آبان ماه

گزارشات سال ۱۳۹۹

1-دومین نشست تخصصی معاونین محترم پرورشی مقطع ابتدایی

امام خامنه ای مد ظله العالی: در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.

امروز دوشنبه 5 آبان ماه 99 دومین نشست تخصصی معاونین محترم پرورشی مقطع ابتدایی با حضور مسئولين محترم موسسه امام حسین علیه السلام از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ ظهر در محل پیش دبستانی واحد دو امام حسین علیه السلام برگزار گردید.

این جلسه با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز گردید و سپس همکاران محترم به صورت دسته جمعی دعای فرج را قرائت و برای تعجیل در فرج امام عصر و زمان حضرت حجه بن الحسن عجل الله فرجه الشریف دعا نمودند. در ادامه جانشین محترم مدیر عامل موسسه امام حسین علیه السلام پیرامون مسائل روز کشور سخنرانی کردند و به تحلیل مسائل سیاسی و اقتصادی کشور پرداختند. سپس هر یک از معاونین محترم پرورشی گرازش عملکرد فرهنگی و پرورشی خود را در مهر ماه ارائه دادند و پیشنهادات خود را جهت بهبود فعالیت های پرورشی مدارس مطرح نمودند. همچنین در این جلسه در رابطه با جذب دانش آموزان پایه پنجم و ششم به هیات اخلاص و هدایای روز دانش آموز و راهکارهای تربیتی دانش آموزان تبادل نظر گردید و مقرر شد که همکاران محترم پیشنهادات خود را تا پایان هفته به معاونت محترم فرهنگی موسسه اعلام دارند.

در پایان جلسه از جناب آقای نصری معاونت محترم پرورشی دبستان پسرانه وحدت و جناب آقای ابراهیمی معاونت محترم پرورشی دبستان پسرانه واحد۳ به عنوان همکار نمونه مهرماه تقدیر و تشکر به عمل آمد.

2-مسابقات قرآن ناحیه ۶ در سطح آموزشگاه با شرکت منتخبین قرآنی

? امام علی ” علیه السلام ” میفرمایند : ❣️کلام خدا ، داروی دل است ❣️

بشارت قرآن

به گمانم امیدانگیزترین آیه‌ی قرآن این است:

«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»

«و كسانى كه در راه ما كوشيده‌اند، به يقين راه‌هاى خود را بر آنان مى‌نماييم و در حقيقت، خدا با نيكوكاران است.»(عنکبوت، ۶۹)

این سخن بیانگر امید دینی و حاوی بشارتی شیرین است. آن که صادقانه می‌کوشد راه می‌یابد. آن که سرشار از تمنای خدا در جستجوی او استقامت می‌ورزد سرانجام راهی به او می‌یابد. نه که خود بیابد، به او هدیه می‌کنند. ‌چشم ‌روشنی می‌دهند.

تکاپوی پیوسته وقتی قرین صِدق و خلوص باشد، استقامت و مداومت وقتی آمیخته با دلی گشوده و عاری از غش و غبار باشد(جاهدوا+ فینا) به راهیابی می‌انجامد. به هدایت یافتن. این بشارت امیدبخش قرآن است.

مربیان محترم قرآن خانم ها قانع و فرزادیان در 6 آبان ماه 99 باتوجه به اهمیت اُنس با قرآن فرزندانمان و فعالیت های ارزشمند قرآنی و مسابقات قرآن در محل آموزشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی،مسابقات قرآن درسطح آموزشگاه باشرکت منتخبین در دو رشته حفظ وقرائت برگزار شد.

از خداوند منان برای این عزیزان توفیق روزافزون وموفقیت آرزومندیم.

آموزش نوشتن متن توصیفی

دانش آموزان کلاس چهارم ۳ در 6 آبان ماه 99 پس از مشاهده فیلم آموزشی توسط معلم و گوش سپردن به توضیحات معلم سرکار خانم علیزاده در آموزش مجازی نوشتن متن های توصیفی را آموختند.

سپس معلم از دانش آموزان خواستند تا درباره ی کیف مدرسه شان یک متن توصیفی بنویسند و برای ایشان ارسال کنند . دختران فعال و کوشا از ذوق و ذهن خلاق خود کمک گرفته و با مشاهده دقیق تمام خصوصیات و ویژگی های کیف مدرسه شان را به زیبایی تمام توصیف کردند که خواننده تصویر آن کیف را به خوبی در ذهن خود مجسم می کند و دریافتند که در نوشتن بند توصیفی، خوب دیدن اهمیت فراوانی دارد.

3-فعالیت دانش آموزان پایه چهارم با موضوع فضل خدا

آیه 34 سوره ابراهیم (اگر بخواهیدنعمت های خدا رابشمارید آنقدر زیاد است که نمی توانید.)

امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام: اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ

كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچک مشماريد؛ زيرا كوچک آن هم بزرگ است و اندكش بسيار

مربی محترم قرآن سرکار خانم قانع در 6 آبان ماه 99 باتوجه به اهمیت پیام های قرآنی درس قرآن درمورد سوره ابراهیم آیه 34 فعالیتی به دانش آموزان عزیز پایه چهارم ارائه دادند. این عزیزان با علاقه و سلیقه خود تصاویر زیبایی از نعمات الهی کشیده و خداوند مهربان و بخشنده را به خاطر این الطاف و کرامات شکر گزار بودند.

4-برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی به صورت آنلاین

دانش آموزان برخوردار از از توانایی های بالقوه ای هستند، تعامل و مشارکت پذیری دانش آموزان و استفاده از توانایی هایشان با حضور در شورای دانش آموزی میسر می شود، در واقع این شورای بستر های لازم را برای ورود دانش آموزان به اجتماع و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم می کنند. شورای های که فضای تمرین مشارکت و مسؤولیت پذیری، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس و حضور بیشتر در فعالیت های گروهی را سبب می شوند.

انتخابات شورای دانش آموزی در 6 آبان ماه 99 راس ساعت 9 صبح آغاز گردید. معاون محترم پرورشی از روز های قبل اطلاع رسانی لازم را انجام داده بودند و دانش آموزان علاقه مند به کاندیداتوری اعلام آمادگی کردند.

اسامی کاندیدها بعد از بررسی در شورای مدرسه در کانال مدرسه در پیام رسان سروش اطلاع رسانی شد و کاندیدها اقدام به تهیه عکس نوشته و کلیپ های انتخاباتی نمودند و در نهایت در روز شنبه آخرین راهنمایی های لازم توسط معاون محترم پرورشی به دانش آموزان اطلاع داده شد و در آخر راس ساعت 9 صبح لینک شرکت در انتخابات در کانال مدرسه قرار گرفت و دانش آموزان تا ساعت 12:00 مجاز به شرکت در مسابقه شدند.

نتایج انتخابات نیز در روزهای آتی پس از بررسی در کانال مدرسه اطلاع رسانی خواهد شد.

 

5-فضاسازی ویژه آغاز هفته وحدت

«دنیای اسلام، امروز می تواند با تمسک به شریعت اسلامی و معارف اسلامی، پیشتاز بشریت به سوی تعالی و کمال باشد»

مسلمانان جهان، چه شیعه و چه سنّی، به توحید، معاد، نبوت و رسالت پیامبر، عالم غیب و قرآن کریم اعتقاد و ایمان دارند. آنان رو به یک قبله نماز می گزارند. در یک ماه معیّن از سال روزه می گیرند و زمان مشخصی در سال به حج می شتابند و مانند هم زکات می پردازند. با وجود این همه نقاط اشتراک در اصول، دسیسه های دشمنان اسلام و جهالت برخی ساده اندیشان، موجبات تفرقه و اختلاف ها شده است. هفته وحدت، مجالی است تا مسلمانان درباره گذشته و نیز آینده خود بیندیشند و با حفظ وحدت کلمه، در برابر دشمنان دیرینه اسلام، امید آنان را به یأس و پشیمانی بدل سازند.

به مناسبت آغاز هفته وحدت و لزوم این امر مهم که عامل بقاء هر جامعه است، که باعث ترقی و پیشرفت کشور می گردد، در پنج شنبه 8 آبان ماه 99 فضاسازی ویژه ولادت پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله در آموزشگاه انجام شده به این مناسبت پیام تبریک و کلیپ تهیه شده توسط گروه یاوران انقلاب نیز در کانال های سروش آموزشگاه بارگذاری شد.

6-آشنایی با حقوق همسایگان

پیامبر گرامی می فرمایند: هرکس همسایه اش از شر او در امان نباشند ،مومن نیست.

دانش آموزان کلاس چهارم یک در 15 آبان ماه 99 بعد از مشاهده ی کلیپ آموزشی که توسط آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی با حقوق همسایه و احادیث روایت شده در باره این موضوع به اهمیت نیکی به همسایگان و مراعات حال آن ها در اسلام آشناشدند، در ادامه دانش آموزان با توجه به آیه درس ۵ هدیه ها که خداوند میفرمایند به پدر و مادر و همسایگان خود نیکی کنید .یک خاطره یا یک داستان همراه با نقاشی برای دوستانشان نقل کردند.

7-انجام یک تکلیف خوشمزه

دانش آموزان خوش ذوق و هنرمند کلاس دوم دو با توجه به پیشنهاد آموزگار گرامی سرکار خانم ذوقی تکلیفی خوشمزه برای روز عید انجام دادند و در این روز آن ها خاطره ای لذت بخش را در ذهن شان ثبت نمودند . دانش آموزان با کمک و یاری مادران خود موفق شدند کیک یا شیرینی بپزند و از اعضای خانواده پذیرایی کردند.

