اسفند ماه

گزارشات سال ۱۳۹۹

1-بارگزاری فرم های داوری مسابقات قرآن پرتو نور در سایت قرآن

دلهاى ما باید قرآنى بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه‌ى ما قرآنى خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاستگذارى ندارد. اصل این است كه دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتاً قرآنى باشد.

?رهبر معظم انقلاب مدظله العالی

با توجه به نزدیک شدن به برگزاری نهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور و لزوم آگاهی مربیان محترم قرآن و دانش آموزان عزیز از چگونگی داوری مسابقات، فرم های داوری در 3 اسفند ماه 99 بر روی سایت قرآن پرتو نور در قسمت فرم ها قرار گرفت. اولیای محترم ، همکاران و دانش آموزان عزیز می توانند با مراجعه به سایت قرآن پرتو نور در سایت تبار از محتوای این فرم ها جهت آمادگی بیشتر در مسابقات بهره مند گردند .

2-تهیه کلیپ مناطق دیدنی ایران زیبا توسط دانش آموز عزیز مارال مظلوم

دانش آموزان کلاس دوم سه خانم یاری پس از آموزش درس ایران زیبا در درس فارسی در 5 اسفند ماه 99 با مناطق مختلف ایران آشنا شدند ، مانند سی و سه پل اصفهان ، ارگ بم کرمان ، ماسوله گیلان و ….

دانش آموز خلاق و پژوهشگر خانم مارال مظلوم با کمک و همراهی اولیا محترم شان در این زمینه کلیپی تهیه کردند و مناطق بیشتری از ایران را به دوستان خود معرفی نمود.

با تشکر از مارال عزیز و همکاری والدین محترمش .

3-نامه ای به پدرم

امام صادق علیه السلام می فرمایند : نیکی به پدر و مادر نشانه شناخت شایسته ی بنده ی خداست زیرا هیچ عبادتی زودتر از رعایت حرمت پدر و مادر مسلمان انسان را به رضایت خدا نمی رساند .

در 6 اسفند ماه 99 همزمان با نزدیک شدن به ۱۳ ماه رجب و میلاد باسعادت اولین ستاره ی درخشان آسمان امامت و ولایت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و روز پدر ، از دانش آموزان عزیزم خواسته شد تا به عنوان موضوع انشا نامه ای به پدر بزر گوارشان بنویسند و از زحمات ایشان تشکر کنند .دختران پر تلاشم جملاتی بسیار زیبا نوشتند که همه نشانگر قدردانی از پدر مهربانشان بود و با ذوق و هنر خود آن را تزئین کرده و ارسال نمودند و آرزو کردند که همه پدران سرزمینشان در صحت و سلامت باشند .

4-آشنایی با سفره ی هفت سین و نماد های آن

دانش آموزان عزیز کلاس دوم سه خانم یاری در 12 اسفند ماه 99 پس از آموزش در کلاس آنلاین و کلاس های مجازی در درس فارسی خود درس نوروز ، درباره ی سفره ی هفت سین و نماد های آن و همچنین آداب و فرهنگ ما ایرانیان در قبل از نوروز و هنگام نوروز، مثل خانه تکانی و شرکت در جشن نیکو کاری و چیدن سفره هفت سین و دید و بازدید و مراسم نوروز و تحویل سال و… آشنا شدند .

دانش آموزان عزیز این کلاس به عنوان تکلیف مهارت محور نقاشی از سفره هفت سین و نماد اجزای هفت را نقاشی کردند و با مفهوم هریک از نمادهای هفت سین آشنا شدند و تصاویر مربوطه و برخی کلیپ تهیه کردند و برای معلم خود ارسال کردند.

