کند نویسی در املا

یکی از مشکلاتی که برخی ازدانش آموزان در دوران مدرسه مخصوصا ابتدایی با آن روبرو هستند مشکل کند نویسی در املا است .
این مشکل می تواند به تنهایی باعث بروز مشکلاتی دیگر از جمله از دست دادن اعتماد به نفس ضعیف شدن در درس ها از دست دادن انگیزه و…را به وجود آورد اما چرا بعضی از دانش آموزان در نوشتن کند هستند ؟ و چه روش هایی برای تند نویسی وجود دارد ؟
در بحث نوشتاری دانش آموزان ابتدایی مشکلات زیادی از جمله : کند نویسی وکج نویسی و درشت نویسی وجود دارد .
ممکن است یکی از علت های کند نویسی ترس و اضطراب القا شده از سمت معلم و یا والدین باشد توقعاتی که والدین از فرزند خود دارند باعث می شود نوعی وسواس در او به وجود بیایید که گمان می کند درست ننوشته است پس به طور مداوم نوشته هایش را پاک می کند و سعی دارد مداد را فشار دهد وبا دقت بیشتری بنویسدکه این دقت بیش از اندازه باعث می شود عملکرد او کند شود .
از این رو خانواده ها باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند که دانش آموز احساس نکند توقعی فراتر از انتظار از او دارید .
این گونه دانش آموزان باید همیشه مورد تشویق قرار بگیرند حتی اگر وظایفش را به درستی انجام ندهد باید حساسیت ها را کنار بگذارید و اجازه دهید مشکل کند نویسی حل شود.
یکی دیگر از دلایل کند نویسی تکالیف تکراری و بدون جذابیت است این موضوع زمینه هایی را برای کند نویسی دانش اموز ایجاد می کند. رونویسی وحل تمرین های مشابه به عنوان تکلیف در منزل موجب می شود تا دانش آموزان از تکرار بی اندازه یک موضوع دلزده شود و این دلزدگی سببی برای کند نویسی شود.

راهکارهایی برای درمان کند نویسی

  • استفاده از مداد های کوتاه باعث می شود که دانش آموزان در نوشتن عملکرد کندی داشته باشند لذا به هیج وجه نباید از مداد های کوتاه استفاده شود .
  • عضلات دست را تقویت کنید برای این کار می شود دانه های تسبیح را روی زمین بریزید و از دانش آموز بخواهید به با سر انگشتان انها را بردارد .
  • هوا نویسی هم برای درمان کند نویسی مفید است . دانش آموز باید در هوا با قلم نوشتن را شروع کند این کارباعث تقویت عضلات دست و هماهنگی عقل و چشم می شود.

تهیه کننده : مریم خطیب، آموزگار پایه ی پنجم دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره ( 1 )
تایید کننده: سرکار خانم اسعدی– معاونت آموزشی


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20