فرهنگ،خانواده و آینده شغلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

  • فرهنگ

فرهنگ به عنوان نقطه کانونی و پیوند دهنده ارزش ها، آداب و رسوم، اعتقادات و سبک ها و رویه های زندگی در تمامی زوایای زندگی افراد و جوامع قابل مشاهده است. حتی در مساله بسیار مهم خواندن و ناتوانایی های مرتبط با آن. ناتوانی های یاد گیری در خواندن، ریاضیات، زبان و… می تواند در مسائل شغلی و حرفه ای، پویایی خانواده، ادامه تحصیل وروابط اجتماعی و ادارک فرهنگی افراد تاثیر بگذارد. نوجوانان مبتلا به ناتوانی یادگیری باید نسبت به آینده، به ویژه موضوع استخدام، که برای آنان فایده بسیار دارد، آگاهی و آموزش های لازم را دریافت نمایند. بالا بودن ترک تحصیل دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری خبر از شکست خانواده ها و مدارس و سازمان ها در ارائه خدمات مناسب به این دانش آموزان است. توسعه بینش خانواده ها و دانش آموزان به عنوان یک عامل فرهنگی نسبت به آینده و اشتغال و بهره گیری از مشاوره و حمایت های آموزشی و انگیزشی مستمر برای پویایی خانواده، ادامه تحصیالت و روابط اجتماعی فرد یک ضرورت است.

  • خانواده

خانواده پدیده ای اجتماعی و فرهنگی است. کشش جنسی، نیاز به تولید نسل و نیازهای مادی و جسمانی که پدیده های زیستی هستند، در ترکیب با قواعد و قراردادهای اجتماعی که پدیده های فرهنگی هستند، در نهایت به شکل گیری نهادی اساسی تحت عنوان خانواده می انجامد. از طریق خانواده است که کودک یاد می گیرد چگونه با دیگران معاشرت کند، نظم و انضباط را در اولویت قرار دهد، سازگار، جامعه پذیر و مسؤولیت پذیر باشد و آینده خود و جامعه را بسازد.
در بسیاری از مدارس و خانه ها با کودکان و نوجوانانی مواجه می شویم که به آنها برچسب هایی مانند کودن، کند ذهن، عقب مانده و…زده می شود در حالیکه آن ها دارای هوش عادی، وضعیت جسمی مناسب و دارای ارتباط اجتماعی مناسب با بقیه همسالان خود هستند و از عهده وظایف و مسولیت های واگذار شده بر می آیند. اما وقتی شروع به تحصیل می کنند در خواندن، نوشتن، و حساب کردن با مشکالت زیادی مواجه می شوند. از طرفی به علت آگاهی نداشتن والدین و یا معلمان، از دلایل ناتوانی، آنان سرزنش می شوند یا با دیدن وضع درسی مناسب همسالان خود احساس حقارت کرده وپس از تحمل فشار های فراوان، از درس و مدرسه ویادگیری بیزار می گردند.

اکثردانش اموزان دارای ناتوانی یادگیری درگستره سنی 1- 5 سالگی قرار دارند. این تعداد در سنین 16-21سالگی کاهش چشمگیر می یابد. این کاهش احتماال به سبب ترک زود هنگام مدرسه توسط این دانش آموزان و به دلیل ناتوانی آنان در فایق آمدن برمشکلات مرتبط با یادگیریشان است.

ویژگی های کودکان دارای اختلالات یادگیری

رفتار هایی که معلمان و اولیا دانش آموزان را نگران می کند و معمولا بیانگر ناتوانی های یادگیری هستند در فهرست زیر به آنها اشاره میشود:
1.مسائل عاطفی

 2. ناتوانی ادراکی- حرکتی

3. تحرک بیش از حد

4 -ناتوانی ویژه یادگیری در خواندن، نوشتن، هجی کردن و حساب

5. اختلال های حافظه و تفکر

6. بی اختیاری

7. اختلال های توجهی مثل گستره ی محدود توجه، حواس پرتی

8.کاستی های کلی جهت یابی و اطلاع از وضعیت محیط

9.اختلال گفتاری و شنیداری

خانواده و علل شکست کودکان دارای اختلالات یادگیری

برخی از خانواده ها با عدم پذیرش دانش آموزان دارای اختلالات یاد گیری ، هویت فردی و اجتماعی آنان را دچار آسیب و
سستی می کنند. به طوری که آنان احساس می کنند فردی سربار خانواده هستند. از سویی دیگر بعضی خانواده ها پذیرش
فرزندان را مشروط بر موفقیت های تحصیلی می دانند. در موارد دیگر حمایت های بیش از حد خانواده دانش آموز را از به
عهده گرفتن مسؤولیت عملکرد تحصیلی خود باز می دارد.در مجموع روابط خانوادگی مشکل دار، یکی از عوامل موثر شکست
دانش آموزان در موفقیت تحصیلی آنان است.
سایر علل شکست این دانش آموزان را در امر یادگری، به طور خلاصه می توان یه شرح زیر برشمرد:

  • فقدان انگیزش کافی
  • فقدان توجه ودقت الزم
  • دقت بیش از اندازه به جزئی از کل
  • فقدان هماهنگی الزم در حرکات
  • جنب و جوش بیش از حد
  • وراثت و مسائل ژنتیکی
  • بیو شیمیایی

بحث و نتیجه گیری

ممکن است وجود کودکان مبتلا به یادگیری باری یا مشکلاتی بردوش خانواده تلقی شود اما والدین باید تشویق شوند تا به طور پیوسته و با حرارت، خدمات خویش را به کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دنبال کنند.آموزش پدران ومادران آینده در پیش گیری از ناتوانی های یادگیری اهمیت به سزایی دارد و می تواند به عنوان یک راهبرد موثر مورد توجه قرار گیرد. بهترین راه برای کسب اطمینان از درست بودن یک شغل برای افراد دارای اختلال یادگیری این است که آن توسط یک راهنما انتخاب شده باشد. بنابر این استمرار ارتباط افراد دارای اختلال یادگیری با مشاوره یک ضرورت است و باالخره والدین و عموم افراد باید از نیاز های جوانان وکودکانی که احتماال دچار اختلال های یادگیری هستندآگاه باشند و از خدماتی که می بایست در دسترس این افراد قرار گیرد مطلع گردند وقتی مدارس استاندارد های خشک را می پذیرند، بیشتر دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری که با صرف دقت بیشتر دبیرستان را به پایان می رسانند نمی توانند از عهده برنامه های بعدی برآیند و در نتیجه وقتی بزرگسال محسوب می شوند فرصت های شغلی کمتری خواهند داشت.مشکلات خواندن و مسائل عاطفی و اجتماعی ممکن است پیشرفت شغلی بزرگساالن را محدود کند و بر دوست یابی و حفظ رابطه دوستی تأثیر بگذارد.

منابع و مآخذ:

  • قرآن کریم
  • تبریزی،مصطفی )1 81.) در مان اختالالت دیکته نویسی،تهران:انتشارات فراروان.
  • ابن شعبه ، محمد بن علی) 8 ق (.تحف العقول، بیروت: موسسه االعلمی للمطبوعات
  • جعفری ،محمد تقی)811.) فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو.تهران: شرمؤسسه تدوین و نشر آثار عالمه جعفری

تهیه کننده : خانم زهرا اعتماد ، نیروی معین دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره (۱)

تایید کننده: سرکار خانم شیروان پیروز– معاونت آموزشی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20