(سبزه نماد : سرسبزی زندگی و شادابی – سنجد: نماد سنجیده بودن در رفتار و کردار ، سمنو : خیر و برکت ، سماق : صبر و بردباری ، سکه : افزایش مال و دارایی ، سیر : چشم ودل سیر بودن ، سرکه : راضی بودن و قناعت بودندر زندگیست . )

5-برگزاری جلسه هم اندیشی معاونین و مربیان تربیتی

مربیان از دیروز انقلاب تا روزهای آتش و حماسه و سنگر تا امروزی که جبهه های تازه و دشوارتری فرا روی انقلاب اسلامی گشوده شده، فارغ از فراغت و آرامش «راه» می نمایند و راه می گشایند و به راه می خوانند. در مدرسه، حتی پس از مدرسه، قلب ها را آرامش می بخشند، بی سامانی ها را سامان می دهند. در حل مشکلات دانش آموزان، چاره می جویند، مشورت می کنند، به مطالعه می پردازند و آن گاه که بن بستی شکسته می شود و لبخندی بر لبی طلوع می کند، نشاط و طمأنینه ای شگفت در سیما و نگاهشان می یابی.

همزمان با هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی در 11 اسفند ماه 99 ، جلسه هم اندیشی معاونین و مربیان پرورشی در حسینیه سیدالشهدا علیه السلام در حال برگزاری می باشد .

در این جلسه جانشین محترم مدیرعامل محترم موسسه جناب آقای رحیمی ، کارشناس محترم فرهنگی واحد خواهران موسسه سرکار خانم دلیری و جمعی از همکاران و مدیران محترم مدارس حضور دارند و از بیانات و رهنمودهای جناب آقای رحیمی بهره مند می گردند .

6-بازدید مسئولین محترم اداره آموزش و پرورش ناحیه ۶ از نحوه اجرای طرح تدبیر

با عنایت به اینکه بهبود عملکرد مدیریت آموزشگاهی به عنوان یکی از سیاست های بهبود کیفیت آموزش و پرورش اعلام گردیده است، در همین راستا الگوی تعالی مدیریت مدرسه برای عملیاتی کردن این سیاست طرح تدبیر تعریف می نماید.

برنامه طرح تدبیر یک برنامه جامع است که به منظور بهبود مدیریت مدرسه و ارتقا کیفیت یادگیری دانش آموزان و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات در دستور کاری مدارس ابتدایی قرار می گیرد و شامل اجرای ساحتهای 6 گانه نه سند تحول بنیادین می باشد.

در راستای اجرای این طرح توسط ناحیه 6 آموزش و پرورش کلیه مدارس این ناحیه به گروه های 12 گانه تقسیم شده که این آموزشگاه تحت نظارت خانم خاوری بود، که امروز 12 اسفند ماه 99 از این طرح بازدید بعمل آمد ضمن تایید کامل طرح که توسط معاونت محترم اجرایی سرکار خانم حسینی انجام گردیده است از ایشان قدردانی نمودند.

لازم به توضیح است سرکار خانم سیدان معاون محترم پرورشی نیز گزارش عملکرد فعالیت های فرهنگی و هیئت دانش آموزی اخلاص را که قبلا به صورت کتبی تهیه و تدوین کرده بودند را به ایشان ارائه نمودند که موجب جلب رضایت بازرسین محترم قرار گرفت.

7-کاشت نهال در روز درختکاری توسط دانش آموز همتا زمانی

در روز چهارشنبه  14 اسفند ماه 99 آموزگار محترم سرکار خانم یاری در کلاس مجازی برای دانش آموزان کلاس خود پیام دادند که فردا ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری است و با کاشت درخت به پاکیزگی هوای شهر خود و طبیعت کمک کنیم .

دانش آموز عزیز همتا زمانی پس از شنیدن پیام آموزگار خود در کانال کلاس مجازی با همکاری والدین خود اقدام به کاشت نهال کرد و تصویر مربوطه را ارسال نمود .

با تشکر از همتا زمانی عزیز و والدین گرامی ایشان .

8-گرامیداشت روز درختکاری, روز دوستی با طبیعت

کشت کنید و درخت بنشانید به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک تر از این نکرده اند. امام صادق(ع)

در ایران, روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند ماه “روز درختکاری” است.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است. در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم در اقصی نقاط کشور اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند . ایرانیان هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار, زندگی را به زمین باز می گردانند.

