نقش تغذیه سالم در ضریب هوشی کودکان

براساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته است ،ضریب هوشی کودک از زمان بارداری مادر تا سن 2 یا حداکثر 3 سالگی شکل می گیرد و در این میان تغذیه صحیح مادر قبل از بارداری و طی آن تغذیه کودک با شیر مادر و تغذیه صحیح کودک تا سن 2 سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی کودک مؤثر است:

  • کمبود آهن 9 درجه ضریب هوشی را کاهش می دهد.
  • محرومیت از شیر مادر 8 درجه ضریب هوشی را کم می کند.
  • تولد با وزن کم 5 درجه ضریب هوشی را کم می کند.

همه موارد تلفیقی از تغذیه صحیح مادر و کودک می باشد.

الف) در جهان 2 میلیارد نفر از کمبود آهن رنج می برند پس لازم است بانوان قبل از بارداری فقر آهن خود را درمان کنند و بعد اقدام به بارداری نمایند و در حین بارداری و حتی تا زمانی که کودک تغذیه کمکی را شروع می کند ،آهن دریافت نمایند که بهترین راه از طریق قطره های آهن می باشد. مادران با هر ترفندی باید سعی نمایند قطره آهن را به کودک بخورانند و توجه داشته باشند کاهش 9 درجه ضریب هوشی می تواند زندگی کودک شما را متحول کند.

ب) مادران باید مراقب باشند به دلایل مختلف کودک خود را از 8 درجه ضریب هوشی بی بهره نگذارند.

تحقیقات نشان می دهد، نوزادانی که حتی شیر خشک خود را از دست مادر خود دریافت می کنند ضریب هوشی بهتری نسبت به نوزادانی که شیرشان را از دست افراد دیگر می گیرند دارند.

ج) تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری سبب تولد نوزاد با وزن کم می شود که همین امر موجب کم شدن 5 درجه ضریب هوشی کودک می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده نقش سرب را در میزان هوش نباید نادیده گرفت. طبق تحقیقات انجام شده سرب یکی از پایدار ترین و مخرب ترین فلزات سنگین است که جذب آن می تواند باعث مسمومیت برای انسان شود.

در سال های اخیر درمورد نقش سرب در اثرگذاری روی رفتار و رشد عصبی کودکان تحقیقات زیادی انجام شده است. سرب به طور واضح قادر به اثر گذاری منفی روی سیستم اعصاب مرکزی در مقادیر بالا می باشد. همچنین بعضی از مواد غذایی دارای اثر منفی روی هوش تشخیص داده شده اند که عبارت اند از:

انواع شکلات، فست فود ها، نوشابه ها، پاستیل های رنگی، پفک و بیسکوئیت و فرآورده های گوشتی غیر استاندارد مثل سوسیس و کالباس.

این که این دسته مواد غذایی زیان بار است به دلیل وجود مواد نگهدارنده و انواع رنگ ها است که با خوردن این مواد غذایی جذب یک سری از ریز مغذی ها در بدن کودک مختل یا کاهش می یابد.

از طرفی چون دارای کالری زیادی هستند باعث افزایش وزن کودک و افزایش بافت چربی در اطراف اندام های بدن به خصوص رگ ها و مویرگ هایی که وظیفه تأمین خون و اکسیژن بافت ها را برعهده دارند می شود.

بهترین غذاها برای سلامت مغز و افزایش تمرکز:

1) بلوبری: به خاطر خواص پرشماری که دارد معمولا در بالای نمودار میوه ها از جمله رنگدانه برای ارتقاء سلامت قرار می گیرند. این میوه به محافظت از مغز کمک می کند.

2) آووکادو: چربی و آنتی اکسیدان های غیر اشباع در آووکادو به گردش خون کمک می کند که موجب جریان خون بهتر به مغز می شود و پتاسیم موجود درآن به تنظیم فشار خون کمک می کند که بدین گونه از مغز محافظت می کند.

3) تخم مرغ: منبع خوبی برای تأمین پروتئین های مورد نیاز بدن است، در واقع یکی از بهترین مواد غذایی برای دریافت پروتئین، سفیده تخم مرغ است اما از زرده نباید غافل شد زیرا مغذی ترین بخش تخم مرغ برای سلامت مغز است. برای اینکه کودک شما از لحاظ مغزی عملکرد بهتری داشته باشد روزی یک عدد تخم مرغ در رژیم غذایی او بگنجانید.

4) بادام: بادام سرشار از ویتامین E و میان وعده ای بسیار خوشمزه برای افزایش تمرکز است.

5) سبزیجات برگ سبز تیره: سبزیجات برگ سبز تیره مثل کلم از کاهش عملکرد شناختی جلوگیری می کند. خوردن این سبزیجات حداقل یک بار در روز پیشنهاد

 می شود.

6) روغن زیتون فرا بکر) روغن زیتون فرا بکر به عنوان یک منبع شگفت انگیز

برای مغز و قلب عمل می کند پیشنهاد می شود در وعده های غذایی مقداری روغن فرابکر روی غذای کودک خود بریزید.

7)ماهي هاي چرب : مانند ماهي آزاد، تون و ساردين که منبع غني اسيدهاي چرب امگا-3 هستند، تأثير بسزايي دارند.
امگا-3 به طور چشمگيري در تقويت سلول هاي مغزی و افزايش يادگيري و تمرکز کمک مي نماید. تحقيقات نشان مي دهند روغن ماهي مي تواند عامل مهمي براي تقويت ضريب هوشي باشد و به مشکلات رفتاري کودکان مانند اختلال کمبود توجه و بيش فعالي کودکان توجه کند.

تأیید کننده : معاون آموزشی – سرکار خانم رضایی

تهیه و تنظیم : مشاور آموزشگاه – نرجس جعفری


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20