مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان

برای زندگی موفق در جامعه نیاز به روابط درست با افراد جامعه است. هر فردی برای حضور در جامعه در هر مقطع سنی و هر شرایطی از جمله دوران تحصیل، در شغل و یا روابط با دوستان نیاز به مهارت‌های اجتماعی و رعایت آداب اجتماعی درست خواهد داشت. بنابراین کودکان و دانش آموزان باید علاوه بر مهارت‌های فردی بتوانند مهارت اجتماعی خود را تقویت کنند. به عنوان والدین فرزند خود بهتر است به فکر این مساله باشید که بتوانید مهارت‌های اجتماعی درست را به فرزند خود یاد دهید. حضور در جامعه و ارتباط برقرار کردن با افراد نیاز ضروری امروز است. کودکان برای آن که خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، سازگارتر کنند باید انواع مهارت‌های اجتماعی را فرا بگیرند.
• شروع مهارت‌های یادگیری دانش آموزان از خانواده شروع می‌شود. مدارس نیز منبع مفیدی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی است. مهارت‌های اجتماعی که کودک لازم است فرا بگیرد در برگیرنده طیف وسیعی از توانایی‌های گروهی، از آغاز، حفظ و پایان یک مکالمه ساده تا تشخیص علائم ارتباط اجتماعی و حتی پیچیده‌ترین آن‌ها مثل، فرایند حل مشکل و تعارض‌های به وجود آمده است. والدین می‌توانند مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان را با استفاده از روش‌های گوناگون مثل مدل سازی، نقش بازی کردن و اجرای نمایش و تمرین به فرزندانشان بیاموزند.
• مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان در مدرسه به خاطر ارتباط با افراد بیشتر پرورش پیدا می‌کند. چگونه خندیدن، رعایت فاصله اجتماعی نسبت به دیگران، چگونگی صحبت کردن، احوالپرسی با دیگران، گفتگو کردن با دیگران، بازی و کار کردن با دیگران، جلب توجه و درخواست کمک، توانایی مهار پرخاشگری، آراستگی و بهداشت پایه و اساس مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان است.

مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی

دانش آموزان باید برای ارتباط درست تحت تعلیم قرار بگیرند. تاثیر مدارس بر آموزش مهارت‌های اجتماعی کاملا مشهود است. فعالیت‌های گروهی که در مدارس صورت می‌گیرد یکی از مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان را با عنوان همکاری داشتن تقویت کند. دوست بودن، کمک کردن، مشارکت در امور از جمله مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان مدارس تقویت خواهد شد.
پیروی از قانون و نظم و انضباط که از مهارت‌های اجتماعی است در مدارس به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

  •  رعایت نوبت
  •  احترام به دیگران
  • وظیفه شناسی ( کارهای گروهی)
  • خوب گوش کردن به حرف دیگران
  • برقراری رابطه مثبت و متقابل
  • رفتار مناسب و احترام به خود
  • بخشش
  • صبر و شکیبایی داشتن
  • پذیرش اختلاف نظرها
  • مودب و فروتن بودن

نیز از دیگر مهارت‌های اجتماعی در دانش آموزان است که در فرآیند و روال کارهای مدرسه دانش آموزان به صورت کاملا کاربردی آن‌ها را فرا می‌گیرند.

آموزش مهارت اجتماعی به دانش آموزان

مهارت‌های اجتماعی برای داشتن روابط سالم در جامعه بسیار اثرگذار است. بنابراین باید فرهنگ سازی درست برای آموزش مهارت اجتماعی به کودکان در جامعه رواج پیدا کند. آموزش مهارت اجتماعی درست از یک خانواده سالم شروع می‌شود. هنگامی که کودک برخورد والدین خود را با یک دیگر می‌بیند به نا خودآگاه در حال یادگیری مهارت‌های اجتماعی است. قدم بعدی روابط‌های خانوادگی است که بر آموزش مهارت‌های اجتماعی کودک تاثیر خواهد گذاشت. بعد از آن کودک به مدرسه ورود پیدا می‌کند و با افراد بیشتری ارتباط پیدا می‌کند. آموزش صحیح مهارت‌های اجتماعی به کودکان جامعه ای سالم را می‌سازد.
 * داشتن رفتارخوب
همان طور که گفته شد آموزش از خانواده شروع خواهد شد. بنابراین به کودک خود بیاموزید که از کلماتی مانند ” لطفا “و ” از شما متشکرم ” استفاده کند چون برای کودک مهم است مودب باشد.
 * داشتن مهارت‌های ارتباطی
آموزش مهارت اجتماعی به کودکان مهم است. کودک باید بتواند مکالمه خوبی داشته باشد. معرفی مودبانه خود، ارتباط چشمی با طرف دیگر، گوش دادن و به اشتراک گذاری مناسب، چیزهای بحرانی در مکالمه خوب هستند که می‌توانید به کودک آموزش دهید.
 * کنترل احساسات
زمان هایی وجود خواهد داشت که کودک ممکن است احساس اضطراب کند و بخواهد کاری انجام دهد. برای آموزش مهارت اجتماعی به کودکان نیاز دارید به کودک یاد دهید چگونه احساسات خود را در شرایط خاص کنترل کند.
 * داشتن صبر
آموزش مهارت اجتماعی به کودکان و صبر داشتن یک مسئله مهم در مهارت‌های اجتماعی است. صبر یک ارزش مهم است که کودک باید از روی جوانان یاد بگیرد.

تهیه کننده : سرکار خانم شیروان پیروز– معاونت آموزشی دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره (۱)

تایید کننده: سرکار خانم حسینی – مدیریت محترم آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20