این عزیزان از مراحل انجام کار و نتیجه آن عکس تهیه کردند و آن را از طریق فضای مجازی در 15 آبان ماه 99 برای معلم شان ارسال نمودند.

ایام به کامتان گل های زیبای کلاس.

سپاس از همراهی اولیای عزیز با دختران گلم.

8-آزمایش کاشت دانه و مراقبت از آن ها

دانش آموزان کلاس دوم سه در درس علوم خود با راهنمایی آموزگار گرامی سرکار خانم یاری در 15 آبان ماه 99 آموختند که نور خورشید علاوه بر اینکه باعث گرم و روشنایی کره زمین می شود ، باعث رشد و زندگی جانوران و گیاهان نیز می گردد. به همین دلیل معلم از دانش آموزان خواستند تا آزمایش کاشت دانه و مراقبت از آن ها را در دو محل سرد و تاریک مثل یخچال و محلی دیگر مثل پشت پنجره در مقابل نور و گرمای خورشید نگه داری کنند و نتیجه را اعلام کردند. آن ها آموختند که گیاهان نیز مثل سایر موجودات زنده برای رشد به نور و گرما ی خورشید نیاز دارند.

 

 

9-گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی

?کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می کند و به همگان نور، شور و گرما می بخشد. کتاب، مثل باران بر سرزمین دل ها می بارد و اندیشه ها و کردارها را رونق، زیبایی و طراوت می دهد.

کتاب، نقشی به مانند پرندگان به آدمی دارد که او را برای اوج و بال کشیدن و پرواز آماده می سازد.

در پرتو کتاب است که شکوفایی، سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی ما به اوج می رسد.

کتاب، والاترین جایگاه را در گستره های فردی و اجتماعی داراست که بر اندیشه ها و دل ها می درخشد و پیوسته بر زندگانی نورافشانی خواهد کرد.?

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از 24 آبان ماه 99 الی 30 آبان ماه 99 فعالیت های ویژه این هفته در فضای مجازی و کانال سروش آموزشگاه انجام پذیرفت.

در آغاز هفته، مسابقه جدول هفته کتاب بارگذاری شد و معاون محترم پرورشی سرکار خانم سیدان دانش آموزان را به شرکت در این مسابقه ترغیب نمودند و در آخر اسامی 5 نفر به قید قرعه ببه عنوان نفرات برنده اعلام شدند.

دانش آموزان گروه یاوران انقلاب نیز در هر روز یک کلیپ داستان، ضرب المثل ایرانی را تهیه نمودند و در کانال آموزشگاه بارگذاری گردید.

10-ساعتی همنشین با کتاب

کتاب، مقبول­ترین و نزدیک­ترین چیز به طبع آدمیان است که نه فراموش می­شود و نه تغییر می­یابد. نگاه به کتاب، لذت تو را فزونی می­دهد و میل تو را در فراگیری دانش، شدیدتر می­سازد.

دانش آموزان کلاس دوم ۲ در روز کتاب و کتاب خوانی ساعتی را به مطالعه و کتاب خوانی اختصاص دادند.

معلم گرامی سرکار خانم ذوقی در 25 آبان ماه 99، پس از تبریک این روز ، صحبت هایی در رابطه با کتاب و اهمیت کتاب خوانی برای دختران گل داشتند و سپس داستان صوتی ، داستان صوتی مصور و داستان متنی در کانال کلاسی برای دانش آموزان ارسال نمودند.

در پایان لیست کتاب های مناسب این پایه را در اختیار دانش آموزان قرار دادند و دانش آموزان عکس هایی از مطالعه برای معلم ارسال کردند.

چند نفر از اولیا هم تصمیم گرفتند روزانه همه ی افراد خانواده ساعتی را به مطالعه ی کتاب اختصاص دهند.

11-آشنایی با تشکیل سنگ های رسوبی

انجام فعالیت علوم ،ساخت سنگ های رسوبی با لایه های متفاوت توسط دانش آموزان در 25 آبان ماه 99 انجام پذیرفت.

دانش آموزان بعد از  گوش سپردن به صحبت های آموزگار گرامی سرکار خانم شرفی و آشنایی با چگونگی تشکیل سنگ های رسوبی با انجام یک فعالیت یک سنگ رسوبی ساختند به این صورت که در یک کیسه پلاستیکی مقداری آب و گچ و شن و ماسه و سنگ ریزه ریختند و مشاهده کردند پس از چند ساعت سنگی با لایه های متفاوت به وجود می آید.

در پایان دانش آموزان نتیجه گرفتند سنگ های رسوبی لایه لایه هستند و جنس لایه ها باهم متفاوت است.

 


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20