به همین مناسبت امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدرسه , تعدادی از دانش آموزان عزیز اقدام به کاشت گل و نهال نمودند و 15 اسفند ماه 99 با ارسال فیلم و عکس , این سنت پسندیده را گرامی داشتند.

9-آشنایی با ناهمواری های ایران

دانش آموزان کلاس چهارم سه پس از آموزش درس پانزدهم مطالعات اجتماعی و آشنا شدن با رشته کوه ها ، چگونگی تشکیل جویبار و رود ،پیدایش جلگه و دریافتند که سرزمین ما ایران دارای پستی و بلندی های زیادی می باشد که به آنها ناهمواری می گویند ، همچنین دشت لوت و دشت کویر بزرگترین دشت های ایران هستند و جلگه ها سرزمین های حاصلخیزی هستند .

در 16 اسفند ماه 99 از دختران پرتلاشم خواسته شد تا نقشه ی ناهمواری های ایران را رسم کنند و بر روی نقشه رشته کوه البرز و رشته کوه زاگرس و مهم ترین قله های آنها رابا استفاده از نخ کاموا ،پولک ،مقواهای رنگی و… مشخص کنند دختران خوش ذوق و با استعداد کلاسم این فعالیت را به نحو احسن انجام دادند و برایم ارسال نمودند.

10-برقراری تماس تلفنی جهت پیگیری مرحله دوم مسابقات قرآن پرتو نور

حفظ قرآن کریم در صورتی که همراه با توجه و فراگیری معانی و ترجمه آیات قرآن باشد، جامع‌ترین روش اُنس با قرآن است. ما باید قرآن را سرلوحه همه کارهای خود قرار دهیم و از اُنس با قرآن کریم غفلت نکنیم. نتیجه و ثمره اصلی آموزش و یادگیری قرآن، خواندن روزانه آن و اُنس دائمی با قرآن کریم است.

با توجه شرایط کرونایی و عدم امکان حضور دانش آموزان شهرستان در نهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور در مشهد و برگزاری این مسابقات به صورت شهرستانی ، در 17 اسفند ماه 99 تماس تلفنی به کلیه مدارس توسط معاونت محترم پرورشی دبیرخانه انجام شد و پیگیری های لازم جهت برگزاری مرحله دوم مسابقات و ارسال اسامی به دبیرخانه در موعد مقرر جهت تهیه لوح تقدیر و جوایز برترین ها انجام پذیرفت .

11-برگزاری جلسه با داوران مسابقات قرآنی پرتو نور

عزیزان من! ما احتیاج داریم به قرآن؛ این قرآن نیاز امروز ما است؛ نه فقط ما ملّت ایران، جامعه‌ی اسلامی بلکه جامعه‌ی بشری، امروز واقعاً به قرآن نیاز دارند. قرآن است که با استکبار مخالفت میکند، قرآن است که با ظلم صریحاً مخالفت میکند، قرآن است که با کفر بالله صریحاً مقابله میکند، قرآن است که با طغیان و طاغوت با قدرت مقابله میکند.

رهبر معظم انقلاب ، آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)

با توجه به نزدیک شدن به برگزاری نهمین دوره مسابقات قرآن پرتو نور ، و لزوم برنامه ریزی دقیق داوری مسابقات ، در روز یکشنبه 17 اسفند ماه 99 جلسه توجیهی با حضور مدیریت محترم سرکار خانم فغانی ، واحد پرورشی و داوران محترم برگزار گردید .

در این جلسه به بررسی چگونگی برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی و اجرای آن به مناسب ترین و عادلانه ترین شکل ممکن پرداخته شد و برنامه ای جامع مصوب گردید که به زودی بر روی سایت قرآن پرتو نور قرار خواهد گرفت .

12-آشنایی با جشن نوروز و شروع سال جدید

دانش آموزان کلاس دوم سه پس از آموزش درس ۱۵ فارسی درس نوروز ، با جشن نوروز و شروع سال جدید آشنا شدند .

