رفع مشکلات رفتاری دانش آموزان در سرویس مدارس

خیلی از دانش آموزان در طول روز علاوه بر ارتباط با مربیان آموزشی و همکلاسی‌ها، مدت زمان کوتاهی را نیز در سرویس‌های مدارس سپری می‌کنند و بر همین اساس ارائه خدمات کیفی و کمی و آموزش و تربیت در این سرویس‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناسان و مسئولان حوزه تربیت و آموزش معتقدند سرویس‌های مدارس به عنوان کلاس درس موقت عمل می‌کنند و هرگونه رفتار و اعمال راننده و دانش آموزان در این خودروها نقش بسزایی در تربیت آنها دارد.

برخورد مناسب و رفتار صحیح با دانش آموزان، توجه به شئونات اسلامی و نظارت بر کار رانندگان از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین و مسئولان به آن تاکید دارند.

انتخاب رانندگان با اخلاق مناسب ضروری است

برای والدین دانش آموزان آنچه بیش از سایرین اهمیت دارد، حفظ سلامت جسمی و اخلاقی کودکان و نوجوانان است که باید مورد توجه مسئولان و رانندگان سرویس‌ها قرار گیرد.
واقعیت این است که دانش آموزان در طول روز حدود نیم تا یک ساعت را با سرویس مدرسه در بیرون از منزل و مدرسه سپری می‌کنند و اگر راننده از نظر اخلاقی دارای رفتار ناپسندی باشد، قطعاً زحمات تربیتی پدر و مادر و مربیان آموزشی به هدر می‌رود.

ضرورت پاکیزگی سرویس مدارس، رعایت شئونات اسلامی و نظارت بر رانندگان

لازم است رانندگان سرویس‌های مدارس در مقطع ابتدایی به صورت ویژه در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند تا علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی خودروها به موضوعات رفتاری خود و اثرگذاری آنها بین دانش آموزان نیز اشرافیت داشته باشند نظارت بیشتر بر نحوه رفتار و کار رانندگان سرویس مدارس می‌تواند به سلامت رفتار و اعمال آنها منجر شود.

اعتماد بیش از حد به رانندگان خطرآفرین است؛ ضرورت نظارت حداکثری

دانش آموزان همواره در طول روز زمان زیادی را صرف تردد از خانه تا مدرسه می‌کنند و این موضوع در شهرهای بزرگ که فاصله بین خانه تا مدرسه بیشتر است، باعث می‌شود تا بیشتر تحت تأثیر راننده و فضای تاکسی باشند.
رانندگان تاکسی عمدتاً به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل دانشجویان، جوانان بیکار، بازنشستگان و کسانی که تنها وسیله امرار و معاش آنها وسیله نقلیه است، به این شغل روی می‌آورند.
دانش آموزان بویژه دختران مقاطع راهنمایی و متوسطه اول و دوم در حین تردد با این سرویس‌های مدارس تمایل دارند که در خودرو موسیقی پخش شود، حال اگر نظارت دقیق روی رفتار آنها وجود نداشته باشد، ممکن است که ارتباطی نامناسب بین آنها و راننده شکل گرفته و آسیب هایی اجتماعی فراوانی به همراه داشته باشد.
خانواده‌هایی که به رانندگان سرویس‌های مدارس بیش از حد اعتماد می‌کنند، شاهد سو استفاده و خشونت علیه کودکان هستند که باید از این نوع نگرش خودداری کنند.

مذاکراتی که در این ۲ سال گذشته بین مربیان آموزشی و اولیا دانش آموزان برقرار و منجر به تصمیمی شد مبنی بر اینکه در مدارس یک نماینده با صلاحیت اخلاقی بالا به مدیریت و ارتباط با سرویس‌های مدارس اقدام کند و این موضوع سبب می‌شود تا این افراد به جذب رانندگان مطمئن و با صلاحیت اقدام کنند
یکی از موانعی که در ارتباط با سرویس‌هایی مدارس وجود دارد، نوع مدیریت مدارس به لحاظ دولتی و خصوصی بودن آن است؛ به طوری که مدارس دولتی بیشتر تمایل نشان می‌دهند تا همکاری‌های امنیتی را انجام دهند و در خصوص مدارس خصوصی چندان نمی‌تواند اعمال نظر کرد.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی به سرویس مدارس مینی بوس اشاره کرد و گفت: در این نوع سرویس‌ها به دلیلی تجمع نوجوانان و همسالان و دسترسی آنها به تلفن‌های همراه و فضای مجازی باید نظارت‌های ویژه ای را لحاظ کرد.

رعایت نکردن شئونات اخلاقی، خط قرمز در سرویس مدارس

ارائه خدمات به دانش آموزان بیش از ظرفیت خودرو، رعایت نکردن شئونات اسلامی و بداخلاقی را به عنوان خط قرمزهای آموزش و پرورش در سرویس‌های مدارس است .
سرویس‌های مدارس به نوعی کلاس‌های خصوصی تربیتی هستند و رفتارها و اعمال راننده در این محیط کوچک روی اخلاق و تربیت دانش اموزان اثر می‌گذارد
به دانش آموزان همواره آموزش داده می‌شود تا ” مهارت نه گفتن” را تمرین کنند و هرنوع اقدام مشکوک را به والدین و مربیان آموزشی اطلاع دهند.

تهیه کننده : سرکار خانم سیدان– معاونت آموزشی دبستان دخترانه امام حسین ( ع ) شماره (۱)

تایید کننده: سرکار خانم حسینی – مدیریت آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20