوز و زحمتکش کلاس به منظور جذاب نمودن آموزش مسابقه بادبادک بازی بین ۴ نفر از دانش آموزان اجرا نمودند و در آخر برای تثبیت یادگیری شکوفه های اولی با خمیربازی کلمه سازی کردند.

و به این ترتیب روزی سرشار از شادی و نشاط همراه با آموزش برای دانش آموزان رقم خورد.

4-برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی هیئت دانش آموزی اخلاص

با توجه به لزوم آشنایی اعضای هیئت دانش‌آموزی اخلاص با دستورالعمل و روش فعالیت در هیئت جلسه‌ای در ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور کلیه اعضا در آموزشگاه برگزار گردید.

در این جلسه به بررسی امور زیر پرداخته شد:

آشنایی با وظایف و مطالعه دستورالعمل

انجام به موقع مسئولیت ها و اجرای قوانین

طرز تهیه کلیپ ها و تایپوگرافی و چگونگی استفاده صحیح از لوگوهای مدرسه و هیئت

تاکید بر ایده پردازی های جدید توسط تک تک اعضا

تبلیغات مناسب هیئت و اقدام به جذب دانش آموزان علاقه مند

در پایان اعضای شورای ۵ نفره به همه دانش‌آموزان معرفی و هرکدام به صورت کوتاه برنامه‌های خود را توضیح دادند.

5-برگزاری جشن روز دانش آموز

همزمان با ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۰ و گرامیداشت این روز که یادآور حماسه مهم و تاثیرگذار تاریخ انقلاب اسلامی، تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه، کشتار دانش آموزان در مقابل دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان خط امام، جشن باشکوهی در آموزشگاه برگزار گردید.

دانش آموزان در ابتدا با فریاد مرگ بر آمریکا و قدم هایی استوار پرچم آمریکا و اسرائیل را لگدمال نموده و وارد نمازخانه شدند. در این مراسم برنامه هایی شاد و فرح انگیز برای دانش آموزان پایه اول طی دو روز برای گروه های فرد و زوج اجرا گردید. مدیریت محترم آموزشگاه سرکار خانم فغانی نیز به دانش آموزان عزیز این روز را تبریک گفتند و فیلم انیمیشن شهید حسین فهمیده برای این عزیزان پخش گردید.معاون محترم پرورشی سرکار خانم آل سیدان توضیحاتی در رابطه با مناسبت های این روز به زبان کودکانه به شکوفه های اولی ارائه نمودند.

در پایان مراسم هدایا و پذیرایی دانش آموزان به نحوه شایسته ای انجام شد. لازم به توضیح است به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی این جشن در دو روز برگزار شد.

6-آشنایی با نوشتن بند توصیفی

دانش آموزان کلاس چهارم سه در ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ پس از آشنایی با مراحل بند نویسی و اینکه اولین مرحله انتخاب موضوع می باشد، سپس در کلاس آنلاین در مورد بند توصیفی توضیح داده شد .

آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده به عنوان فعالیت در زنگ فارسی از دانش آموزان عزیزخواستند تا کیف مدرسه ی خود را با دقت مشاهده کنند و یک بند توصیفی بنویسند .

دانش آموزان دریافتند که در نوشتن این نوع بند خوب دیدن اهمیت زیادی دارد و باید به همه ی جزئیات و اجزای آن بادقت نگاه کنند .دختران پر تلاشم این فعالیت را انجام داده و برایم ارسال نمودند .

7-تکلیف خلاقانه با عنوان کارشناس آب

امام رضا علیه السلام :

مزه ی آب ، مزه ی زندگی است .

دانش آموزان فعال و کوشای کلاس دوم دو پس از اتمام فصل دوم کتاب علوم با موضوع آب و هوای سالم در ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ یادگرفتند که چه چیزهایی هوا و آب را آلوده میکند.

آن ها پس از دیدن کلیپ و فیلم توضیحات و پرسش و پاسخ در کلاس آنلاین آموختند که برای پاکیزه ماندن آب و هوا که ارتباط مستقیمی باهم دارد باید تلاش کنند و به اهمیت آب این ماده ی حیاتی پی بردند .