آن ها آموختند که ما ایرانیان آداب و رسوم سال نو داریم . مثلا قبل از سال نو خانه تکانی می کنیم . در جشن نیکو کاری شرکت می کنیم و سفره ی هفت سین می چینیم  که در آن هفت چیزی که با سین شروع می شود و هر کدام نماد و سمبل چیزی است و علاوه بر آن تخم مرغ های رنگی و قرآن و آینه و شمعدان و شیرینی و شکلات می گذاریم .

عمو نوروز و حاجی فیروز پیک بهار هستند و خبر آمدن بهار را به مردم می دهند . در همین راستا دانش آموزان خوب کلاس دوم سه نفاشی سفره هفت سین و کلیپ هایی از آداب و رسوم اقوام ایرانی آماده کردند و در 18 اسفند ماه 99 برای معلم خود سرکار خانم یاری ارسال کردند .

با تشکر از این دانش آموزان خوب و همکاری والدین عزیزشان.

13-اتمام اجرای طرح حفظ آیات

وَلَقَد یسَّرناالقُرآنَ لِلذِّکر

به درستی که ما قرآن را برای حفظ و قرائت آسان کردیم.

(سوره قمر آیه ۱۷)

از میان تمامی کتب آسمانی قرآن تنها کتابی است که قابلیت حفظ را دارا می باشد، همچنین آیاتی از قرآن دستور به ذکر داده اند،چرا که ذکر به معنای به یاد داشتن و همیشه در خاطر و حافظه بودن است و با توجه به این معنا آسان نمودن قرآن برای ذکر،به معنای آسان نمودن قرآن برای حفظ است، همچنین آیه ای که بیان می دارد قرآن در سینه اهل علم جای دارد نیز اشاره به حفظ قرآن دارد.

به حول و قوه الهی و با ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنافداه…. امسال نیز مانند سالهای گذشته طرح حفظ آیات ویژه مدارس امام حسین(ع) در تمامی پایه ها به اجرا در آمد.

به همت مربیان قرآن از ابتدای سال تحصیلی تا 23 اسفند ماه 99 این طرح به صورت مجازی در کلاس ها اجرا شد و دانش آموزان زیادی از این طرح استقبال و شرکت کردند.

به امید انس بیشتر فرزندانمان باقرآن…

وَمن الله توفیق

14-آشنایی با جانوران بی مهره

دانش آموزان کلاس چهارم ۳ پس از آموزش درس ۱۱علوم با گروه بزرگی از جانوران که در بدنشان ستون مهره ندارند آشنا شدند که به آنها بی مهرگان گفته می شود و به ویژگی ها و تفاوت های هر گروه پی بردند.

دانش آموزان دریافتند فراوان ترین جانوران روی زمین بند پایان هستند و فراوان ترین این گروه حشرات می باشند که پر تعدادترین و متنوع ترین جانوران به حساب می آیند زیرا از غذاهای متفاوت استفاده می کنند و درجاهای مختلف زندگی می کنند و به عنوان فعالیت از دختران پرتلاشم خواسته شد تا در مورد فایده های حشرات مانندپروانه ، زنبور عسل ، کفشدوزک و… اطلاعات جمع آوری کنند و در 23 اسفند ماه 99 برای معلم ارسال نمایند.

دختران فعال و کوشای کلاسم این فعالیت را به صورت کلیپ و تحقیق آماده کرده و به نحو احسن این فعالیت را انجام دادند .

15-برگزاری مسابقه دست نوشته های طلایی

افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند.

به منظور آشنایی دانش آموزان با هنر زیبا نویسی و ایجاد زمینه علاقه مندی دانش آموزان به خط تحریری و شناسایی استعدادهای بالقوه و تقویت مهارت های نوشتاری زبان فارسی جشنواره دست نوشته های طلایی امروز شنبه 23 اسفند ماه 99 با حضور مربی خوشنویسی خانم نعیمی و سه نفر از دانش آموزان برگزیده خوشنویسی پایه اول بر اساس رعایت پروتکل های بهداشتی جهت انجام مسابقه دست نوشته های طلایی طبق بخشنامه ارسالی از طرف اداره آموزش و پرورش ناحیه 6 در محل آموزشگاه به صورت حضوری برگزار گردید.

