چگونه می‌توانیم دوستانمان را به مسائل دینی علاقه‌مند کنیم؟

الف) بهترین راه علاقه‌مند کردن دیگران به مسائل دینی عمل کردن خود ما به آموزه‌های دینی است. اگر خود ما به دستورهای پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) عمل کنیم، اطرافیان ما هم به انجام آن دستورها تمایل پیدا می‌کنند. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مردم جزیرة‌ العرب را با حرف زدن به قله‌های ایمان، اخلاق و ادب نرساند، بلکه با رفتارش این تحول را ایجاد کرد. بسیاری از کافرهایی که اسلام آوردند، با دیدن رفتار پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) به اسلام علاقه‌مند شدند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مردم را با وسیله‌ای جز زبانتان به نیکی فرابخوانید.» این شیوه‌ تبلیغ دین از دیگر شیوه‌های تبلیغی مؤثرتر است.

ب) با دوستانتان همواره مهربان باشید. گفتار و رفتار آدم مهربان در دیگران بیشتر تأثیر می‌گذارد. خدا به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «اگر تو خشن و سنگ‌دل بودی، مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.» پیام این آیه این است که مردم از اطراف افراد تند و بداخلاق پراکنده می‌شوند و هرگز تحت تأثیر آنها قرار نمی‌گیرند.

پ) برای دعوت دیگران به دین از زبان نرم استفاده کنید. با به کارگیری جمله‌های طعنه‌آمیز، تمسخرآمیز و تحقیرآمیز نمی‌توان کسی را به دین علاقه‌مند کرد. وقتی خدا، موسی (علیه السلام) و هارون (علیه السلام) را سراغ فرعون فرستاد، به آن دو فرمود: «به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است، اما به نرمی با او سخن بگویید.

ت) در راه دعوت به دین صبور باشید. خدا در قرآن بارها و بارها پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به صبر و بردباری فراخوانده است. نباید انتظار داشته باشیم که با یک بار یا چندبار تذکر ما، دیگران تغییر کنند و مثل خودمان شوند. وظیفه‌ ما فقط تبلیغ دین است، اما تغییر قطعی دیگران نه بر ما واجب است و نه امکان دارد.

ث) پیش از دعوت دیگران به مسائل دینی، خودتان با آن مسائل به خوبی آشنا شوید.
اگر درباره‌ مسئله‌ای علم ندارید، درباره‌ی آن حرف نزنید و دیگران را به آن دعوت نکنید.

تهیه کننده : مژده فضایلی، آموزگار پایه ی ششم دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره ( 1 )

تایید کننده: سرکار خانم شیروان پیروز– معاونت آموزشی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 11.5/20