ویژگی های یک معلم موفق و توانمند

• رفتار معلم در کلاس باید چگونه باشد

رفتار معلم با دانش آموز از ابتدایی تا دانشگاه باید رفتاری توام با احترام و درک متقابل باشد. همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، در مورد ارتباط بین فردی و شخصیت فردی ویژگی های زیر برای معلم ها می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
نقش یک معلم خوب در زندگی بچه ها بسیار مهم است. یک معلم خوب می تواند با رفتار درست الگوی بسیار مناسبی برای دانش آموزان و دانشجویان باشد. دانش آموزان در مقطع ابتدایی و متوسطه اول شاید به اندازه پدر و مادر خودشان از معلم تاثیر می پذیرند. رفتار درست و توام با احترام معلم ها و اساتید دانشگاه باعث می شود در کلاس درس زمینه و جو بسیار خوبی برای یادگیری فراهم گردد. اگر دانش آموزان و دانشجویان در کلاس احساس راحتی و آرامش داشته باشند مطمئنا درس را هم بهتر یاد می گیرند. نکته بسیار مهمی که در رابطه با رفتار معلم در کلاس درس باید مد نظر قرار گیرد این است که احترام به شاگردها و ایجاد فضای شاد و صمیمی به این معنی نیست که درس و کلاس جدی گرفته نشده و هر دانش آموزی هر کاری که بخواهد را انجام دهد. هنر یک معلم موفق و توانمند این است که در عین حال که جدی است و خطوط قرمز را در کلاس مشخص می کند، کلاس با نشاط و صمیمی و آزادی هم دارد. اساتید موفق با عکس العمل هایی که در زمان های مناسب از خودشان نشان می دهند به شاگردها می گویند که چه کارهایی مجاز است و چه کارها و رفتارهایی را نباید انجام دهند. حتی می توان در جلسه اول تدریس این موارد را ذکر کرد.

در نظر داشته باشید که یک معلم وقتی در کلاس مدیریت خوبی می تواند داشته باشد و وقتی دانش آموزان و دانشجویان از ایشان حساب می برند که خود استاد کار خودش را درست انجام دهد، اعتماد به نفس خوبی داشته باشد و بر درس به صورت کامل مسلط باشد. استادی که درس را بلد نیست فضا را برای سوء استفاده مهیا می کند. دانش آموزان و دانشجویان از اساتید خوب و مسلط بسیار حساب می برند و برای معلم های با سواد و عالی احترام قائل هستند. به عنوان مثال استادی که در زمینه تدریس ریاضی فعالیت دارد اگر نحوه تدریس ایشان به گونه ای باشد که شاگردهای ایشان درس را درک نمایند و در کنار آن احترام دانش آموزان و دانشجویان در اولویت معلم قرار داشته باشد، مسلما شاگردهای ایشان هم برای استاد خودشان احترام زیادی قائل بوده و از وقت کلاس نهایت استفاده را می برند. معلمی که در پاسخ دادن به سوالات درسی و علمی دانش آموزان و دانشجویان توانایی لازم را نداشته باشد نمی تواند رابطه خوبی با شاگردهای خودش داشته باشد.

تهیه کننده : زهرا اکبری– آمعاونت اجرایی دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره (۱)

تایید کننده: سرکار خانم شیروان– معاونت آموزشی آموزشگاه


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20