آن ها با راهنمایی آموزگار محترم سرکار خانم ذوقی کارت شناسایی برای خودشان درست کردند و یک هفته به عنوان کارشناس آب در منزل تکلیف فعالیت محور انجام دادند و به استفاده ی بهینه از آب پرداختند و به افراد خانواده هم نکات لازم را متذکر شدند و نتیجه ی فعالیت را برای معلم ارسال کردند .سپاس از همراهی و همکاری دانش آموزان گل و اولیای بزرگوارشان .

8-گردش زمین و پیدایش شب و روز

از نشانه های او ( خدا ) شب و روز و خورشید و ماه است .

سوره ی فصلت آیه ی ۳۷

دانش آموزان کوشای کلاس دوم دو در ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ پس از تدریس فصل سه علوم در کلاس آنلاین و تماشای کلیپ های مربوط به موضوع درس ، آموختند که زندگی ما به چگونگی گردش زمین به دور خودش وابسته است .

ایشان یادگرفتند که از گردش زمین به دور خودش شب و روز به وجود می آید و قسمتی که رو به خورشید است روز و آن قسمت که پشت به خورشید است شب می باشد .

سپس آزمایش مربوط به پیدایش شب و روز را در منزل انجام دادند و برای آموزگار گرامی سرکار خانم ذوقی ارسال نمودند.

با سپاس از مهسا زوار که آزمایش را به خوبی انجام داد و تشکر ویژه از همراهی والدین گرامی .

9-آشنایی با کسرهای مساوی

دانش آموزان کلاس چهارم سه پس از آموزش تساوی کسرها در کلاس آنلاین توسط آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده با انجام یک فعالیت دست ورزی جالب آموخته های خود را تثبیت کردند.

دانش آموزان عزیز و کوشا با رسم شکل و تقسیم آنها به قسمت های کوچکتر کسرهای مساوی مربوط به هر شکل را نوشتند، همچنین دریافتند برای نوشتن کسرهای مساوی صورت و مخرج کسر در یک عدد ضرب می شود و چند تمرین کلاسی را انجام داده و در ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ برای معلم کلاس ارسال نمودند.

10-تدریس نشانه م با شعر و مسابقه

م مثل موز و میمون

یه میمون مهربون

در روز ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ نشانه م در کلاس به همراه یک شعر تدریس شد و برای معرفی بیشتر نشانه (م )دخترم فاطمه سادات قدسی فر یک مسابقه با بادکنک موزی طراحی کرده بود. در این مسابقه جالب هر کس بیشتر بادکنک را می کشید و می ترکاند برنده بود .

این دانش آموز پر تلاش در پایان هدیه هایی که در آن صدای م بود، مثل ماسک و مداد به دوستانش تقدیم کرد و از آن ها با میوه موز پذیرایی نمود.

شکوفه های کلاس اول دو از شرکت در زنگ فارسی بسیار لذت بردند و حرف م را به خوبی یاد گرفتند.

11-آشنایی با نشانه (مـ م)

اسمت چیه چی هستی

کدوم نشانه هستی ؟

تدریس نشانه م با پذیرایی ماکارونی

آموزگار گرامی سرکار خانم طباطبایی به منظور جذاب نمودن آموزش بعد از تدریس حرف م در قالب شعر خوانی و داستان گویی در ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ از دانش آموز عزیز خانم حلما حسین زاده درخواست نمودند تا برای بار دوم آموخته های خود را برای دوستانش بیان کند.

این دانش آموز کوشا و خلاق برای دوستانش کار دستی موش و ماهی آماده کرده بود و با ماکارونی از هم کلاسی های خود پذیرایی نمود، سپس نشانه م را با وسایلی که به کلاس آورده بود معرفی کرد  و به این روش خاطره زیبایی از آموختن حرف م در ذهن دانش آموزان ثبت گردید.