16-آشنایی دانش آموزان کلاس دوم سه با مفهوم کسر

دانش آموزان دوم سه پس از دیدن فیلم و کلیپ های مربوطه و آموزش در کلاس آنلاین توسط آموزگار گرامی سر کار خانم یاری با مفهوم کسر آشنا شدند و آموختند وقتی شکلی یا واحدی به قسمت های مساوی تقسیم شود. می توان برای آنها جملات کسری نوشت یا گفته شود ، در همین راستا دختران خوبم افشار کهن و مظلوم و شکرچی و قدمگاهی در 24 اسفند ماه 99 فیلم هایی تهیه کردند و برای معلم  ارسال نمودند .

با تشکر از دانش آموزان خوب کلاس دوم سه و والدین محترمشان .

17-آموزش رنگ آمیزی تخم مرغ سفالی برای سفره هفت سین

در راستای اطلاع رسانی صورت گرفته توسط معاونت محترم پرورشی آموزشگاه, روز سه شنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۹ دومین کلاس آموزشی راس ساعت ۱۳ در کانال سرای آموزش هیئت اخلاص برگزار گردید.

در این جلسه به مناسبت نزدیک شدن به عید باستانی نوروز ,مربی محترم هنر سرکار خانم حدادفر طرز رنگ آمیزی تخم مرغ سفالی را به دانش آموزان آموزش دادند. در پایان کلاس عکس های ارسالی دانش آموزان از رنگ آمیزی تخم مرغ و تزیین آن در کانال سرای آموزش جهت بازدید علاقمندان بارگزاری گردید.

18-جلسه ارزیابی و تمرین و رفع اشکال شرکت کنندگان مسابقات قرآن

دانش آموزان شرکت کننده درکلاس تخصصی قرآن مسابقات پرتو نور رشته حفظ و فیلمبرداری وضبط صدا از تلاوت عزیزان در رشته های ترتیل و قرائت و صحت نماز

پروردگارا !

به هر چه بنگرم…

تـو در آن آشکاری ..

و چه مبارک است

روزی که با نام زیبای تو‌‌‌

و با توکل بر اسم اعظمت.

آغاز می گردد ای صاحب کرامت

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی به امید تو …

پناهمان باش ای بهترین

قرآن کلام خدا و کتاب آسمانی مسلمانان است که به وسیله جبرئیل به پیامبر اسلام(ص)، وحی شد. مسلمانان محتوا و الفاظ قرآن را نازل‌شده از سوی خداوند می‌دانند؛ همچنین معتقدند قرآن، معجزه و نشانه پیامبری حضرت محمد(ص) و آخرین کتاب آسمانی است. این کتاب بر معجزه‌بودن خود تأکید کرده و دلیل اعجازش را آن دانسته است که کسی نمی‌تواند مانندی برای آن بیاورد.

‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باتوجه به فرارسیدن سال نو و برگزاری مسابقات قرآن پرتو نور،درفروردین ماه رشته حفظ جهت یادآوری وتمرین ورفع اشکال وارزیابی،تصمیم برآن شددرجلسات حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی بصورت شخصی در روزها وساعت مشخص شده(یکشنبه 24 و دوشنبه 25 و سه شنبه 26 اسفندماه 99 )

پرسشی از تلاوت های عزیزان قرآنی داشته باشیم و در رشته ترتیل و قرائت وصحت نماز فیلمبرداری وضبط تلاوت این عزیزان بعمل آمد حضور گرم این دختران خوب وکوشا را پذیرا بودیم.

قرآن نوری است که از عالم بالا

نازل شده است برای فهـم معانی

والا و اسرار قرآن باید دل را به

صحنه آورد و آن جــز با تحصیل

طهارت ممکن نیست باید دل را

تطــهیر کرد.

آرزوی سلامتی وموفقیت برای این عزیزان

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20