پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری می تواند موجب آسیب فیزیکی و عاطفی به دیگران شود. پرخاشگری دامنه ای از سوءاستفاده کلامی تا سوءاستفاده فیزیکی را در بر می گیرد. همچنین می تواند صدمه به لوازم، وسائل و یا حتی دارایی شخصی دیگران را نیز در بر بگیرد. در این مقاله در مورد راههای درمان پرخاشگری، اختلال پرخاشگری، علل و ریشه پرخاشگری و داروی ضد پرخاشگری و ضد روان پریشی نیز صحبت خواهیم کرد. معمولا علل پرخاشگری چیست؟ مواجهه با ناکامی طرح واره های حل نشده شکست تحقیر شدن نداشتن عزت نفس آسیب هاب مغزی آسیب های اجتماعی یا خانوادگی اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، روان گردان یا محرک سوگ یا از دست دادن عزیزان انواع پرخاشگری و

نشانه های اختلال پرخاشکری چیست؟

سه نوع پرخاشگری شامل:

پرخاشگری واکنشی بیانی (یعنی پرخاشگری کلامی و فیزیکی)، واکنشی غیر بیانی (مثل خصومت) و پرخاشگری منفعلانه (خرابکاری)

علائم و نشانه های پرخاشگری:

اضطراب بد خلقی.تحریک پذیری بالا.اختلال در جهت گیری یا مشکلات حافظه.افسردگی یا عاطفه سطحی.مشکل در تمرکز و توجه.مشکل در فکر کردن به شیوه ای سازمان یافته،مهارت های ارتباطی ضعیف به دلیل تأثیر منفی آشکار. عبور پرخاشگری از مرزهای اجتماعی رفتار پرخاشگرانه از مرزهای اجتماعی عبور می کند. همچنین این رفتارهای تهاجمی می تواند منجر به اختلال در روابط بین فردی شود. پرخاشگری می تواند آشکار و یا مخفی باشد. پرخاشگری گاه به گاه شایع است و حتی ممکن از در شرایط خاصی طبیعی باشد. با این حال، اگر فردی به طور مرتب رفتارهای تهاجمی داشته باشد، باید حتماً با روانشناس مشورت نماید و مورد درمان پرخاشگری قرار گیرد.
پرخاشگری می تواند موجب آسیب فیزیکی و عاطفی به دیگران شود. پرخاشگری دامنه ای از سوءاستفاده کلامی تا سوءاستفاده فیزیکی را در بر می گیرد. همچنین می تواند صدمه به لوازم، وسائل و یا حتی دارایی شخصی دیگران را نیز در بر بگیرد.
سه نوع پرخاشگری شامل پرخاشگری واکنشی بیانی (یعنی پرخاشگری کلامی و فیزیکی)، واکنشی غیر بیانی (مثل خصومت) و پرخاشگری منفعلانه (خرابکاری)
علائم و نشانه های پرخاشگری:
اضطراب بد خلقی.تحریک پذیری بالا.اختلال در جهت گیری یا مشکلات حافظه.افسردگی یا عاطفه سطحی.مشکل در تمرکز و توجه.مشکل در فکر کردن به شیوه ای سازمان یافته،مهارت های ارتباطی ضعیف به دلیل تأثیر منفی آشکار. عبور پرخاشگری از مرزهای اجتماعی رفتار پرخاشگرانه از مرزهای اجتماعی عبور می کند. همچنین این رفتارهای تهاجمی می تواند منجر به اختلال در روابط بین فردی شود. پرخاشگری می تواند آشکار و یا مخفی باشد.
پرخاشگری گاه به گاه شایع است و حتی ممکن از در شرایط خاصی طبیعی باشد. با این حال، اگر فردی به طور مرتب رفتارهای تهاجمی داشته باشد، باید حتماً با روانشناس مشورت نماید و مورد درمان پرخاشگری قرار گیرد.


هنگامی که پرخاشگر می شوید، ممکن است تحریک پذیر و یابی قرار شده باشید. بعلاوه ممکن است احساس تکانشی بودن داشته باشید و در کنترل رفتار خود دچار مشکل شده باشید و یا ممکن است در کل ندانید که رفتارهای اجتماعی مناسب کدامند. در موارد دیگر، ممکن است به هدف خاصی پرخاشگرانه عمل کنید. به عنوان مثال، ممکن است از رفتار تهاجمی برای انتقام گرفتن یا تحریک کسی استفاده کنید. همچنین ممکن است رفتار تهاجمی خود را رو به خودتان برگردانید و به خود آسیب بزنید. بسیار حائز اهمیت است که علت رفتار پرخاشگرانه خود را بدانید. در این صورت بهتر می توانید به خودتان کمک کنید.

تهیه کننده : خانم سمانه تقدیمی – مربی بهداشت دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره ( 1 )
تایید کننده: سرکار خانم شیروان پیروز– معاونت آموزشی


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20