12-محافظت از منابع انرژی

ارائه پیشنهاد در مورد راه های صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع به صورت نقاشی و تهیه پاورپوینت توسط دانش آموزان کلاس چهارم یک در ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ انجام پذیرفت.

آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی ابتدا دانش آموزان را با انواع انرژی و منابع تولید انرژی ها (سوخت ،آب و باد و خورشید ) آشنا نمودند، سپس از این عزیزان درخواست کردند تا با انجام تحقیق و کشیدن یک نقاشی و تهیه پاورپوینت ،پیشنهاد های خود را در مورد چگونگی حفظ منابع انرژی و صرفه جویی انواع انرژی به کلاس ارائه دهند.

دانش آموزان کوشا و پرتلاش و خوش ذوق نیز نتایج تحقیقات خود را به زیبایی تحویل دادند و ضمن یادگیری بهتر درس مهارت های خود در استفاده از نرم افزارها را افزایش دادند.

 

13-ساخت مدار الکتریکی

دانش آموزان کلاس چهارم سه در ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ پس از آشنایی با انواع انرژی ها پی بردند که انرژی الکتریکی پر مصرف ترین و کار آمد ترین نوع انرژی است، زیرا قابل انتقال است و به آسانی به انواع انرژی ها تبدیل می شود .

انرژی ذخیره شده در باتریها انرژی الکتریکی است .آموزگار گرامی سرکار خانم علیزاده ازدانش آموزان خواستند تا با استفاده از مقداری سیم ، لامپ و باتری مدار ساده الکتریکی بسازند و این عزیزان با انجام این آزمایش جالب دریافتند الکتریسیته به وسیله ی سیم از باتری جاری می شود و لامپ را روشن می کند ، سپس از سیم دیگر به باتری برمی گردد .

دختران پر تلاشم این فعالیت را به صورت عکس و کلیپ آماده کردند و برای معلم ارسال نمودند .

14-آشنایی با کسرهای مساوی

مهسان رحیمی دانش آموز کلاس چهارم دو در ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰ پس از آموختن مفهوم تساوی کسرها با توجه به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم شیروان پیروز در کلاس آنلاین و تثبیت آموخته های خود، با یک تدریس جذاب و تفهیمی درکلاس آنلاین برای هم کلاسی های خود و پرسش و پاسخ به این نتیجه رسیدند که برای نوشتن کسرهای مساوی با یک کسر می توان صورت و مخرج کسر را در یک عدد غیر از صفر ضرب کنیم و یا صورت و مخرج کسر را در صورت امکان ، بر یک عدد غیر از صفر تقسیم کنیم.

15-نصب پیام های آموزنده بر روی تابلو اعلانات مشاوره

مشاور دلسوز و زحمتکش آموزشگاه سرکار خانم جعفری در روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ برد مشاوره را بروز رسانی کردند و پیام های آموزنده و تربیتی نصب نمودند.

که این پیامها شامل :

هدف مانند یک قطب نماست ، که به انسان کمک می کند تا در هر شرایطی مسیر درست را پیدا نماید .

موفقیت بستگی به اداره شما دارد ، هرگز تسلیم نشوید، شما راه طولانی در پیش دارید و قرار است ناممکن ها را ممکن سازید .

وقتی به مانعی برخورد کردید، مسیر حرکت خود را برای رسیدن به هدف تغییر دهید ، نه هدف خود را .

16-تاثیر گیاهان در نگه داری از خاک

دانش آموزان کلاس دوم یک در ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰  بعد از آموزش های معلم خانم نامور در مورد تفاوت بیابان و جنگل ها آن ها به خوبی یاد گرفتند که یکی از راههای حفظ خاک، کاشت گیاه می باشد. آن ها به خوبی فرا گرفتند که ریشه ی گیاهان باعث می شود خاک را در خود نگه داشته و از پراکنده شدن خاک جلوگیری کند.

آنها دریک آزمایش که در ۳ ظرف مختلف ( خاک خالی، خاک و گیاه کاشته شده، خاک و آب) متوجه شدند زمانی که باد به این سه ظرف بوزد از ظرفی که گیاه در آن کاشته اند خاک کمتری به اطراف پراکنده می شود . و این نشان دهنده ی این نکته است که آب و ریشه ی گیاهان باعث حفظ و نگه داری از خاک می شود.

سپاس از دختران گل دوم یک و اولیای همیشه همراه

 

17-تفریق فرایندی با بسته های ده تایی نی

دختران کلاس دوم یک تفریق فرایندی را در ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰ با آموزش های آموزگار گرامی سرکار خانم نامور آموختند.

آن ها در اولین مرحله ی آموزش ریاضی که مرحله ی مجسم( کار با ابزار ریاضی ) است ،ابتدا تفریق را با دسته های ده تایی نی دست ورزی و درک کردند.

این عزیزان برای تفریق فرایندی با بسته های نی که در اختیار داشتند به خوبی درک کردند تفریق فرایندی در دو مرحله انجام می شود. آن ها برای تفریق تنها به اندازه عدد اول نی هارا می گذارند سپس به اندازه ی عدد دوم در دو مرحله ابتدا ده تایی ها و سپس یکی ها را کم می کنند.

سپاس از گل دختران فعال دوم یک

18-باد دارای سرعت و جهت است

گل دختران کلاس دوم یک در ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰ بعد از گوش سپردن به صحبت های سرکار خانم نامور فرا گرفتند که باد چگونه تشکیل می شود و چه فایده هایی دارد این عزیزان آموختند که باد داری جهت و سرعت می باشد. آن ها به خوبی یاد گرفتند برای اندازه گیری جهت باد از بادنما و برای اندازه گیری سرعت باد از باد سنج استفاده می کنند.

سپس با بادنما و فرفره های زیبایی که درست کرده بودند جهت باد را پیدا کردند و سرعت باد را با فرفره در حالتهای مختلف مشاهد کردند.سپاس از دانش آموزان فعال و اولیای همیشه همراه دوم یک

19-تفاوت زندگی در شهر و روستا

آشنایی با زندگی روستایی و عشایری با انجام‌ فعالیت عملی و تحقیق به صورت تهیه پاور و پوستر و عکس و فیلم در ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰ انجام پذیرفت.

آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی ویژگی های زندگی شهری ، روستایی و عشایری برای دانش آموزان توضیح دادند و برای آشنایی بیشتر با تهیه عکس و فیلم از مناطق مختلف ایران و تحقیق در مورد شیوه زندگی شغل و محل زندگی مردم در روستاها ،گزارش تهیه و به صورت پاور و پوستر به کلاس ارائه نمودند.

دانش آموزان در پایان با شیوه زندگی اقوام‌ مختلف آشنا شدند.

20-برگزاری اولین جلسه هماهنگی جهت دهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور

هدایت قرآن به یک منطقه‌ی محدودی از زندگی بشر اختصاص ندارد؛ هدایت قرآنی، مربوط به همه‌ی گستره‌ی عظیم زندگی بشر است؛ یعنی این جور نیست که قرآن در یک بخشی انسان را هدایت کند و در یک بخش دیگری از مواردِ مورد نیاز بشر و زندگی بشر، انسان را مهمل بگذارد و بی‌اعتنا عبور بکند؛ نه، قرآن مشرِف به همه‌ی گوشه و کنارهای صحنه‌ی زندگی و میدان حضور بشر است .مقام معظم رهبری

جانشین مدیرعامل محترم موسسه به همراه معاونت محترم فرهنگی خواهران سرکار خانم دلیری و معاونت محترم فرهنگی برادران جناب آقای حسین زاده امروز ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ در این آموزشگاه حضور یافتند و اعضا محترم دبیرخانه های دختران و پسران نظرات و پیشنهادات خود در ارتباط با اجرای هر چه بهتر این دوره از مسابقات را مطرح نمودند و بعد از بحث و گفت و گو تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

شیوه نامه مسابقات و اطلاعات بعدی دهمین دوره مسابقات قرآن متعاقبا به سمع و نظر شما عزیزان خواهد رسید.


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20